Aikataulut 31.5.2009 alkaen

Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Mutta sen sijaan jos joutuisi länsimetron valmistumisen jälkeen valitsemaan tuon kunniakierroksen Helsingin rautatieaseman ja metron kautta, missä joutuu kulkemaan pitkät matkat sikäläisillä juna- ja metrolaitureilla, asemahalleissa, rullaportaissa jne., niin siinähän niitä rasittavia kävelyjä vasta tuleekin. Ja kun niitä metroasemia on huomattavasti harvemmassa kuin bussipysäkkejä, joutuu sitten esim. Tapiolassa tai Otaniemessä vielä lisäbonuksena kävelemään pitkän matkan tai vaihtamaan vielä kertaalleen liityntäbussiin (jotka vaihtoehdot eivät ole mitään herkkua, jos tulee matkatavaroiden kanssa rantaradan kaukojunalla esim. Turkuun päättyneeltä laivamatkalta).
Kun vertaa nykytilanteeseen, että etelä-Espooseen päästääkseen on käveltävä 1 km rautatieasemalta Kampin bussiasemalle, tuo länsimetro sitten aikanaan huomattavan helpotuksen. Turun junat saapuvat lähes poikkeuksetta laitureille 11-13 joista on lyhyin mahdollinen kävelymatka metroon.

En ehkä niin paljon ajatellut ruotsinlaivalta saapuvaa vaan esim liikemiestä tai -naista tai tiedesellaista tai opiskelijaa joka on menossa Otaniemeen ja jolla on korkeintaan salkku tai pieni matkalaukku mukanaan. Kulkevatko muuten pk-seudulla asuvat Turun laivoilla ylipäänsä enää niin paljon?

t. Rainer
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Kun vertaa nykytilanteeseen, että etelä-Espooseen päästääkseen on käveltävä 1 km rautatieasemalta Kampin bussiasemalle, tuo länsimetro sitten aikanaan huomattavan helpotuksen. Turun junat saapuvat lähes poikkeuksetta laitureille 11-13 joista on lyhyin mahdollinen kävelymatka metroon.

En ehkä niin paljon ajatellut ruotsinlaivalta saapuvaa vaan esim liikemiestä tai -naista tai tiedesellaista tai opiskelijaa joka on menossa Otaniemeen ja jolla on korkeintaan salkku tai pieni matkalaukku mukanaan. Kulkevatko muuten pk-seudulla asuvat Turun laivoilla ylipäänsä enää niin paljon?

Matkustus Turusta Espoon eteläosiin helpottuisi huomattavasti, jos kaukoliikenteen junat pysähtyisivät Leppävaarassa. Matka-aika olisi tällä hetkellä bussiyhteyttä käyttäen esimerkiksi Leppävaarasta Tapiolaan 18-20 minuuttia, kun se Helsingin kautta on junamatka n.12-17min + kävely + bussi 15min = 20-30min vs 35-45min . Leppävaarasta Keilaniemeen matka-aika on 15min - tämä saattaisi jo kiinnostaa huomattavasti esim. Salon ja Keilaniemen väliä matkustavia matkapuhelinvalmistajan työntekijöitä...

Pääkaupunkiseudulta Turun laivoille menevät ovat hyvin marginaalinen matkustajaryhmä kokemusteni mukaan, mutta etenkin kesäisin matkustajia piisaa ja kyllä joka satamajunassa joku reissaa päästä päähän. Myös laivahenkilökunta käyttää "vaihtopäivinään" ahkerasti junaa. Matkustajamääristä suurin satamaan suuntaava väkijoukko kulkee rantaradalla Salosta. Olenkin aikanaan jo sanonut, että ilman salolaisia ja sen lähistöllä asuvia, Turun laivaliikenne olisi päättynyt jo aikoja sitten.

Ainoa miinus, jonka keksin tällä hetkellä Leppävaaran aseman kohdalle on lipunmyynnin puuttuminen asemalta ja toki Espoon asemalla käynnissä olevan remontin tarpeellisuuden, mikäli kaukojunien pysähdykset siirtysivät sieltä pois. Toisaalta asema-alue olisi kaivannut yleisilmeen kohottamista jo muutenkin eli se olisi tehty joka tapauksessa...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Heh-heh, tarkoitit varmaan laivajunaliikenne..:lol:

Kun sitä matkustajia määrää on seurannut, niin laivaliikennettäkin voi epäillä ellei heitä olisi ollut... Erittäin ahkeraa kansaa matkustamaan, täytyy myöntää...
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Kun sitä matkustajia määrää on seurannut, niin laivaliikennettäkin voi epäillä ellei heitä olisi ollut... Erittäin ahkeraa kansaa matkustamaan, täytyy myöntää...

Eiköhän sekin vaikuta laivojen ja laivajunien matkustajamääriin, kun Tallink-Silja on aina silloin tällöin muutellut kesken VR:n aikataulukautta laivojensa lähtö ja tuloaikoja, ettei ne sovi minkään laivajunan kanssa?

t. Rainer
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Eiköhän sekin vaikuta laivojen ja laivajunien matkustajamääriin, kun Tallink-Silja on aina silloin tällöin muutellut kesken VR:n aikataulukautta laivojensa lähtö ja tuloaikoja, ettei ne sovi minkään laivajunan kanssa?

Niinhän nuo menivät tekemään, mutta onneksi virheitä osataan myös korjata. Tällä hetkellä tilanne on "entisellään".
 
Pikajunat palaavat Rantaradalle

Tuo laivajuttu oli eilisessä viestissäni ihan vain esimerkkityyppinen heitto, mutta näköjään siitä generoitui useampi viesti ko. aihepiiristä (mikä Rantaradan junaliikenteessä on toki aivan olennaista asiaa). Ja itse asiassa meitsi on kyllä tosiaankin joissakin tilanteissa Tukholmasta tullessa käyttänyt laiva+juna-yhdistelmää Turun kautta, kun Helsingin laivan lähtöaika Tukholmasta on ollut liian aikainen (nimittäin Turun laiva+juna-reitityksellä on kokonaismatka-aika Tukholmasta Espooseen ollut monilla yhteyksillä nopeampi kuin Tukholma-Helsinki-laivan käyttäminen).

Mutta tähän Rainerin kommenttiin vielä jatkovastausta:
Kun vertaa nykytilanteeseen, että etelä-Espooseen päästääkseen on käveltävä 1 km rautatieasemalta Kampin bussiasemalle, tuo länsimetro sitten aikanaan huomattavan helpotuksen. Turun junat saapuvat lähes poikkeuksetta laitureille 11-13 joista on lyhyin mahdollinen kävelymatka metroon.

Tuosta nimittäin vain sellaista palautetta, ettei Rantaradan suunnasta Otaniemeen tai Tapiolaan tullessa ole enää yleensä mitään hyötyä kiertää Helsingin rautatieaseman ja Kampin (tai tulevaisuudessa länsimetron) kautta (puhumattakaan matkoista muualle Etelä- ja Keski-Espooseen). Nimittäin myös erilaiset YTV-reittiopas- tai matka.fi-palvelut suosittelevat hyvin pääsääntöisesti Rantarata->Tapiola/Otaniemi-matkoille vaihtoa Espoossa paikallisjuniin ja tämän jälkeen esim. matkan jatkamista Lepuskista Jokerilla. Eikä tässä ole mitään yllättävää, sillä 550:n ajoaika Leppävaarasta Pohjois-Tapiolaan tai Otaniemeen on n. 5-10 min suuruusluokassa, joten kiertäminen Helsingin kautta on vain hyvin harvoin kannattavaa.

(Sitä paitsi, onhan se Helsingin kautta kiertäminen myös rahallisesti huonompi vaihtoehto: Esim. IC2-junalla aikuisen lippu Turusta Espooseen maksaa 26.40 ja tämän jälkeen Espoon Keskuksesta pääsee paikallisjunalla+bussilla esim. Otaniemeen Espoon sisäisen kertalipun hinnalla 2.50 eli yhteensä matka maksaa 28.90. Mutta jos joutuu kiertämään Helsingin kautta, maksaa junalippu 28.40 ja tämän päälle tulee kertaseutulipun hinta 4.00 eli yhteensä 32.40. Joten kilometreissä lyhyempi reitti on n. 10 % halvempi kuten olla pitääkin. Tosin nämä esimerkit olivat siis täysihintaisilla aikuisen kertalipuilla laskettuja, mutta todennäköisesti myös muissa tapauksissa hintasuhteet ovat samassa suuruusluokassa.)

Ja seuraava menee tähän Junat-alueeseen ja otsikkoon verrattuna vielä enemmän off-topiciksi, mutta ehkä kuitenkin Leppävaaran vaihtoasema-statukseen liittyen:

Sillä eihän Rantaradan suunta muutoinkaan ole ainoa kaukoliikenteen tapaus, missä Tapiolan/Otaniemen seuduilta matkustaessa on nykyisin useimmiten huono ratkaisu kiertää Helsingin kantakaupungin kautta. Sillä vaikka Kampin terminaalin vaihto-olosuhteet ovat nykyisin erinomaiset, niin silti esim. Turun, Porin tai Tampereen suunnan pikavuoroille tai Hki-Vantaan lentoasemalle matkustaessa tarjoavat erilaiset reittioppaat yleensä poikittaisten yhteyksien kuten 57, 514, 540 tai 550 käyttämistä ja vaihtoja KehäI – Pirkkolantie - Käskynhaltijantie vyöhykkeen pysäkeillä. Ja näiden opastusten oikeellisuuden voi meitsikin aivan käytännön kokemuksilla allekirjoittaa, sillä esim. Hämeenlinnan tai Tuusulantien suuntiin matkustaessa tulee näitä poikittaislinjoja käyttäessä suurin aikasäästö Helsingin keskustan kautta kulkeviin reitteihin verrattuna nimenomaan siitä, että välttää mm. Mannerheimintien, Hämeentien tai Mäkelänkadun ruuhka-aikojen toisinaan toivottoman hitaat bussimatkojen möngerrykset.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti P413 ei kulje, koska sitä ei matkahaulla löytynyt. Sitten ei todennäköisesti kulje myös P414:kään.
 
IC2 917 reitille Tku-Pm.
Tku-Tpe jää 1 IC-pari pois.
Näkyy olevan myös IC2 165, 912 ja 92 eli yksi koko päivän mittainen IC-kierto muuttuu IC2-rungolla ajettavaksi. Mihinköhän tuo vapautuva IC-runko käytetään?

Tuo mainitsemasi poistuva IC-pari lienee 912/917, joka muuttuu IC2:ksi.
 
Jaahas, muita "löytöjä":

P 873 aikaistuu tunnilla, lähtö jo 21:23
Uusi IC2 189 Hki-Tpe, lähtö 22:30 (tosin vanha IC2 187 klo 22:06 poistuu)

IC2 175 Hki-Tpe -> IC, samoin paluujuna IC2 180 -> IC
IC2 93 Hki-Jy -> IC, samoin paluujuna IC2 86 -> IC

Tämähän palautui melkein vanhaan asentoon, mutta junapari 169/174 on edelleen IC2.

Pendolino 87/61 Helsinki 12:30 Seinäjoki 15:14
Pendolino 62 Seinäjoki 15:45 Helsinki 18:30? Eikös tämän junaparin jossain sanottu olevan IC2?

IC 858:aa nopeutetaan, lähtö Tampereelta 21:02 ja tulo Helsinkiin 22:36. Väliasemat jäänevät perässä tulevalle IC2 92:lle. IC 186 lakkautetaan, kun runko menee jo 92:ssa Helsinkiin.
 
Rantarata:

S 133/144 -> IC2
S 141/152 -> IC2 tämäpä yllätys!
IC2 143/154 -> P
IC2 145 -> S
S 149 -> IC2
 
No niin, olihan tuolla jo aiemmin mainittukin, että Seinäjoelle tulee uutena sekä S 87/61/62 ja IC2 173/182.
 
Tuossa huomasin matkahaulla katsoessa niin P873:lla Toijalan pysähdys poistuu.

S860:lle tulee nuo Toijala, Hämeenlinna, Riihimäki IC858:lta. S841:llä aamussa myös nuo välipysähdykset.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
S860:lle tulee nuo Toijala, Hämeenlinna, Riihimäki IC858:lta. S841:llä aamussa myös nuo välipysähdykset.

Lempäälän myöhäisin iltapysähdys poistuu tämän myötä, kun IC 186 ei kulje? Toisaalta kello 20 ja 21 tulee juna Lempäälään, kun aiempi tarjonta on ollut 20 ja 22.
 
Takaisin
Ylös