Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Minulla on tekeillä tätä otsikon kysymystä valaiseva www-sivu, joka perustuu lähes yksinomaan HKL:n omaan tilastoaineistoon. Se osoittaa, ettei asia ole kuten julkisuudessa väitetään, ei edes HKL:n tilastojen perusteella.
Kysymys on vain siitä, että ensin päätetään, mitä halutaan todistaa, sitten tulkitaan tilastoja väärin siten, että se tukee sitä ennalta päätettyä halua.
Tässä on siitä triviaali esimerkki: Metroliikenne on kalliimpaa kuin bussiliikenne. Koska metrojunan kilometrikustannus on 2,4 euroa/km ja bussin 0,45 euroa/km. Siis metroliikenne on 5,33 kertaa niin kallista kuin bussiliikenne. Lähde: HKL:n Joukkoliikenteen kustannusselvitys 2004, D:2/2005, sivut 10 ja 12.
Tulisiko minun nyt antaa HS:lle lausunto, jossa julistan, että metroliikenne pitäisi mahdollisimman nopeasti lopettaa ja palauttaa bussit Itä-Helsinkiin? Näin tehden voitaisiin HKL:n kustannuksia alentaa 81,25 %.
Saman lähteen tietoja käyttäen voin myös sanoa näin:
Metro on ylivoimasesti halvin liikennemuoto, koska metron kuljettajakustannus matkustajapaikkaa kohden tunnissa on 2,4 snt/hlö ja bussien 38 snt/hlö. Bussi on siis 15,8 kertaa niin kallis kuin metro.
Tämän perusteella pitäisi ehkä julistaa HS:ssä, että HKL:n suunnittelupäällikkö (kuka sitten nimeltään lieneekin) on varsinainen ääliö, kun ei ymmärrä, miten hirvittävän kallista bussiliikenne on ja väittää sitä vain kaksi kertaa metron hintaiseksi. Lisäksi minun tulisi valittaa sitä, miksi kuljettajat poistetaan metrosta eikä automatisoida busseja, koska siten saataisiin 15,8-kertainen säästö metron automatisointiin nähden.
Onko tämä pelkkää huuhaata, sillä kyllähän me joukkoliikenteen ystävät ymmärrämme, ettei joukkoliikenteen kustannus ole pelkästään kilometri- tai kuljettajakustannus?
Tämä on aivan yhtä älykästä tiedottamista ja vertailemista kuin edellä mainitsemani raportin kannessa oleva kuva, jossa pylväin kerrotaan, miten pitkälle yhdellä eurolla kullakin välineellä pääsee. Sen kuvan pylväät on laskettu vain ja ainoastaan raportissa mainituista toteutuneista matkustajakilometrihinnoista. Se on toteutuneet kokonaiskustannukset jaettuna toteutuneella matkustajakilometrimäärällä. Se ei suinkaan kuvaa, mikä on liikennemuodolle ominaista, vaan sitä, miten tehokkaasti liikennemuoto on HKL:ssa onnistunut keräämään matkustajia suhteessa toteutuneisiin kuluihin.
Siinä on väärin se, että tilastolliset keskiarvot eivät käy suunnittelun lähtötiedoiksi, koska keskiarvot syntyvät suunnittelussa tehtävistä valinnoista. Keskiarvot eivät välttämättä kuvaa mitään, mitä todellisuudessa on. Klassinen esimerkki on, että ihminen voi keskimäärin hyvin, kun hänen toinen jalkansa on sangossa, joka on täynnä jäähilettä ja toinen sanko jalkoineen on täytetty lähes kiehuvalla vedellä. Keskimäärin sankojen vesi on noin 40 asteista.
Antero
Kysymys on vain siitä, että ensin päätetään, mitä halutaan todistaa, sitten tulkitaan tilastoja väärin siten, että se tukee sitä ennalta päätettyä halua.
Tässä on siitä triviaali esimerkki: Metroliikenne on kalliimpaa kuin bussiliikenne. Koska metrojunan kilometrikustannus on 2,4 euroa/km ja bussin 0,45 euroa/km. Siis metroliikenne on 5,33 kertaa niin kallista kuin bussiliikenne. Lähde: HKL:n Joukkoliikenteen kustannusselvitys 2004, D:2/2005, sivut 10 ja 12.
Tulisiko minun nyt antaa HS:lle lausunto, jossa julistan, että metroliikenne pitäisi mahdollisimman nopeasti lopettaa ja palauttaa bussit Itä-Helsinkiin? Näin tehden voitaisiin HKL:n kustannuksia alentaa 81,25 %.
Saman lähteen tietoja käyttäen voin myös sanoa näin:
Metro on ylivoimasesti halvin liikennemuoto, koska metron kuljettajakustannus matkustajapaikkaa kohden tunnissa on 2,4 snt/hlö ja bussien 38 snt/hlö. Bussi on siis 15,8 kertaa niin kallis kuin metro.
Tämän perusteella pitäisi ehkä julistaa HS:ssä, että HKL:n suunnittelupäällikkö (kuka sitten nimeltään lieneekin) on varsinainen ääliö, kun ei ymmärrä, miten hirvittävän kallista bussiliikenne on ja väittää sitä vain kaksi kertaa metron hintaiseksi. Lisäksi minun tulisi valittaa sitä, miksi kuljettajat poistetaan metrosta eikä automatisoida busseja, koska siten saataisiin 15,8-kertainen säästö metron automatisointiin nähden.
Onko tämä pelkkää huuhaata, sillä kyllähän me joukkoliikenteen ystävät ymmärrämme, ettei joukkoliikenteen kustannus ole pelkästään kilometri- tai kuljettajakustannus?
Tämä on aivan yhtä älykästä tiedottamista ja vertailemista kuin edellä mainitsemani raportin kannessa oleva kuva, jossa pylväin kerrotaan, miten pitkälle yhdellä eurolla kullakin välineellä pääsee. Sen kuvan pylväät on laskettu vain ja ainoastaan raportissa mainituista toteutuneista matkustajakilometrihinnoista. Se on toteutuneet kokonaiskustannukset jaettuna toteutuneella matkustajakilometrimäärällä. Se ei suinkaan kuvaa, mikä on liikennemuodolle ominaista, vaan sitä, miten tehokkaasti liikennemuoto on HKL:ssa onnistunut keräämään matkustajia suhteessa toteutuneisiin kuluihin.
Siinä on väärin se, että tilastolliset keskiarvot eivät käy suunnittelun lähtötiedoiksi, koska keskiarvot syntyvät suunnittelussa tehtävistä valinnoista. Keskiarvot eivät välttämättä kuvaa mitään, mitä todellisuudessa on. Klassinen esimerkki on, että ihminen voi keskimäärin hyvin, kun hänen toinen jalkansa on sangossa, joka on täynnä jäähilettä ja toinen sanko jalkoineen on täytetty lähes kiehuvalla vedellä. Keskimäärin sankojen vesi on noin 40 asteista.
Antero