vompatti sanoi:
En usko, että kumpikaan ehdotetuista vaihtoehdoista nopeuttaisi Helsinki-Oulu-matkaa kovinkaan paljon. Nykyisellä ratalinjauksella voidaan parannusten jälkeen ajaa 200 km/h koko matka, ja tällöin viisi tuntia on mahdollinen aika. Jos oikein kovasti parannetaan rataa, voitaisiin Ouluun ajaa 4,5 tunnissa. Suoralla ratalinjalla ei kovin helposti päästäisi lyhyempään aikaan kuin 3 h 45 min (45 min Lahteen, tunti Jyväskylään, kaksi Ouluun).
3 h 45 min olisi jo varsin kilpailukykyinen aika liikematkustajan näkökulmasta, kun verrataan lentoliikenteeseen. Tyypillinen matka-aika Oulun keskustasta Helsingin keskustaan lentokoneella on noin 2 h 20 min ; muodostuu seuraavasti:
- Oulun keskustasta lentokentälle taksilla 20 min
- lähtöselvitys + turvatarkastus + koneeseen siirtyminen 30 min
- lento 1 h
- matkatavaroiden odottelu 10 min
- taksimatka keskustaan 20 min
Yhteensä 2 h 20 min, joka on siis täysin menetettyä työaikaa; junamatka taas on ainakin osittain tehokasta työaikaa, jos on töitä joita pystyy tekemään läppärillä. Junamatkaa voi hyödyntää myös ruokailuihin; lentomatkustajan pitää syödä jossain muualla.
Tuo edellä laskettu 2 h 20 min on siis nopein realistinen aika; käytännössä matkalla menee lähes aina enemmän aikaa, jos taksia joutuu odottamaan tai jos haluaa suosia joukkoliikennettä, jolloin menee aikaa bussi- yms. yhteyksiä odotellessa ja hitaamman ajonopeuden myötä.
Minä kuljen joka viikko työasioissa Oulun ja Helsingin väliä, ja jos matkan voisi tehdä junalla alle neljässä tunnissa, harkitsisin kyllä vakavasti.
Sitäpaitsi silloin ei tarvitsisi mennä Helsingin kautta, vaan voisi usein mennä suoraan lopulliseen kohteeseen, jolloin matka olisi huomattavasti nykyistä lyhyempi. Minä käyn usein työasioissa Hämeenlinnassa; jos sinne pääsisi Oulusta junalla 4 tunnissa, olisi se jo parempi yhteys kuin lentäminen Helsinkiin + bussi Tikkurilaan + juna Hämeenlinnaan.
Minulle sopisi siis hyvin esim. sellainen junayhteys, joka lähtisi Oulusta 7:30 Jyväskylän ja Tampereen kautta Helsinkiin: herätys 7:00; bussilla rautatieasemalle; juna lähtee 7:30; aamiainen junassa; työskentelyä junassa; kahvitauko 9:00; lisää työskentelyä; lounas 10:30; perillä Hämeenlinnassa 11:30. Jos kotimatkalle pääsisi esim. klo 15:30, olisi kotona jo ennen iltakahdeksaa ja päivän aikana olisi ehtinyt tehdä noin 7 tuntia töitä (4 junassa ja 3 määränpäässä).
Hyvät junayhteydet Jyväskylän kautta voisivat myös edesauttaa liike-elämän toimintojen hajasijoittumista Suomessa; kaiken ei tarvitsisi enää olla pääkaupunkiseudulla tai parinsadan kilometrin säteellä Helsingistä.
Samalla voisi melkoinen osa tavaraliikenteestä siirtyä kumipyöriltä kiskoille ja nelostiestä tulisi turvallisempi kulkuväylä.
Saahan näitä visioida

. Eikä sitten oteta herneitä nenään yllä olevista kärjistyksistä (mm. "kaiken ei tarvitsisi..."), asiathan eivät ole ollenkaan niin mustavalkoisia kuin tällainen itseoppinut ajattelija (vai haihattelija) helposti ajattelee

. Edellä on asia myös esitetty vain minun näkökulmastani; minä kun tunnen sen parhaiten ja silloin on helppo jättää muut näkökulmat sivummalle

. Tuokaa te muut niitä muita näkökulmia tähän keskusteluun.