Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tämä riippuu siitä, miten kauan yhden akun lataus riittää ajoon. Koko päivän ajo yhdellä latauksella on epärealistinen Litium-akuilla. Siten akkuja on ladattava päivän aikana autojen sähkönkulutuksen tahdissa.Eikö sähköasemien määrän määrää huipputehon tarve? Tällöin akkukäyttöisillä busseilla pärjättäisiin huomattavasti pienemmällä määrällä sähköasemia, kun akkuja voisi ladata myös yöaikaan.
Alan tutkijat eivät näe Litium-kemialle vaihtoehtoja vuoteen 2050 mennessä. Olen varmaan lukenut tuon Tekniikka&talous -lehden jutun, mutta ei se ole jäänyt mitenkään järisyttävänä uutisena mieleen.Ja akkuteknologiasta: Pari vuotta sitten muistan lukeneeni tiede-lehdestä juttua nanorakenteisista akkujen elektrodeista, joiden avulla pitäisi olla teoriassa mahdollista parantaa akun varastointikykyä huomattavasti.
Yksi ongelma tällä alalla kuitenkin on, että auto- ja öljyteollisuus ostaa edelleen heitä uhkaavia keksintöjä ja tutkimushankkeita. Onhan aika selvä, että kun sähköauto on keksitty jo yli 100 vuotta sitten, olisi ollut aikaa kehittää vaikka mitä myös akkuteknologiassa. Mutta lyijyakku on ollut ihan tarpeeksi hyvä tai huono käynnistysakuksi. Enempää ei polttomoottoriteollisuus tarvitse.
Antero