Aikeet myydä HelB Pohjolan Liikenteelle

Mutta jos Helb yhdistettäisiin taas HKL:ään niin EU ei voisi puuttua rahoitukseen jota kaupunki antaisi omistamalleen liikelaitokselle :lol:

Pitäisin tuollaista tulkintaa käytännössä mahdottomana. Helsinkihän hakee nimenomaan sellaista ratkaisua, jossa sitä tukea ei tarvitsisi enää maksaa.

Yhdistettäessä HelB ja HKL kaupunki saattaa kuvitella siitä syntyvän sellainen etu, että kun HKL:llä on monopoli ratikka- ja metroliikenteessä vielä pitkäksi aikaa eteenpäin, se voisi hinnoitella nämä liikennemuodot siten, että niiden voitoilla katetaan bussien tappiot. HSL:n on pakko maksaa, kun ei ole muitakaan keiltä ostaa. Kuvitellessaan näin kaupunki kuitenkin sahaisi itseään jalkaan, sillä tämä synnyttäisi ainoastaan tilanteen, jossa HSL tilaisi HKL:n raideliikennettä aiempaa huomattavasti vähemmän hintojen kallistuessa. Tähänhän HSL jo nyt pyrkii ja edelleen Helsingillä olisi bussirahat loppu.

On se kallista tämä meidän bussiliikenne.
 
Mitä huonoa siinä on jos HelB myytäisiin Pohjolalle? Minun mielestä ehkä paras vaihtoehto mille HelBin vois myydä!

Parempi olisi että myytäisiin jollekin uudelle toimijalle, en näe hyvänä sitä, että nykyisten neljän ison toimijan (Helb, Nobina, Veolia ja PL) sijaan jäljelle jäisi vain kolme firmaa. Mitä enemmän kentällä on pelaajia, sen paremmin toimii kilpailu! Olisi aika huono tilanne jos varteenotettavia tarjousten jättäjiä olisi vain Nobina, Veolia ja PL, Pienemmistä firmoista, kuten Åberg ja Tammelund ei ole vastusta isoille firmoille.
 
Kuten vaikka ulkomailta tutuksi tulleille Arrivalle, Stagecoachille, Netbussille, Keolikselle, tai jollekki muulle. :)

Stagecoach tuskin tulee kyseeseen. Eivätköhän he jo edellisellä kerralla todenneet sen, etteivät kykene saamaan liikennettä kannattavaksi...
 
Hauskaa muuten huomata, mitä monien isojen, monissa maissa toimivien liikenneyhtiöiden takana on:

Arriva = DB AG
Nettbuss = NSB
Keolis = SNCF

ja siis
PL = VR

Eli myytäisiinkö HelB, kenties, minkä valtion rautateille... ;)
 
Täällä kun haukutaan HelBiä ynnä muuta joutavaa, niin täytyy sanoa, että HelBin tavoitteena ei ole koskaan ollut tehdä alihintaisia tarjouksia. Aikoinaan tutkittiin, mikä on aiheuttanut tappiot ja huomattiin, että tarjouksia tehteässä oli tiettyjä kulueriä jäänyt huomiotta. Tiedän kyllä, ketkä nämä tarjoukset olivat laatineet, mutta jääkööt nyt paljastamatta.

Tarjouslaskennan mokaaminen kaatoi Westendin Linjan; sattuu sitä muillekin.

Turha Nobinan itkeä HelBin aikoinaan tekemien tarjousten hintatasoa. On siellä Nobinassakin mokattu. Itsepä tarjouksensa tekivät!

Kannattaa muistaa, että HelBin myyntiä pois kaupungilta kannattaa lähinnä Kokoomus = Sekoomus. Kenenkä etuja Kokoomus ajaa? Ei ainakaan kaupunkilaisten! Kokoomushan on mielellään yksityistämässä kaiken ja toki suuryritysten käsiin. Voi jokainen itse kuvitella, jos tajuaa, mihin se johtaa...
 
Vantaalla ja Espoossa ollaan kyllä tyytyväisiä, että kaupungin joukkoliikenne yksityistettiin jo aikaa sitten. En jaksa uskoa, että Helsingissäkään siitä mitään erityisen negatiivista seuraisi. En sano että nykyinen varikko on huono Ilmalassa, mutta Ruhan varikkohan sopisi PL:lle erinomaisesti, vai mitä olet mieltä vristo?
 
Kannattaa muistaa, että HelBin myyntiä pois kaupungilta kannattaa lähinnä Kokoomus = Sekoomus. Kenenkä etuja Kokoomus ajaa? Ei ainakaan kaupunkilaisten! Kokoomushan on mielellään yksityistämässä kaiken ja toki suuryritysten käsiin. Voi jokainen itse kuvitella, jos tajuaa, mihin se johtaa...
Tampereella on tällä Sekoomuksella myös samankaltaiset sävelet. Siellä jos jossain kannatetaan reilusti rantaväylän tunnelia ja keskusareenaa. Molemmat hankkeet ovat järjettömän kalliita ja turhuudessaan ja suuruudenhulluudessaan ennennäkemättömiä.
 
Vantaalla ja Espoossa ollaan kyllä tyytyväisiä, että kaupungin joukkoliikenne yksityistettiin jo aikaa sitten.

Kova väite ilman perustelun puolikastakaan?

---------- Viestit yhdistetty klo 3:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 3:11 ----------

Mitä huonoa siinä on jos HelB myytäisiin Pohjolalle? Minun mielestä ehkä paras vaihtoehto mille HelBin vois myydä!

Käy sääliksi HelBin työntekijöitä jos tuon putkan leipiin joutuvat.
 
Vantaalla ja Espoossa ollaan kyllä tyytyväisiä, että kaupungin joukkoliikenne yksityistettiin jo aikaa sitten. En jaksa uskoa, että Helsingissäkään siitä mitään erityisen negatiivista seuraisi. En sano että nykyinen varikko on huono Ilmalassa, mutta Ruhan varikkohan sopisi PL:lle erinomaisesti, vai mitä olet mieltä vristo?
HelB voitaisiin pilkkoa esim. niin, että ainoastaan Varha jäisi osaksi uudestisyntynyttä HKL-Bussiliikennettä, kun Ruhan ja Finnoon toimipisteet myytäisiin eniten tarjoavalle. Tämän jälkeen uusi HKL-BL harjoittaisi ainoastaan HKL:n suorahankintaa, mitä se ymmärtääkseni voi PSA:n nojalla tehdä, vrt. Tampereen kaupunkiseudun JOLILA ja TKL.
 
Kova väite ilman perustelun puolikastakaan?
Entä, miksipä kaupungin pitäisi omistaa tappiota tuottava liikenneyhtiö?

Koala sanoi:
Käy sääliksi HelBin työntekijöitä jos tuon putkan leipiin joutuvat.
Ai? Mitä mä olen jutellut meillä, nyt elokuussa PL:llä aloittaneiden ex-helbiläisten kanssa, niin poikkeuksetta ovat olleet tyytyväisiä. Entenkin kaluston kunto ja siisteys, vaihtelevat linjat, Ilmalan varikko (erinomaisine henkilöstöruokaloineen) sekä nykyinen, ammattitaitoinen, mutta mukava esimiestiimi (työvuorotoiveetkin otetaan,mahdollisuuksien puitteissa, aika hyvin huomioon) ovat olleet heidän arvostamiaan asioita. Minustakin, minulla on vähintään kohtuullisen hyvä työpaikka.
 
mukava esimiestiimi
Pakko minun on itsekin sanoa harrastajana, että siellä Ilmalan varikolla on mukavaa porukkaa, olivat todella ystävällisiä sillon kuin kävin lupaa heiltä kuvaamiseen kysymässä, totesivat vain että toivottavasti tulee hyviä kuvia. :)

erinomaisine henkilöstöruokaloineen
Voin vain kuvitella, tuoksukin oli sen mukainen. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Käy sääliksi HelBin työntekijöitä jos tuon putkan leipiin joutuvat.

Oot tainnu lukea vähän liikaa suomi24 foorumia :lol: Mitä olen sivusta seurannut on Pl:llä tyytyväisimmän näköiset kuljettajat. Joskus olisi hyvä jos esim taloustutkimus järjestäisi kuljettajatutkimuksen jossa tutkittaisiin kuljettajien tyytyväisyyttä työantajaan ja hsl:ään :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pakko minun on itsekin sanoa harrastajana, että siellä Ilmalan varikolla on mukavaa porukkaa, olivat todella ystävällisiä sillon kuin kävin lupaa heiltä kuvaamiseen kysymässä, totesivat vain että toivottavasti tulee hyviä kuvia.
Siis oikeastiko? Hienoa, jos näin on.
 
Siis oikeastiko? Hienoa, jos näin on.
Jep, kyllä näin on, pääsin kuljettajan kyydissä sillon sinne varikolle kun kysyin että miten on varikolla kuvaamisen laita niin hän sanoi että tuu vaikka kyydillä ja mee puhumaan sinne niin saat asiasi läpi, ja näin kävi. Mukavaa porukkaa siellä olikin joten nostan hattua.
 
Takaisin
Ylös