Katselin tuota karttaa, ja tuo junahan menee Kärkistensalmen siltaa, eli kyllä Pekkarinen tälle rahaa hoitaa vanhasta muistista! Henk. koht. minua kiinnostaisi junayhteys Helsinki - Joutsa...Oiko ry ehdottaa, että Lahden oikorataa jatkettaisiin nelostietä mukaillen Jyväskylään ja Jyväskylän jälkeen tehtäisiin oikaisu, jolloin Kuopioon päästäisiin kulkematta Pieksämäen kautta.
Onko tässä ideassa järkeä? Matka-ajat kieltämättä lyhentyisivät tällaisella toimenpiteellä (kuinka paljon?), mutta jos otetaan huomioon, ettei Jyväskylään ja Kuopioon kuitenkaan mene kovin monia matkustajajunia päivässä, radat olisivat aika huono investointi.
Jos asiaa nyt miettii Lahdesta eteenpäin. Nyt kun tuo oikoratakin tehty, Heinola - Lahti - Helsinki saattaisi vetääkin hyvin, voisi ehkä harkita ainakin paikallisjunaliikenteen uudelleenaloittamista Heinolaan? Tuo loppupätkä sitten, siinä on Sysmä, Hartola ja Joutsa matkalla, kaikki pieniä 4000 asukkaan kuntia, mutta kai tuolle välille ainakin yksi asema tulisi. Kun joku vielä keksisi miten mökkiläiset saisi käyttämään junaa (kimppatakseja?) niin voisi olla matkustajiakin. Jyväskylään on ihan kivasti liikennettä etelästä päin. Joka tapauksessa, kyllä tähän pitäisi saada Jyväskylää, Heinolaa ja miksei noita pienempiäkin paikkakuntia maksajaksi. On tuo paljon teollisuushallia fiksumpi investointi.
Loppupätkään Ouluun en osaa ottaa kantaa.