Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle
Kuinka tarpeellisia ovat pysähdykset Espoon keskuksessa ja Kirkkonummella? IC-junat pysähtyvät molemmilla näistä, vaikka ne ovat lähellä toisiaan. Pelkkä Kirkkonummen pysähdys voisi riittää ja siitä sitten yhteydet rantaradan Espoon asemille U- ja S-junilla. Pendolinot voisivat jättää Espoon ja Karjaan pysähdykset väliin, jotta matkanteko nopeutuisi. Karjaan asema on nykyisin ylipalveltu kaupungin kokoon nähden. Tuskin niitä matkustajia nyt niin paljon tulee Karjaalta, Tammisaaresta ja Hangosta.
Konduktöörin silmin Espoon keskus on ollut tasaisen matkustajavirran asema kautta aikain, mutta omien kokemusten perusteella matkustajista aika useat eivät kuitenkaan päädy sinne/lähde sieltä vaan jostain lähijuna-asemista. Näistä vaihtoehdoista Kilo ja Kera ovat ennen talouden taantumaa olleet ainakin suosittuja. Aivan viimeisintä tietoa tästä ei ole.
Kirkkonummen käyttäjämäärät ovat yhden tai kahden käden sormin laskettavissa. Puolustusvoimat kuitenkin ovat eräs tekijä, joka liikuttaa muutamina päivinä viikossa enemmän väkeä paikkakunnalle (Upinniemi).
Omien kokemusten perusteella olisin rantaradan InterCity2- ja Pendolino-junien pysähdyskäyttämisen suhteen seuraavalla kannalla:
Helsinki-Pasila-Leppävaara-Kirkkonummi-Karjaa-Salo-Kupittaa-Turku
Leppävaarasta on kasvanut huomattava asutuskeskus Espoossa ja hieman ihmetyttää kun "Vaasaakin isompi" paikka voidaan ohittaa. Vaihtoyhteydet ovat siellä huomattavasti parempaa tasoa kuin Espoossa ja toisaalta vaihtoyhteys esimerkiksi Helsinkiin päin saavuttaessa toteutuu kuitenkin samaa paikallisjunaa käyttäen, joka lähtee jo Kirkkonummelta perään. Toisaalta Helsingistä Kirkkonummen suuntaankin yhteys hoituisi Kirkkonummella vaihtaen - toki tunnelin kautta.
Ideoinnin pohjalta tässä olisi aikatauluesimerkkiä:
InterCity2 Helsingistä Turkuun
Helsinki 09:03
Pasila 09:08-09:09
Leppävaara 09:15-09:16 (vaihtoaika A-junasta 11 minuuttia, saapunut 09:05)
Kirkkonummi 09:34-09:35 (vaihtoaika U-junasta 15 minuuttia, saapunut 09:20)
Pendolino Helsingistä Turkuun
Helsinki 17:09
Pasila 17:15-17:16
Leppävaara 17:21-17:22 (vaihtoaika A-junasta 7 minuuttia, saapunut 17:15)
Karjaa 18:01-18:03
InterCity2 Turusta Helsinkiin
Karjaa 10:00
Kirkkonummi 10:25-10:26 (vaihtoaika S-junaan 5 minuuttia, lähtee 10:30)
Leppävaara 10:44-10:45 (vaihtoaika A-junaan 18 minuuttia, lähtee 11:02)
Pasila 10:51-10:52 (vaihtoaika A-junaan 3 minuuttia, lähtee 10:54 - esim. Valimossa 11:00)
Helsinki 10:57
Pendolino Turusta Helsinkiin
Karjaa 10:57
Leppävaara 11:35-11:36 (vaihtoaika A-junaan 7 minuuttia, lähtee 11:42)
Pasila 11:41-11:42
Helsinki 11:48
Vaihtoyhteyksiä Leppävaarasta:
A Helsinki
E Helsinki/Kauklahti
L, S, U Helsinki/Kirkkonummi
Y Helsinki/Karjaa
3 Kivenlahti
5 Matinkylä
20 Järvenperä
21, 21K, 21T, 21V Serena
22, 22B Hämevaara
22 Sinimäki
23, 23N Kilonpuisto
23, 23N Uusmäki
24, 24T Jupperi
25 Lähderanta
25A, 25AT Högnäs
25T Lähderanta
26 Jorvi
27 Espoon keskus
27N Jorvi
27V Espoon keskus
28 Siikaniemi
28B Siikajärvi
28K Siikaniemi
28KB Siikajärvi
28KT, 28T Siikaranta opisto
29, 29T Kalajärvi
35/35V Matinkylä
51 Kuurinniitty
52 Hämevaara
52 Tapiola
57 Westendinasema
96H Kellonummi
106, 106T Kamppi
110, 110A, 110T, 110TA Kamppi
110A, 110TA Mäkkylä
205 Kamppi
210N 220N Helsinki
410N Helsinki
510 Vantaankoski
510, 512A, 514, 514K, 550 Westendinasema
510B Myyrmäki
512, 512A Malmin asema
514 514K 540 Lentoasema
540 Espoon keskus
550 Itäkeskus
P20 Palvelutalo Uuttu
P20 Lintukorpi
P21 Rastaspuisto
P21 Lintukorpi
Tällaista pohdiskelua tällä kertaa... Idea on vanha, mutta ihmetyttää ettei se ole toteutunut.