Käsitänkö nyt oikein. Olet sitä mieltä, ettei konnareita tarvita lähijunissa.
Tarkoitan sitä, että konnareiden tai sanotaanko pikemminkin matkustamohenkilökunnan tarve ei ole kiinni siitä, onko junan nimi lähijuna vai metro. Sama on tilanne kuljettajien kanssa. Kyse on muista asioista, kuten jo kirjoitinkin liikenneympäristöjen eroista, joiden vuoksi edes nykyisillä metrojunilla ei ole asiaa RHK:n verkolle.
Miten tämä onnistuisi ilman konnaria esim kaarrepaikka-asemilla kuten vaikka Tuomarila?
Tämä hoituu nykyään ja on hoitunut vuosikymmenet videolaitteilla. Vaikka Berliinin S-Bahnilla oli ainakin vielä muutama vuosi sitten tästä(kin) syystä junanlähettäjät.
Ja sittenkö olet sitä mieltä, että tehokkuus ja kannattavuus pitää ottaa kuskien selkänahasta, palkkaa leikkaamalla?
Olen sillä kannalla, että samasta työstä sama palkka, ei niin että eri työstä sama palkka. Se, mitä veturimiehet itsekin nimittävät ratikkakuksin hommaksi ei liene yhtä vaativaa kuin ”oikeiden” junien ajaminen. Ei ole kovin päteviä perusteita sillekään, että jollain Suomenlinnan tai Korkeasaaren lautalla noudatetaan samaa työehtosopimusta kuin merimiehillä, jotka ovat oikeilla laivoilla jotka purjehtivat yhtä soittoa jopa viikkoja.
Viime kädessä tämä päätyy töntekijöiden itsensä vahingoksi siten, että ne työt loppuvat ylihinnoiteltuina. Tässä tapauksessa veturimiehen uhka ei ole junaliikennetyönantaja, vaan bussikuskien työnantaja. En usko, että sen enempää veturi- kuin metrohenkilökuntakaan on innostunut vaihtamaan bussiin. Vaikka se ei ole samalla tavoin vastuullista työtä, ihmisten kuljettamista sekin on ja vaihtoehto raideliikenteelle.
Tiedän toki, että henkilökulut eivät ole ratkaiseva kuluerä metro- tai junaliikenteessä suhteessa muihin liikennöinnin kuluihin. Busseissa henkilökulut ovat huomattavasti suurempi osa. Mutta eivät henkilökulut aivan merkityksettömätkään ole verrattaessa raide- ja bussiliikenteen taloutta.
Tottakai hintakin on hieman kalliimpi, koska vaatimustaso on korkeampi, ja jo koulutuskustannukset moninkertaisesti kalliimmat. On totta että junaliikenteellä ja metroliikenteellä on paljon yhteistä, tekniikka on, mutta turvallisuus- yms vaatimukset ovatkin sitten aivan eri luokkaa. Tämän takia YTV:n tai HKL:n on aivan turha vertailla metron ja junan hintalappua.
Tällä hetkellä ero ei johdu palkoista vaan markkinatilanteesta. YTV ja seudun kaupungit olisivat voineet rahoittaa kaupunkiradat ehdolla, että ne eivät olekaan RHK:n rataverkkoa vaan kaupunkien hallinnassa. Silloin lainvoimainen VR Oy:n monopoli ei olisi ollut kaupunkiradoilla voimassa ja niitä olisi voitu liikennöidä vaikka HKL-metroliikenteen organisaatiolla. Eli todellisilla tuotantokustannuksilla, ei monopoliin perustuvalla markkinahinnalla.
Antero