Olen tarpeeksi vanha muistamaan Pasilan nykyisen aseman avaamisen. Ensi vaikutelma arkkitehtuurista oli, että 'kuis toi on voinutkin mennä noin vituralleen'. Kuvia maailman hienoista uusista rautatieasemista katsellessa alkaa aina silloin tällöin tehdä mieli ampua Pasila maata kiertävälle radalle ja aloittaa alusta. Nyt sattui juutuubissa silmään englanninkielinen dokkaripätkä Santiago Calatravan suunnittelemasta TGV-asemasta Satolasissa Lyonin lentokentän vieressä. Asema on ilmeisesti jäänyt aika pahasti vajaakäytölle, kun liityntäliikennettä lennoille ei olekaan syntynyt, mutta rakennus on vaikuttava.
osa 1 http://www.youtube.com/watch?v=yH-Fda04ULA
osa 2 http://www.youtube.com/watch?v=P48myE6EYmA
osa 3 http://www.youtube.com/watch?v=YhgxdVehxRA
Toinen kuvien perusteella vaikutuksen tehnyt on Rafael Moneon suunnittelema Santa Justa -asema Sevillassa. Löysin jotain kuvia Flickristä, eivät tosin ole ihan ammattitasoisia.
http://www.flickr.com/photos/peribanyez/2166860411/
http://www.flickr.com/photos/scharwenka/3421798543/
http://www.flickr.com/photos/23868590@N03/2310592639/
http://www.flickr.com/photos/rguerra/443349017/
(Moneo osallistui aikanaan Helsingin päärautatieaseman katoskilpailuun ja hävisi, koska kuulemma hän ei ymmärtänyt valon tarvetta kaukaisessa Pohjolassa. Moneon ehdottamassa katossa oli enemmän umpinaista betonia kuin lasia. Jälkikäteen Moneo kirjoitti Hesarissa suht kovasanaisen rutinan siitä, että tuomaristo ei ollut edes valmis näkemään muuta kuin nykylasiarkkitehtuurin mukaisen perusvaihtoehdon.)
No, Pasilan aseman arkkitehtia ei voi ainakaan syyttää mistään ympäristöön sopimattomasta superstaran tempauksesta, kun umpiloota ja ankeat laiturit ovat varsin hyvin linjassa naapureidensa kanssa.
osa 1 http://www.youtube.com/watch?v=yH-Fda04ULA
osa 2 http://www.youtube.com/watch?v=P48myE6EYmA
osa 3 http://www.youtube.com/watch?v=YhgxdVehxRA
Toinen kuvien perusteella vaikutuksen tehnyt on Rafael Moneon suunnittelema Santa Justa -asema Sevillassa. Löysin jotain kuvia Flickristä, eivät tosin ole ihan ammattitasoisia.
http://www.flickr.com/photos/peribanyez/2166860411/
http://www.flickr.com/photos/scharwenka/3421798543/
http://www.flickr.com/photos/23868590@N03/2310592639/
http://www.flickr.com/photos/rguerra/443349017/
(Moneo osallistui aikanaan Helsingin päärautatieaseman katoskilpailuun ja hävisi, koska kuulemma hän ei ymmärtänyt valon tarvetta kaukaisessa Pohjolassa. Moneon ehdottamassa katossa oli enemmän umpinaista betonia kuin lasia. Jälkikäteen Moneo kirjoitti Hesarissa suht kovasanaisen rutinan siitä, että tuomaristo ei ollut edes valmis näkemään muuta kuin nykylasiarkkitehtuurin mukaisen perusvaihtoehdon.)
No, Pasilan aseman arkkitehtia ei voi ainakaan syyttää mistään ympäristöön sopimattomasta superstaran tempauksesta, kun umpiloota ja ankeat laiturit ovat varsin hyvin linjassa naapureidensa kanssa.