Siellähän on suuri määrä pitkiä tunneleita, liittyisikö tuo hintalappu jotenkin niihin?Onko Tampere - Jyväskylä väli todellakin niin mätä, ettei sitä saa alle 600 millin 200 km/h kuntoon veturijunille?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Siellähän on suuri määrä pitkiä tunneleita, liittyisikö tuo hintalappu jotenkin niihin?Onko Tampere - Jyväskylä väli todellakin niin mätä, ettei sitä saa alle 600 millin 200 km/h kuntoon veturijunille?
Eikä silloin pääradallekaan Riihimäen ja Tampereen välille tarvitsisi rakentaa lisäraiteita.
Toisaalta voisiko osa noista seitsemästä Tampereelle päättyvästä junasta olla taajamajunia? Nykyisinhän Sm4-junilla Helsinki-Tampere kestää pysähdyksineen noin kaksi tuntia, joka varmaan ainakin osalle matkustajista on ihan riittävän nopea - varsinkin kun ottaa huomioon hintaeron IC-juniin.Jaa...? Miksikäs ei?
Raportin mukaan Hki-Tre -väliltä poistuisi muistaakseni 8 Jyväskylään ajavaa vuoroa, jotka korvattaisiin 7:llä Treelle päättyvällä vuorolla. Ei vaikuta radikaalilta vähennykseltä. Nykyliikenne ei tietysti lisäraiteita tarvitse, mutta käsittääkseni tarkoitus on kehittää taajama- ja/tai lähiliikennettä, ja siksi tarvitaan lisäraiteet Riihimäki-Tampere -välille, jotta nuo eivät hidasta nopeiden junien matkaa.
Siellähän on suuri määrä pitkiä tunneleita, liittyisikö tuo hintalappu jotenkin niihin?
Lahti-Heinola-Mikkeli välille pitää ehdottomasti saada junaliikenne ja samoin Lahti-Hämeenlinna ja vielä Heinola-Jyväskylä.
Idea uusien junaratojen rakentamisesta on loistava, se parantaisi junaliikenteen kilpailukykyä. Ehdotan kuitenkin ennemmin, että tehtäisiin rata Lahdesta Heinolaan ja siellä se jaettaisiin, toinen haara Jyväskylään ja toinen Mikkeliin. Tällä tavalla Mikkeli, Pieksämäki, Kuopio, Iisalmi ja Kajaani pääsisivät nopean junaliikenteen piiriin, kun koukkaus Kouvolan kautta jäisi tekemättä. Bonuksena Heinolan kaupunki saisi ensimmäiset junansa vuosikymmeniin ja tulisi osaksi Helsingin seutua. Rata Jämsä-Jyväskylä hyödyntäisi vain Jyväskylää. Jos Jyväskylään tehdään nopea rata, tulisi miettiä myös Jyväskylästä Ääneskosken kautta Ouluun johtavan radan parannusta. Tällöin saataisiin junatarjontaa Jyväskylän lähistön pikkukaupungeille ja suora junayhteys Helsinki-Jyväskylä-Oulu.
Kommentteihin voisi liittää mukaan hieman perusteluja. Tällaiset lyhyet toteamukset voit kyllä jättää tulevaisuudessa kirjoittamatta, ne eivät tuo keskusteluun mitään lisäarvoa. Kun ehdottaa jotain, pitäisi myös olla jotain argumentteja. Kerro siis, miksi? Esimerkiksi, mitä etuja saavutettaisiin, miksi se olisi parempi kuin jokin toinen vaihtoehto, millä tavoin se olisi paras toteuttaa, tms.
Tampere pääsisi mukaan Venäjän liikenteeseen, jos tehtäisi Tampere-Lahti tai Hämeenlinna-Lahti junayhteys
Tarkoitatko jotain suoraa oikorataa? Ei tarvita, riittää että kurvataan Riihimäellä pohjoisesta itään ja päinvastoin. Kolmioraide nopeuttaa aikanaan, mutta ei ole välttämätön edellytys. Tuollainen liikenne voitaisiin aloittaa vaikka huomenna, jos VR suvaitsisi. Jostain syystä ei vaan suvaitse, vaikka tästä on tehty eduskuntakysymyskin (Arto Satonen, kok).
Tällä hetkellähän Riihimäki-Lahti radalla menee taajamajunia joka tunti kumpaankin suuntaan yksi. VR kokee sen kai riittäväksi ja rataa pitäisi parantaa huomattavasti, jos sille radalle tulisi esim. IC-junia, tällä hetkellä radalla mennään korkeimmillaan 140km/h eli VR ei tahdo investoida tähän nopeuden nostoon ja asemanseutujen parantamiseen [...] Niin, ja sitten vielä: Riihimäki-Lahti radan taajamajunat voisivat muuttua osittain kannattamattomiksi (ja sitä ne jo ovatkin) jos IC-junat sotketaan sekaan. Tampereelta tulijoiden ei tarvitse vaihtaa Lahteen mennessään taajamajunaan, joten niiden käyttö vähenisi entisestään, joten IC-junia ei ole tulossa, koska taajamajunia on pakko olla pikkukylien vuoksi ja ne (taajamajunat) ovat jo nyt kannattamattomia ja muuttuvat vielä kannattanommiksi IC-junien ansiosta. IC-juna voisi olla todella suosittu, taajamajunat lopahtavat = +-0
Mutta sitä ihmettelen, että jos rata tosiaankin on huippukunnossa, niin miksei sillä ajeta taajamajunilla edes 160km/h vaan 140km/h? Onko tämä nyt joku aikataulujuttu? Taajamajunilla Riksusta tullessa ajetaan 160km/h vasta kun tullaan Riksu-Lahti ja oikoradan risteyskohtaan. Ja se tasoristeys Järvelän asemalta pitää poistaa, jos aloitetaan suora yhteys Tampere-Lahti välille niin ei tule kuolonuhreja kun IC-juna menee ohi huippunopeuttansa.