Ajatuksia metron typografian uudistamisesta

Koko Koskari on nykyään ihan nuhjuisen tuntuinen. Ennen sen jotenkin koki ykkösrivin kauppakeskuksena, mutta viime kesänä kun kävin siellä, niin jotenkin siitä meiningistä tuli enemmän mieleen joku kuihtuva aluekeskusostari. Onko tämä vaan mun kuvittelua?
Ei, 1990-luvun puolivälistä alkaen tehdyt muutostyöt ovat vaikuttaneet aika paljon. Siis huonompaan suuntaan, IMHO. Jo ihan lähtien sen sinisen pyörivän Koskikeskus-logon vaihtamisesta kirjavaan vastaavaan, yök.

Täytyy toki muistaa, että mikä 1980-luvun loppupuolella oli uutta, modernia ja luksusta on pahasti arkipäiväistynyt viimeisten reilun 20 vuoden aikana. Nuhjuuntuminen on osa tarinaa, mutta osa on se että maailma ympärillä kehittyy myös ja standardit muuttuvat.

Jossain laatikossa törmäsin vuosi sitten muuttomme yhteydessä johonkin alkuperäiseen Koskikeskuksen brosyyriin, joka nykysilmin katsottuna näyttää todella retrolta ja vanhanaikaiselta. Ei näyttänyt silloin. Mutta onhan se niinkin, että aikoinaan 80-luvulla Konnankoukkuja kahdelle oli olevinaan jännä ja hauska sarja. Nyt katsottuna se on lähinnä vain nolosti retro.
Toisaalta Miami Vice on vieläkin cool ja katu-uskottava.

Koskikeskuksen vanhoja valokuvia katsellessani en voi olla äimistelemättä, kuinka sleekki, cooli ja krominkiiltoinen se oli aikanaan. Ja minä muistan sen ajan – Koskikeskus vain näyttää paremmalta, jos se on mahdollisimman minimalistisesti sisustettu: valkoista, rosteria, lasia ja sinistä tehostevärinä. Nyt siellä on tehty Janin mainitsemien kikkojen lisäksi paljon halpahallivaikutelmaa lisääviä juttuja, kuten timantin muotoisten maisemahissien piilottaminen jonkun Koskikeskuksen oman, turhanaikaisen mainoslakanan taakse (miksi mainostaa kauppakeskusta, jos asiakas on siellä jo?) ja tosiaan niiden valaistujen, krominkiiltoisten rosteriopasteiden vaihto maantienharmaisiin muovilaminaattisellaisiin. Hieman surettaa hissien modernisointi, kun se mustalla, kiiltävällä pohjalla ollut vihreä "lämpömittari/taskulaskin-fontin" LED-ilmaisin oli cool, mutta toisaalta nykyiset ovat tarkkoja LCD-näyttöjä (joiden funktio on siis näyttää, missä hissi kulkee).
 

Liitetiedostot

  • HSLn metrologo nykyään.jpg
    HSLn metrologo nykyään.jpg
    53.9 KB · Lukukerrat: 1,521
Viimeksi muokannut moderaattori:
Opasteissa aika paljon selittänee se, että kaiverretut opasteet ovat äärettömän kallis tapa viestiä. Pienikin muutos ja tarvitaan uusi kaiverrus, joka maksaa maltaita. Siksi kai nykyään yleisiä ovat perusvalokaapit, joihin vain pujotetaan uusi muovifilmille tulostettu opaste vanhan tilalle: halpaa, helppoa ja nopeaa. Mutta niin arkista.

Vertailun vuoksi Pariisin metrossa käytetään nykyään samanlaisia valokaappeja. Alunperin oli emalilevyille poltetut opasteet, jotka olivat käytännössä ikuisia. Niiden jälkeen tulivat valokaapit jo jonkin aikaa sitten: luulen että niihin tehtiin opasteet siirtokirjaimin. Ja nykyään kaiketi tulostavat koko opasteen kerralla niin ei tule käsityötä edes siirtokirjainten asemoinnista.

Ostin muuten taannoin kirjan, joka kertoo Pariisin metron opasteista ja niiden ylläpidosta. Siellä lienee jopa päätoimisia työntekijöitä, jotka kartoittavat opasteiden tilaa, kirjaavat puutteita ja toteuttavat muutoksia. Opasteiden merkitys on tajuttu kunnolla vasta viime vuosina, ja erityisesti intermodaliteetin osuus siinä. Nykyään Pariisin metrossakin on asemilla jopa opasteita linjanumerolla osoitetuille bussilinjoille. Ei ollut ennen.

Suomessa voitaisiin ottaa oppia tuosta ja panostaa enemmän joukkoliikenteen opasteisiin. Niillä on oikeasti merkitystä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt kun metrossa on vaihdettu asemien sisäänkäynneillä uudet opasteet, huomasin että vanhan kelta-mustan HKL-logon tilalle tuli "uusi" HKL -logo, mutta miksi HKL-logo eikä HSL- logo? Onko tämä jotain liikennöitsijä/HKL ylimainostusta, että varmasti HSL ei tulisi vahingossakaan kenellekkään tutuksi, vaan tahalteen halutaan ihmisten yhä luulevan HKL-bussi sitä HKL-lippu tätä. (Jossa vastaavasti VR on onnistunt valitettavsti HSL-liikentteessä :frown:) Joku viisas kertokoon tälle idiotismille syyn. Miten HSL voi sallia tälläisen idiotismin tapahtuvan? :mad: EI NÄIN! Jos sama linja jatkuu, niin varmaan pääsee länsimetroilevat Espoolaisetkin kattelee "Nuolia"
Ja sitten toinen kysymys: Milloin "metro" -kartta sekä HSL-alueen lähijunakartta yhdistetään toisiinsa yhdeksi järkeväksi raideliikennekartaksi? Miksei ole jo yhdistetty, ei kai pitäisi olla teknisesti kovin mahdotonta? VR / HKL isottelee?
Anteeksi tämä kommentti, mutta pakko oli päästää ulos.
 
Nyt kun metrossa on vaihdettu asemien sisäänkäynneillä uudet opasteet, huomasin että vanhan kelta-mustan HKL-logon tilalle tuli "uusi" HKL -logo, mutta miksi HKL-logo eikä HSL- logo? Onko tämä jotain liikennöitsijä/HKL ylimainostusta, että varmasti HSL ei tulisi vahingossakaan kenellekkään tutuksi, vaan tahalteen halutaan ihmisten yhä luulevan HKL-bussi sitä HKL-lippu tätä. (Jossa vastaavasti VR on onnistunt valitettavsti HSL-liikentteessä :frown:) Joku viisas kertokoon tälle idiotismille syyn. Miten HSL voi sallia tälläisen idiotismin tapahtuvan? :mad: EI NÄIN! Jos sama linja jatkuu, niin varmaan pääsee länsimetroilevat Espoolaisetkin kattelee "Nuolia"
Ja sitten toinen kysymys: Milloin "metro" -kartta sekä HSL-alueen lähijunakartta yhdistetään toisiinsa yhdeksi järkeväksi raideliikennekartaksi? Miksei ole jo yhdistetty, ei kai pitäisi olla teknisesti kovin mahdotonta? VR / HKL isottelee?
Anteeksi tämä kommentti, mutta pakko oli päästää ulos.
Itselläni on päinvastaisia kokemuksia, tälläistä on minulle sanottu:
"HSL omistaa nyt sitten metrot vai? Näin asemalaiturilla että HKL on nykyään HSL"
"Ootko nähny noita uusia HSL:n busseja Malmilla päin? Missäs on HSL:n varikko?"
"Haluaisin HSL:lle raitiovaununkuljettajaksi"
"Millä rahoilla HSL osti kaikki Helsingin bussit?"

Sentään vielä lähijunissa tiedetään, että VR kuskaa. Toisaalta Flirt-junista olen saanut paljon kysymyksiä, että "onko ne nyt HSL:n omia junia?"

Ainakin lähijunakartta uudistetaan luultavasti, kun Kehärata avataan. Saa nähdä jos uudistuneeseen karttaan tulee metrokin mukaan.

Ihan sama mitä tehdään, ihmiset eivät ymmärrä ajelevansa HSL:n lipuilla, mutta silti edelleen HKL:n metroilla, mutta bussi onkin Helb:in, eikun ei olekaan, kun linja siirtyi Nobinalle kilpailutuksessa..

YTV on sentään unohdettu, ettei sekin sekottaisi kansalaisia enempää.
 
Ei kansalla ole mitään käsitystä siitä, mitä tehtäviä hoitaa HKL ja mitä HSL. Osa tuntee tuon HSL:n nimenä, mutta HKL on niin vahva brändi, että nuo tulevat menemään sekaisin vielä pitkän aikaa. Eikä se nyt niin vaarallista ole, pääasia, että joukkoliikenne kulkee.

Todettakoon vielä, että ei se ole noille organisaatioille itselleenkään vielä ihan selvää, kumpi mitäkin tehtäviä hoitaa, niin että ei ole ihme, jos ei kansallekaan ;)

Ja yhä vielä kuulee puhuttavan liikennelaitoksen busseista (= HelBin siniset bussit).
 
Ei kansalla ole mitään käsitystä siitä, mitä tehtäviä hoitaa HKL ja mitä HSL.

Monilla tuntuu olevan käsitys, ettei HKL:ää ole enää olemassakaan, vaan että HKL:stä on tullut HSL. Itse vastaan yleensä kysymyksiin, että HSL suunnittelee kaiken liikenteen, josta HKL liikennöi raideliikenteen junia lukuunottamatta. Nythän on itse asiassa alkanut pyöriä mainoskampanjakin, jossa korostetaan HKL:n nykyistä roolia raideliikenneoperaattorina. Täten mielestäni HKL:n logot metroasemilla, metrojunissa ja raitiovaunuissa ovat täysin paikallaan. Ilmeisesti kalustoon on jossain vaiheessa tulossa HSL:n logo HKL:n logon rinnalle kuten bussien uusissa teippauksissa on liikennöitsijän ja HSL:n logot vierekkäin.

Mutta entäpä ketä ovat Stadin Ratikoiden kuljettajat? SR:n tilausajoissa olen monesti huomannut asiakkaan hämmästyvän kuultuaan kuljettajan olevankin HKL:n palkkalistoilla.
 
Jos multa kysyttäisiin niin nimeäisin HKL:n uudelleen. Ei olisi enää mikään HKL:n ja saattaisi joku oppia erottamaan asiat toisistaan.
 
HRL-HSA eli Helsingin Raideliikenne Liikelaitos, Helsingfors Spårtrafik Affärsverk. Jos liikelaitos yhtiöitetään, palaa HRO takaisin maailmankartalle ;)
 
Ei raideliikeliikennelaitos, sillä pitää huomioida että ensinnäki raideliikenteeksi mielletään ensimmäisenä yleensä junat. Lisäksi eikös HKL suunnittele johdinautoverkostoa, vai oliko se kummiskin HSL?
 
Metroasemille ainkin voisi tusa HSL: logon siihen HKL:n rinnalle ja laittaa juuri bussien tyylinen "yhteistyössä", liikkenöinti tms. teksti ehkä siihen rinnallle. Ja miksi bussipysäkeillä (Ja myös vielä Jokeripysäkeillä!) on vielä HKL:n ja YTV:n logoja? Nekin on ilmeisesti vaihtumassa pikkuhiljaa, kun kaikki ei kai voi sekunnissakaan tapahtua?
 
Ai? Itse kyllä miellän raitiotien ilman muuta raideliikenteeksi, sinä saatat mieltää toisin.
yleensä ensimmäisenä tarkoittaa sitä, että yleensä ensimmäisenä sattumanvaraisella henkilöllä pääkaupungin seudullakin uskoisin tulevan mieleen sanasta raideliikenne rautatie ja junat, vaikka hän mieltäisikin raitiovaunut raideliikenteeksi. Kuitenkaan HKL ei ole missään vastuussa lähijunista, kuin tuosta nimiehdotuksesta voisi tulla mieleen.
 
Metron typografiasta puheenollen, niin ihmettelen että miksi Kaivokatua alittavaan Asematunneliin on vastikän ilmestynyt 3 kpl katolta roikkuvaa kylttiä joissa lukee sanat "Metro Metro" allekkain ? Olen itse suomenruotsalainen mutta tällainen samojen sanojen toistaminen on pilkantekoa eikä palvele ketään millään tavalla. Jos metrosta kertova sana pitää näkyä erikseen kylteissä ruotsinkielellä, niin oikea sana olisi siinä tapauksessa Tunnelbana. Silloin Helsingissä vierailevat ruotsalaiset ja norjalaiset ymmärtäisivät mistä on kysymys.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös