Akkusähköbussi


"Tilaajana toimiva HSL on määritellyt, että lisälämmittimen saa laittaa käyntiin vain kun ulkolämpötila laskee alle nollan."

Ei kai nykyaikana luulisi olevan kovin vaikeaa termostaattiohjata bussin lämmitystä tai viilennystä bussin sisälämpötilan mukaan?

Eikös viilennyksessäkin HSL:llä ole ollut jotain yhtä nerokkaita ulkolämpötilaan perustuvia rajoja?
 
Tuon jutun mukaan sentään linjakilvet olisi saatu nyt puolen vuoden jälkeen toimimaan. Onko näin? Minusta näin muutama viikko sitten vielä näitä laputettuja haitareita.

Miten kylmä noissa on oikeasti sisällä, ja onko ohjaamossa yhtä kylmä kuin matkustamossa? Ei varmaan ole kovin suosittu työpaikka, jos ohjaamossa pitää palella.
 
Tuon jutun mukaan sentään linjakilvet olisi saatu nyt puolen vuoden jälkeen toimimaan. Onko näin? Minusta näin muutama viikko sitten vielä näitä laputettuja haitareita.

Miten kylmä noissa on oikeasti sisällä, ja onko ohjaamossa yhtä kylmä kuin matkustamossa? Ei varmaan ole kovin suosittu työpaikka, jos ohjaamossa pitää palella.

Haitareissa on ollut tyhjiä etunäyttöjä ja samaan aikaan sivunäytöt ok. Yhdessä luki "Ei linjalla" keulassa ja sivuissa 20
 
pimeitä näyttöjä näkee edelleen, mutta en ole yhdessäkään 30:n autossa kokenut kylmyyttä.
 
Ja artikkelissa on tietysti pakollinen maininta siitä, että bussit ovat kiinalaisia, koska sehän on se ratkaiseva tekijä :D

Onhan se ratkaisevaa. Valtionyhtiö ostaa kiinalaisia busseja, joilla ei ole huoltopalvelua Suomessa. Onneksi valtionyhtiöllä on valtavan kassansa mahdollistamana varaa perustaa merkkihuolto kiinalaisille busseille ihan itse. Ja kiinalaisia busseja ostavat muutkin ja kohta EU:ssa on suurtyöttömyys ja kiinalaisilla orjatyöpajoilla paiskitaan ylitöitä.
 
En minäkään ole kylmyyttä huomannu, Kovilla pakkasilla ihan lämpimiä ovat olleet, Eiköhän syy kylmyyteen ole se että auto on tullu suoraan varikolta linjalle ja ei ole ehtiny lämmetä tarpeeksi.

Onhan se ratkaisevaa. Valtionyhtiö ostaa kiinalaisia busseja, joilla ei ole huoltopalvelua Suomessa. Onneksi valtionyhtiöllä on valtavan kassansa mahdollistamana varaa perustaa merkkihuolto kiinalaisille busseille ihan itse. Ja kiinalaisia busseja ostavat muutkin ja kohta EU:ssa on suurtyöttömyys ja kiinalaisilla orjatyöpajoilla paiskitaan ylitöitä.
Mistä lähtien Nobina on ollu valtionyhtiö?
 
En minäkään ole kylmyyttä huomannu, Kovilla pakkasilla ihan lämpimiä ovat olleet, Eiköhän syy kylmyyteen ole se että auto on tullu suoraan varikolta linjalle ja ei ole ehtiny lämmetä tarpeeksi.

Mistä lähtien Nobina on ollu valtionyhtiö?

Pohjolasta oli varmaan kyse tässä
 
Tarkoitushakuisen politiikan voi sotkea joka paikkaan. Sitten ei voida järjestää urheilukilpailuja eikä ostaa sitä bussia joka on tarkoituksenmukaisin tiettyy tarkoitukseen.
 
Pohjolasta oli varmaan kyse tässä

Ei ollut vaan Nobinasta. Istun juuri nyt PL:n mukavan lämpimässä Yutongissa ja olen matkustanut näillä lähes päivittäin viimeisen parin kuukauden ajan. Artikkelissakaan ei mainittu, että näiden kanssa olisi ollut ongelmia.

Matkustajainformaatiosta vielä: eipä ole korjattu kilpiä ainakaan kunnolla. Ulkokilvet taisivat mennä manuaalisyötöllä, ja sisäkilven mukaan kello on 3:05 (aamuyöllä) ja bussi on linjalla 200BB.
 
Viimeksi muokattu:
Matkustajainformaatiosta vielä: eipä ole korjattu kilpiä ainakaan kunnolla. Ulkokilvet taisivat mennä manuaalisyötöllä, ja sisäkilven mukaan kello on 3:05 (aamuyöllä) ja bussi on linjalla 200BB.

Erittäin harvoin joutunut manuaalisyöttöä enää käyttämään. Tottakai niitä tulee silloin tällöin kun automaatti vaatii toimivan verkkoyhteyden, joka saattaa tökkiä lukuisista eri syistä. Syksyllä kun joutui manuaaliin turvautumaan 50-50 kerroista niin nykyisin ehkä suhde olisi 95-5. Sisänäytöt näyttää linjaa 200BB tai edellistä linjaa, jos on manuaalisyöttöä joutunut käyttämään ja kellonaikakin mitä sattuu. Syytä ei taida tietää kukaan muu kuin järjestelmäntoimittaja…

Ja artikkelissa on tietysti pakollinen maininta siitä, että bussit ovat kiinalaisia, koska sehän on se ratkaiseva tekijä :D

Pitäähän sitä jostain huomiota repiä! 😉 Kuten itsekin totesit niin nuo Sipoon yutongit on mukavan lämpiä, vaikka ovat ”hui kamala kiinalaisia busseja”. Ei mitään lämpöongelmia, lämmintä piisaa niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Voin sanoa et oli aika syvältä sieltä ajella tänään vanhalla diesel-bussilla. On nuo Yutongit vaan niin paljon parempia!
 
Mistä lähtien Nobina on ollu valtionyhtiö?

Jos luit viestini, siinä luki muutkin. (esim Nobina)

---------- Viestit yhdistetty klo 23:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:57 ----------

Tarkoitushakuisen politiikan voi sotkea joka paikkaan. Sitten ei voida järjestää urheilukilpailuja eikä ostaa sitä bussia joka on tarkoituksenmukaisin tiettyy tarkoitukseen.

Kiinalaisten tuotteiden ostaminen ei johda mihinkään hyvään, paitsi kiinalaisille.

Ja ihmisoikeuksia pilkkanaan pitävän roistovaltion olympialaiset olisivat saaneet jäädä pitämättä.
 
Sisänäytöt näyttää linjaa 200BB tai edellistä linjaa, jos on manuaalisyöttöä joutunut käyttämään ja kellonaikakin mitä sattuu. Syytä ei taida tietää kukaan muu kuin järjestelmäntoimittaja…

Uskaltaisin sanoa, että tuskin tietää sekään. Olisin yllättynyt, jos edes softan kirjoittaneet ohjelmoijat tietävät, miksi se tekee noin.

Nimimerkillä ohjelmoijia lähipiirissä.
 
Ja ihmisoikeuksia pilkkanaan pitävän roistovaltion olympialaiset olisivat saaneet jäädä pitämättä.

Jos pieni offtopikki sallitaan, niin nuo olympialaiset ovat yksi suuri vitsi. Urheilu ei mua kiinnosta, mutta nyt olen suurella mielenkiinnolla seurannut olympiauutisointia. En tuloksia, vaan sitä, miten urheilijoiden huoneissa on 12 astetta lämmintä, ulosteet valuvat pitkin lattioita kun vessat on tukossa, ruoka on syömäkelvotonta kuraa ja isäntä arpoo koronatuloksia milloin kenellekin täysin randomisti ja kuskaa sitten mielivaltaisesti urheilijoita vankilanomaisiin olosuhteisiin määräämättömäksi ajaksi. En oikein ymmärrä, miten kukaan urheilija suostui lähtemään tuonne, itse en ainakaan olisi lähtenyt, vaikka miten ois kiva saada mitali kaulaan. Mutta varmasti on länsimaisen kollektiivisen omantunnon kannalta parempi, että kisat on sijoitettu kolmanteen maailmaan eikä mihinkään tylsään länsimaahan, josta ei lehdetkään saisi otsikoita revittyä.

Ja paluuna varsinaiseen Kiina-asiaan: Höselihän on tehnyt busseista käytännösä kertakulutushyödykkeitä. Pikkuruiset paketit, jotka ovat hirvittävän lyhyitä ja paketin päättyessä bussi on roskiskamaa. Kyllä silloin on ihan järkevää ostaa edullinen kiinabussi, varsinkin, kun bussifirmat eivät pahemmin niitä bussejaan enää em. syistä huolla ja kunnosta. Muovibussi kestänee sen paketin ajan ja sittenhän sillä ei enää mitään teekään. Tätä kai kutsutaan kestäväksi kehitykseksi, vai miten se nyt olikaan. ;)
 
Takaisin
Ylös