- Liittynyt
- 21 Maaliskuu 2007
- Viestit
- 625
Silloin tällöin on noussut esiin ajatus Hämeenkadun muuttamisesta joukkoliikennekaduksi. Myös tällä foorumilla on eräissä viestiketjuissa asiasta keskusteltu. Myös TASE 2025 suunnitelmassa on asiaa pohdittu katuraitiotien johdosta. Alustavien simulointien mukaan henkilöautoliikenteen kieltäminen Hämeenkadulla ei ole välttämätöntä, mutta sen kieltämisestäkään ei erityisiä ruuhkia seuraisi. Joukkoliikenteen nopeus kasvaisi myöskin keskustassa yli kymmenen prosenttia, jos henkilöautoilua rajoitettaisiin Hämeenkadulla.
Itse näkisin varsin mieluusti Hämeenkadun joukkoliikennekatuna, jolla raitiovaunut kulkisivat keskikaistoilla omilla raiteillaan ja bussit reunakaistoilla, kuten nykyisinkin. Hämeenkatua saisi edelleen taksit ja huoltoliikenne käyttää luonnollisesti. Tulevaisuudessa valmistuvan Ratapihankadun pitäisi ilmeisesti myös helpottaa osaltaan keskustan autoliikennettä, joten Hämeenpuistoon ei tarvitsisi kertyä ruuhka-aikaan pitkiä jonoja.
Joten päätinpä asiasta aloittaa oman ketjunsa ja laittaa samaan pakettiin äänestyksen, siitä kannattaisiko Hämppi pyhittää joukkoliikenteelle vai sallia edelleen yksityisautoilu sillä.
Itse näkisin varsin mieluusti Hämeenkadun joukkoliikennekatuna, jolla raitiovaunut kulkisivat keskikaistoilla omilla raiteillaan ja bussit reunakaistoilla, kuten nykyisinkin. Hämeenkatua saisi edelleen taksit ja huoltoliikenne käyttää luonnollisesti. Tulevaisuudessa valmistuvan Ratapihankadun pitäisi ilmeisesti myös helpottaa osaltaan keskustan autoliikennettä, joten Hämeenpuistoon ei tarvitsisi kertyä ruuhka-aikaan pitkiä jonoja.
Joten päätinpä asiasta aloittaa oman ketjunsa ja laittaa samaan pakettiin äänestyksen, siitä kannattaisiko Hämppi pyhittää joukkoliikenteelle vai sallia edelleen yksityisautoilu sillä.