Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin
Kiitos täsmennyksestä, sanoin Arial Narrow-tyylinen sillä se vaikutti identtiseltä sen kanssa, kun en pikaisella haulla tietoa löytänyt. Koska Arial-perhe on luotu 1982, ajattelin enempää miettimättä että pakkohan sen tuon on olla.
Helvetica on tosiaan tylsä fontti, parempana esimerkkinä HSL:n valitsema Gotham Rounded tai esimerkkini. Helvetica ei luo metroon omaa brändiä vaan tekee siitä muun massan kopion.
Helsingin metron graafinen ilme on luotu viimeistään 1970-luvun alussa, esimerkiksi Kampin asemasta on olemassa hahmotelma noin vuodelta 1972, jossa nykyisenkaltaiset Helveticalla kirjoitetut kyltit osoittavat mm. seuraavien junien lähtöaikaa muistaakseni Pasilan, Espoon, idän ja etelän suuntiin liukuportaiden yläpuolella. On muuten pahuksen paljon tyylikkäämpi kuin tämä pistematriisinäyttö, mikä nyt on käytössä.
Ei kannata ajatella Helveticasta näin rajoittuneesti. Vilkaiskaapa vaikka, mikä typografia Iittalan kassin kyljestä löytyy. Helvetica on ehkä maailman eniten käytetty typografia myös design-piireissä. Se on erittäin kaunis, kun sitä osaa käyttää oikein. No, metrossa sitä ei ole sillä tavoin kyllä käytetty.
Samaa mieltä. Tosin eipä sitä mitenkään erityisen huonosti metrossakaan käytetty, jos paikoin yliahdas latominen jätetään huomiotta. Helvetica on kaikessa neutraaliudessaan yksi maailman kauneimmista fonteista, ja varsinkin Narrow-versio on siro ja tyylikäs ja eron Arialiin huomaa puolessa sekunnissa Helvetican eduksi. Boldattu kursiivi ei sitten enää oikein miellytäkään, ainakaan meikäläisen silmää. Narrowia ja Blackia voi vertailla katselemalla ainakin Vuosaaren haaran metroasemilla suomen- ja ruotsinkielistä kyltitystä.
Symboliikassa ja kyltityksessä toki on paljon muitakin rajoituksia, joten sinänsä jokin eri typografia voisi piristää. Helveticahan ei tunnetusti ole kovin hyvä kyltitystypografia, koska se on erittäin ahdas ja kirjaimet takertuvat toisiinsa.
Tunnetusti? Minun käsittääkseni Helvetica eri variaatioineen on yksi suosituimmista kyltityskirjasimista, ja voihan sitä ladontaa (kerning) säätää sopivaksi. Mm. rautateillä sitä on käytetty hyvällä menestyksellä ainakin kolme vuosikymmentä, ja se on edelleen radanpitäjän graafisessa ohjeistossa (75 Neue Helvetica).
Toinen tyylikäs perusfontti on Futura, joka tosin on luettavuudeltaan heikohko, ellei käytetä VERSAALIA. Versaali-Futuralla saa nimensä mukaisesti miedosti futuristista lookkia, retrohtavan lööppifontin siitä saa valitsemalla Condensed Black-leikkauksen.
Helsingin metron lookkia en lähtisi raikastamaan luopumalla oranssista, M-logosta tai Helveticasta. Nämä kaikki ovat osa Helsingin metroa, toki hypoteettisilla uusilla linjoilla voidaan brändäystä miettiä uusiksi.