Paikallisliikennerata ja sen tasoristeykset eivät ole sama asia kuin RHK:n (tai muun rautateiden) tasoristeykset yleensä. RHK:n tasoristeysriskit johtuvat pääasiassa autoilijoiden piittaamattomuudesta mutta teknisesti siitä, että tasoristeyksessä kulkee suurella nopeudella tasoristeyksen ohi ajava juna. Paikallisliikenneradalla tasoristeyksille on sekä luonnollinen tarve että turvallinen paikka pysäkkien yhteydessä. Vaunut pysähtyvät pysäkille joka tapauksessa, jolloin autoilijalla on aikaa havaita vaunu ja jos törmätään, seuraukset eivät ole läheskään samat kuin yli 100 km/h ajavan junan kanssa.
Autotasoristeykset myös pysäkkien yhteydessä rajoittavat radan käyttöä, kun kaikkien junien pitää pysähtyä pysäkillä tai ainakin hidastaa nopeutta voimakkaasti. Jos pysäkkiväli on radalla keskimäärin vaikka 2,5 km, eritasojen rakentamatta jättäminen pysäkeiden yhteyteen ei edes välttämättä säästä paljon kustannuksia.
Tasoristeykset voivat olla perusteltuja, jos kyse on tiheän pysäkkitiheyden radasta, jolla kaikki junat/ratikat pysähtyvät kaikilla asemilla tai jos kyse on kevyesti kuormitetusta rataosuudesta tai linjan päästä. Silloin kun rakennetaan uutta nopeamman paikallisliikenteen runkorataa tasoristeyksiä ei pidä rakentaa.
Keski-Euroopasta löytyy runsaasti hyviä esimerkkejä tästäkin asiasta. Tasoristeykset ovat luontevia ja toimivat ongelmitta pysäkkien yhteydessä, pysäkkien välisillä linjaosuuksilla pyritään eritasoihin. Meillä tällaista ei ymmärretä, koska meillä junaliikenne ja tasoristeykset mielletään vain keskusasemien välisten junayhteyksien mukaan.
Keski-Euroopassakin jatkuvana pyrkimyksenä on vähentää tasoristeyksiä rautatienomaisilta linjoilta. Keski-Euroopassa rajoitteena on kuitenkin, että vanhat rautatiet kulkevat kylissä niin tiheästi rakennetussa ympäristössä, että tasoristeyksiä on ollut pakko jättää kun monissa paikoin modernisointi tulisi kalliiksi, vaatisi rakennusten purkamista ja tuhoaisi perinteiset kyläkeskustat. Osa radoista on myös varsin vähän liikennöityjä.
Kun rakennetaan Suomeen uutta rataa, jolla ei pysäkkiväli ei ole hyvin lyhyt ja jonka käyttö ei ole vähäistä, tasoristeyksiä ei ole syytä käyttää.
Viimeksi muokannut moderaattori: