Sitten pidempää kommenttia linjasta 9.
Linja 9 on ensi vaiheessaan kallis, koska se on torso. Se ei tarjoa mitään uusia yhteyksiä, päinvastoin se on lyhyempi kuin bussi 17, jonka se (muka) korvaa. Myös investointipuolella on älytöntä toteuttaa ysi vaiheittain.
Ensin investoinnit:
Linjaa varten on jo hankittu vaunut, ja ne riittävät koko linjalle aina Ilmalaan asti. Käytännössä ei tule enempää vaunuinvestointikustannuksia siitä, että linja kulkisi välillä Ullanlinna - Ilmala jo ensi vaiheessa. Teoriassa tietenkin tulee vaunujen poistot, mutta ne täytyy tehdä joka tapauksessa, kun vaunut kerran ovat olemassa. Sinänsä voi tietysti kysyä, miksi ensin ostetaan vaunut ja sitten mietitään, mitä niillä tehdään. Mutta se on liian myöhäistä nyt.
KSV:n raitioteitä suunnittelevan virkamiehen mukaan nyt rakennettavat tilapäiset radat ja vaihdeyhteydet Itä-Pasilassa, ml. aseman päätepysäkin sivuraidejärjestelty, maksaisivat suurin piirtein saman verran kuin radan veto suoraan Pasilansillalle (Esterinportin vaihdeyhteydet mukaanlukien). Älyvapaata rahantuhlausta, ettei linja 9 kulje ensi vaiheessa edes Länsi-Pasilaan, kun sinne pääsisi "samalla hinnalla".
Linjan 9 perustamissuunnitelman mukaan radan jatko Pasilansillalta Ilmalaan maksaa 4,1 Me. Tällä välillä ei tule kustannuksia putkisiirroista. Tähän hintaan on arvioitu myös muut liikennejärjestelyt (pysäkit, liikennevalot, katuympäristön prantaminen ym.)
Sitten liikennöintipuoli.
Perustamissuunnitelmassa (PS) tynkä-ysin liikennöintikustannuksiksi on laskettu 1,8 Me/v ja lopullisen ysin 2,4 Me/v. Tähän sisältyy myös kaluston pääomakustannukset 0,9 Me/v, jotka siis on maksettava joka tapauksessa, vaika ysi nyt haudattaisiinkin, koska vaunut on jo ostettu.
Nyt tynkä-ysin liikennöinti maksaakin 2,2 Me/v pääomakustannuksineen. On ikävää, että liikennöinti on 400 000 euroa kalliimpaa kuin vain puolitoista vuotta sitten.
Bussipuolella linjan 17 kustannukset ovat nykytilanteessa 1,5 Me/v (lähde PS) ja vuoden 2007 tilanteessa 1,7 Me/v (lähde Jlk 20.4.06). PS arvioi, että Konepaja-alueen rakennuttua linjan 17 kustannukset olisivat 2,5 Me/v. koska liikenne lisääntyy kovasti. Kun vielä otetaan huomioon, että kilpailutetun bussiliikenteen kustannukset jatkuvasti kasvavat ilman että HKL voi tehdä asialle yhtään mitään, tuo 2,5 Me/v on todennäköisesti reippaasti alakanttiin. Lisäksi tulisi lisää kustannuksia 0,5 Me/v (PS) linjan 23 liikenteen lisäämisestä. PS toteaa: "Raitiolinjan kapasiteetti riittää aivan eri tavalla vastaanottamaan tällaista eri liikennöintiaikoina laajenevaa kysyntää kuin nykyisen, kautta liikennöintiajan tiukasti kysynnän mukaan mitoitetun bussiliikenteen".
Kun konepaja-alue on valmis:
Jos oletetaan, että tynkä-ysiä ei koskaan pidennetä, sen kustannukset ovat siis 2,2 Me/v, bussin 23 +0,5 Me/v ja ratikan 10 -0,1 Me/v eli lisäystä nykytilanteeseen on 1,1 Me/v. Ratikan 2,2 Me/v riittää vastaamaan Konepaja-alueen koko kysyntään.
Jos oletetaan, että ysiä ei tehdä ollenkaan, kustannukset ovat lopputilanteessa rv 10 ±0 Me/v, bussi 17 2,5 Me/v ja bussi 23 +0,5 Me/v ja lisäksi Jlk:n mainitsemat poikkittaisbussien liikenteen lisäykset, joita ei ole rahassa arvioitu. Lisäystä nykytilanteeseen tulisi siis 1,5 Me/v.
Kumpi olikaan halvempi, ratikka vai bussi?
Vielä pikakommenttina Merikadun-hännän liikennöinti. Sinne kulkee jatkossa bussi 16, joka nyt kulkee Hernesaareen. Merikatu ei ainakaan lisää linjan 16 kustannuksia, pikemminkin päin vastoin. Nähtäväksi jää, lisätäänkö linjan 14B liikennettä. Epäilen, että ei.
Asia on niin kuin se tutkitaan. Edellä oleva perustui samoihin lähteisiin kuin kuukanko:n kommentti, kuitenkin pääsimme ihan eri lopputulokseen. :wink: