Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,965
Puhtaiden ajoneuvojen direktiivi kaupunkibussien osalta on kiinnostanut monien kaupunkien joukkoliikenneasioista vastaavia virkamiehiä kotimaassa. Aiheeseen liittyviä uutisia on viime päivinä julkaistu mm. Aamulehdessä ja Hämeen Sanomissa . (HäSan juttu ei näy kokonaan ilman kirjautumista.) Kotimaista lainsäädäntöä ei vielä tässä vaiheessa ole ehditty muokata direktiivin mukaiseksi.
Hämeen Sanomien jutussa paikallinen joukkoliikennekoordinaattori Venesjärvi otti esille ajatuksen, että jos direktiiviä sovellettaisiin Suomessa valtakunnallisella tasolla (eikä kuntatasolla), niin puhtaiden ajoneuvojen - esim. täyssähköbussien - määrä täyttyisi suurten kaupunkien (Helsinki, Tampere ja Turku) ostaessa tätä kalustoa paljon. Näin esim. Hämeenlinnan ei tässä tilanteessa tarvitsisi osallistua talkoisiin lainkaan.
Mielenkiintoista ajattelua joillakin paikkakunnilla. Tulee mieleen erään tuttavaperheen isännän lausahdus: "Toinen maksaa!"
Ja vaikka monissa uutisissa mainitaan Pohjolan Liikenteen hankkimat ja käyttöönottamat 30 täyssähköbussia, niin kovin usein jää mainitsematta se, että nimenomaan ne hankittiin markkinaehtoisesti ilman EU:n tai jonkun muun velvoitteita. Leppävaaran linjastoon tarvittavat viisi pikaladattavaa VDL-akkubussia ovat vasta tulossa, ja sehän vastaa sitä määrää sähkökalustoa kuin mitä tilaaja (HSL) tällä sopimuskierroksella edellytti.
Hämeen Sanomien jutussa paikallinen joukkoliikennekoordinaattori Venesjärvi otti esille ajatuksen, että jos direktiiviä sovellettaisiin Suomessa valtakunnallisella tasolla (eikä kuntatasolla), niin puhtaiden ajoneuvojen - esim. täyssähköbussien - määrä täyttyisi suurten kaupunkien (Helsinki, Tampere ja Turku) ostaessa tätä kalustoa paljon. Näin esim. Hämeenlinnan ei tässä tilanteessa tarvitsisi osallistua talkoisiin lainkaan.
Mielenkiintoista ajattelua joillakin paikkakunnilla. Tulee mieleen erään tuttavaperheen isännän lausahdus: "Toinen maksaa!"
Ja vaikka monissa uutisissa mainitaan Pohjolan Liikenteen hankkimat ja käyttöönottamat 30 täyssähköbussia, niin kovin usein jää mainitsematta se, että nimenomaan ne hankittiin markkinaehtoisesti ilman EU:n tai jonkun muun velvoitteita. Leppävaaran linjastoon tarvittavat viisi pikaladattavaa VDL-akkubussia ovat vasta tulossa, ja sehän vastaa sitä määrää sähkökalustoa kuin mitä tilaaja (HSL) tällä sopimuskierroksella edellytti.