Arabian, Pihlajiston, Viikin ja Pihlajamäen bussilinjat

Ehkä selkeyden vuoksi olisi järkevintä pitää päälinjan rinnalla vain yhtä ruuhkalinjaa. Tällöin voitaisiin menetellä siten, että runko-71 ajaisi joka päivä 10 min välein, mutta ruuhka-apuna ajaisi lisäksi linja 71V myös 10 min välein. Lähtöajat voitaisiin porrastaa siten, että 71V menisi 6 min 71:n perässä, jolloin se keräisi hieman suuremman lastin pihlajamäkeläisiä matkustajia. 71V:n tihentäminen mahdollistaisi varmastikin myös linjan 72 vuorovälin hienoisen harventamisen ruuhkassa (9 min -> 10 min). Tällöin myös Pukinmäkeen saataisiin mukava 5 min tasainen vuoroväli.
Muuten hyvä idea mutta eikö olisi parempi jos linja 71V kulkisi Pihlajiston kautta? Samalla voitaisiin tehdä niin että linjaa 71 ajetaan vain arkisin ja viikonloppuliikenne siirrettäisiin linjalle 71V.
 
Huono kommentti, ei anna perusteluja. Miksi nykyinen reitti on hyvä? Ketä se palvelee?
Ymmärtääkseni kommentoija (antti) on ollut linjan 71 sekä muidenkin Pihlajanmäen kautta kulkevien linjojen vakikäyttäjä paikallisena asukkaana vuosikymmenien ajan ja tietää niistä vielä alan ammattilaisena "pikkasen enemmän" kuin tämän palstan useat aktiivikäyttäjät yhteensä. Näin vertauskuvallisesti ilmaistuna. Asian tätä puolta ei tietenkään voi automaattisesti arvata :) . Ja tietenkin kaikki asiat pitäisi julkisilla foorumeilla tietenkin aina perustella "kunnolla"... Mutta sanotaan näin, että ihan taustoista johtuen minä kyllä juuri tässä asiassa uskon sen, mitä antti asiasta sanoo. :)
 
.. myös linjan 72 vuorovälin hienoisen harventamisen ruuhkassa (9 min -> 10 min). Tällöin myös Pukinmäkeen saataisiin mukava 5 min tasainen vuoroväli.
Näpit irti myös linjasta 72! Tapaninvainiossa ja Pukinmäen rajalla asuvia on jo riittävästi rangaistu siirtämällä linja 69 toiselle reitille!
 
Kirjoitin tahallani kärkevästi, odottaen että joku herkkähipiäinen reagoisi, kuten tapahtuikin. Herrat Rattivaunu ja Resiina jo vastasivatkin puolestani, mutta 71 -linjasta tosiaan allekirjoittaneella on kokemusta jo vuodesta 1972, jolloin ajoin tätä linjaa ja löysin jopa vaimonkin tältä linjalta - paneeko toveri Kemkim paremmaksi ? Tämä reitti on sen verran hyväksi havaittu, että yli 30 vuoteen on vain kaksi kertaa muutettu: Pihlajiston ja Hernepellontien kautta kulkevaksi toistakymmentä vuotta sitten ja joku aika sitten jatkettiin Rapakivenkujalta Savelaan. Kaikenkaikkiaan otsikossa mainittujen alueiden linjasto on hyvä nykyisellään, turha mennä ronkkimaan joidenkin fantasioiden takia. Ainoastaan jos 68 joskus jatketaan Myllypuroon, siinä voisi olla jotain mieltä.
 
Ainoastaan jos 68 joskus jatketaan Myllypuroon, siinä voisi olla jotain mieltä.

Eikös tuo h68 jo muutenki kierrä aika paljon. En ole asiantuntija Helsingin sisäissä linjoissa, mutta sellainen kuva on, että ei se ihan suoraan itäväylää Helsinkiin hurauta. Toisaalta Myllypuroon jatkaminen olisi suhteellisen helppoa. Jatkaa vain Latokartanonkaaria pitkin Myllypurontielle, josta Myllypuron metroasemalle. Toisaalta voi miettiä, että kuinka moni Myllypuron asukkaista käyttäisi linjaa, kun metro palvelee ihan vieressä. Toiseen suuntaan ajateltuna se toisi suoran yhteyden Myllypurosta Viikkiin.
 
71 -linjasta tosiaan allekirjoittaneella on kokemusta jo vuodesta 1972, jolloin ajoin tätä linjaa ja löysin jopa vaimonkin tältä linjalta - paneeko toveri Kemkim paremmaksi ?

Tuo on kieltämättä hyvä perustelu :) Asian taustoja en tiennyt, siksi jäin miettimään, kun kommentoit reitin hyvyydestä.

Minä olen joskus matkustanut 71:llä ja pannut merkille, että sen reitti on aika hidas, kun vertaa Lahdentien busseihin. Pihlajistosta voisi olla joku Viikin liittymän kautta menevä pikalinja keskustaan. Ruuhka-aikaan voisi tästä olla ajallista etua. Tuo tie Pihlajiston ja Viikintien välissä vaikuttaa melko kärrypolulta. Sitä voisi parantaa, jotta bussi pääsisi nopeammin.
 
Toisaalta Myllypuroon jatkaminen olisi suhteellisen helppoa. Jatkaa vain Latokartanonkaaria pitkin Myllypurontielle, josta Myllypuron metroasemalle.

Kyllä, näin itskein olen miettinyt. Kun tulevaisuudessa Latokartanonkaari ulottuu Myllypuron metroasemalle kartta.hel.fi-palvelun mukaan, niin tämä olisi helppo ja lyhyt jatke linjalle.
 
Menneellä viikolla sain taas ihmetellä suunnittelijoiden järjenjuoksua. Odottelin pohjoiseen menevää bussia #79 Latukartananon pysäkillä, siis siinä joka sijaitsee suoraan moottoritien alla. Kuin sattumalta huomasin, ettei kyseinen bussi pysähdy sillä pysäkillä laisinkaan! Eihän siitä suurta vahinkoa syntynyt kun en edes myöhästynyt vuorosta tämän takia, mutta en ymmärrä miten bussilinja joka kulkee pysäkin kohdalta ei voi pysähtyä siinä.

Samalla huomasin, ettei myöskään bussi #74 pysähdy kyseisellä pysäkillä. Sitä voisi vasta pitää huonona ratkaisuna, etenkin niiden kannalta, jotka matkustavat Viikistä pohjoiseen ja joilla on useampia linjavaihtoehtoja joilla pääsisivät perille. Mutta he eivät voi tätä hyödyntää, koska bussit pysähtyvät eri pysäkeillä.
 
Samalla huomasin, ettei myöskään bussi #74 pysähdy kyseisellä pysäkillä. Sitä voisi vasta pitää huonona ratkaisuna, etenkin niiden kannalta, jotka matkustavat Viikistä pohjoiseen ja joilla on useampia linjavaihtoehtoja joilla pääsisivät perille. Mutta he eivät voi tätä hyödyntää, koska bussit pysähtyvät eri pysäkeillä.

Suunnittelijoiden järjenjuoksu perustuu näissä tapauksissa liikennemääriin. Jos kaikki tuon pysäkin kohdalla kulkevat linjat pysähtyisivät siinä, olisi ruuhka-aikoina jono melkoinen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Suunnittelijoiden järjenjuoksu perustuu näissä tapauksissa liikennemääriin. Jos kaikki tuon pysäkin kohdalla kulkevat linjat pysähtyisivät siinä, olisi ruuhka-aikoina jono melkoinen.

Tuotakaan ongelmaa ei olisi, jos linjat tahdistettaisiin toisiinsa nähden. Nykyään saattaa olla, että kolmekin jokseenkin samaa reittiä kulkevaa bussia (73, 75 ja 70T) tulee pysäkille yhtä aikaa. Ja samaa tapahtuu tietysti monen muunkin reitin kohdalla ympäri kaupunkia.
 
Kaikki linjat mahtuisivat siihen jos pysäkkiä siirrettäisiin hieman eteenpäin, yläpysäkiltä tulevien portaiden eteen.
 
Kaikki linjat mahtuisivat siihen jos pysäkkiä siirrettäisiin hieman eteenpäin, yläpysäkiltä tulevien portaiden eteen.

Sitten alettaisikin olla jo lähellä Pihlajistontien pysäkkiä, joka on aivan Pihlajiston liikennevaloristeyksen toisella puolella. Pysäkkiähän itse asiassa siirrettiin hieman etelään pois nelostien sillan alta noin vuosi sitten. Erikoista priorisointia on HKL sinänsä harrastanut, sillä Viikinmäeltä tuleva linja 71V pysähtyy sillan alla, kun taas 74 risteyksen eteläpuolella, kuten onkin todettu.

Peräkkäinajosta olen itse jopa tiedustellut HKL:ltä, ovathan etenkin linjojen 73N ja 75 aikataulut nykyisellään lähes identtiset, ja usein bussit kohtaavatkin ensin Tapulikaupungissa, ja myöhemmin oman reittiosuutensa kierreltyään jälleen Pihlajamäessä Kehä I:n risteyksessä, josta ajavat peräkkäin Rautatientorille. Toisinaan mukana seuraa myös 70 (T). Tahdistaminen ei kuulemma onnistu (ennen kyllä onnistui), sillä "linja 75 tulee myös tahdistaa linjan 75A aikatauluihin iltaisin ja viikonloppuisin".
 
Takaisin
Ylös