Minkähän takia näissä bussikysymyksissä ei puhuta kalustoyhtiöistä, vaan jokainen kilpailutukseen osallistuva aina joutuu tekemään tarjoukset omilla busseillaan? Eikö kunnallisessa ostoliikenteessä laatuvaatimustaso saavutettaisi parhaiten muodostamalla kalustofirma ja kilpailuttamalla vain operaattorit?
Tällaisen kalustofirman pohjaksi HelBin ja Pohjolan Kaupunkiliikenteen yhdistäminen voisi olla ihan hyvä ratkaisu, mutta sen jälkeenkin olisi kaupungilla oltava vakaa operatiivinen toimija, jonka voi olettaa pärjäävän kilpailutuksissa. VR:stä ei ole niin väliä, eikö olennaisempaa olisi tutkia Pohjolan Liikenteen eksistenssi noin valtakunnallisessa mittapuussa: eikö PL:n autojen pitäisi olla ennemmin junien jatkoyhteyksiä radattomille tai asemattomille seuduille tarjoava lisäpalvelu kuin junien kanssa kaupunkien välisistä asiakkaista Matkahuollon taksoin kilapileva yritys?
Tällaisen kalustofirman pohjaksi HelBin ja Pohjolan Kaupunkiliikenteen yhdistäminen voisi olla ihan hyvä ratkaisu, mutta sen jälkeenkin olisi kaupungilla oltava vakaa operatiivinen toimija, jonka voi olettaa pärjäävän kilpailutuksissa. VR:stä ei ole niin väliä, eikö olennaisempaa olisi tutkia Pohjolan Liikenteen eksistenssi noin valtakunnallisessa mittapuussa: eikö PL:n autojen pitäisi olla ennemmin junien jatkoyhteyksiä radattomille tai asemattomille seuduille tarjoava lisäpalvelu kuin junien kanssa kaupunkien välisistä asiakkaista Matkahuollon taksoin kilapileva yritys?