- Liittynyt
- 8 Marraskuu 2005
- Viestit
- 399
Eikös pari Fot-vaunua seiso vielä joutilaina jossakin? Niihin ainakin mahtuisi.
Tilaa olisi, mutta riittäisikö suurin sallittu nopeus InterCity2-juniin?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eikös pari Fot-vaunua seiso vielä joutilaina jossakin? Niihin ainakin mahtuisi.
Nyt uudet aikataulut ovat siis ilmestyneet VR:n sivuille. Näitä junia ei kuitenkaan löydy tulostettavista kaukoliikenneaikatauluista, mutta löytyvät edelleen Matkahausta. Lähetin VR:lle palautetta asiasta, joten toivottavasti saamme tietää kumpi "lähde" on oikeassa ja kumpi väärässä.
Itse itselleni vastaten: sain vastauksen VR:ltä, jonka mukaan junat P 413 ja 414 eivät ole tulossa liikenteeseen syyskuussa. Matkahaku on siis ollut tässä kohdin väärässä. Harmi! Olisin mielelläni nähnyt näiden viikonloppujunien tuomaa vaihtelua Kokkolan seudulle...
Lisäksi S 145:ssä on sunnuntaisin mahdollisesti kaksi Sm3-yksikköä (runko tulee S 76:stä – onko siinä yksi vai kaksi yksikköä?).
Niistä huomaa mm. sen, että kääntöajat Helsingin asemalla sen kuin pidentyvät. Alle puolen tunnin kääntöjä on enää kourallinen jäljellä
- - -
Uutuutena (?, ainakin "uuden juna-ajan" aikana) tulee sunnuntaille muutamia puolentoista–kahden tunnin pituisia seisonta-aikoja
Eikö se nykyinen tilanne johdu itäradan remontista, ja matka-aikojen pidentymisestä, ja pitäisi olla ohi ensi vuonna joskus?Elikkä siis tuolla tavalla syödään taas lisää Helsingin aseman rajallista laituriraidekapasiteettia, kun siellä seisotetaan joutilasta tyhjänpantinkalustoa, eikä siirretä sitä jonnekin syrjemmälle, vaikkapa Ilmalaan tms. Olisi kiva tietää, onko tuo tyhjien junien seisotus päärautatieasemalla taloudellista ja järkevää? Jäähän sinne puskuriin jumiin aina saapuneen junan miljoonia maksanut sähköveturikin, mutta halvempien matkustajavaunujen kierto on kai se määräävin tekijä tällä kertaa? Yhtä junanpätkää varten pitää siis olla Helsingissä varattuna kenties kaksi sveitsiläistä Sr2:ta? Ei kuulosta taloudelliselta ajattelulta...
Koko pääkaupunkiseudun lähiliikenteestähän on olemassa VR:n sisäiseen käyttöön tarkoitettu aikatauluihin perustuva tietokonesimulaatio, johon itse tutustuin TTY:n joukkoliikennekurssilla. Ohjelma osaa näyttää havainnollisesti raiteen tarkkuudella, missä kunkin junan kulloisellakin minuutilla kuuluisi mennä. Simulaatiossa näkyi myös tyhjävaunujunien siirtoajot Ilmalaan.Helsingin ratapihan toimintoja ja sen kapasiteetin mahdollisuuksia on joskus kai simuloitu tietokoneohjelmalla. Varmaankaan simulointi ja käytäntö eivät kohtaa toisiaan.