Mikäli metron logotyyppi ja kyltitys uudistettaisiin, kannattaisi siis tehdä vain pieni muutos. Esimerkiksi tällainen. Siitä toivottavasti huomaa, että logoihin saa melko vähäisinkin muutoksin jo paljon trendikkyyttä.
Tykkäsin ehdotuksestasi, se sopii pyöreydeltään HSL-teemaan. Mutta silti tunnesyistä pidän kynsin ja hampain kiinni kulmikkaasta, puhtaan 70-lukulaisesta ilmeestä Helveticalla, sehän on jo klassikko!
Automaattimetron myötä olisi erityisen hyvä, että myös metron visuaalinen maailma henkisi nykyaikaa. Uskon, että uudenaikaisuus olisi parempi vaihtoehto kuin "tuttu ja turvallinen", joka saatettaisiin helposti mieltää "vanhaksi rouskuksi".
Oikeastaan sen sijaan, että hengittäisiin
nykyaikaa pitäisi tähytä kohti tulevaisuutta. Sama juttu kuin arkkitehtuurissa: jos rakennetaan aina vain "modernia arkkitehtuuria", toistetaan niitä samoja funktionalismin ja brutalismin pastisseja, jolloin syyllistytään samaan, josta uusklassismia ym. haukutaan. Ainoastaan suunnittelijansa tai toimeksiantajansa ihanteita henkivä futurismi on tie tulevaisuuteen: suunnitteluhetkelläänhän asiallisen neutraaliin, standardoituun, puhtaaseen ja minimalistiseen tyyliin perustunut Helsingin metron graafinen ilme oli aikaansa 10 vuotta edellä.
Tampereen Koskikeskuksessa oli aikaisemmin tosi tyylikkäät opasteet vm. 1988, joiden tausta oli rosteria tms. krominkiiltoista ja tekstit olivat taustaan kaiverrettuja, erivärisiä taustavalaistuja ja fonttina oli jokin muu kuin Helvetica. Ihailin niitä aina, mutta jonkin remontin yhteydessä ne sitten hävisivät ja tilalle tulivat rumat, harmaat halpisopasteet ilman mitään taustavaloja. Ja tämä tapahtui 2000-luvulla, aivan
ulkoraivoisaa !
Tällainen idea saattaisi olla toimiva joukkoliikenteen opasteissa. Jos nyt ei HSL-metrossa, niin vaikka Tampereen ratikassa. Pitää vain pitää huoli riittävästä kontrastista metallisen taustan ja värivalotekstien välillä, mutta enpä muista että loisteputkivalaistut Koskarin opasteetkaan olisivat olleet millään lailla lukukelvottomia.