Assamiehen junabongaukset

Kerron nyt ja tässä sen syyn, mikä tämän bongaustouhun lopettaa. Se on kokemani raaka hyväksikäyttö ja pettäminen, jota olen saanut osakseni kokea.

Juhannusjunasta tuli *rajusti takkiin*. Yle oli ketjuttanut operaation, siten ettei "kenelläkään mitään vastuuta mistään". Lisäksi minuun oli moni yhteydessä jonkin oman asiansa takia. Omiin yhteydenottoihini ei vastannut Yle, eikä AitoMedia.

Usean tunnin työpanoksen lopputulos oli: pelkkää luuta vain kouraan, sekä kustannukset itse maksettaviksi! Minä jouduin vaikeaan tilanteeseen tuon typerän ohjelman takia! Olisivat vain pitäneet pelkkiä julkkiksia siellä junassaan, eikä tämmöisiä pöhköjä dillejä sinne höynätä!

Ilmeisesti tälle osuudelle Ol-Roi haluttiin vain helposti hyväksikäytettävää ääliötä, sellaista sopivaa idioottia -joka ei osaa omia oikeuksiaan vaatimassa olla!

Sellaista, joka mukisematta menee johonkin outoon ohjelmaformaattiin ja suostuu outoihin asioihin! Mitä järkeä siinä, että joutuu menemään Helsinkiin (koekuvauksiin) jonkun junaohjelman vuoksi, jossa oma osuus alkaakin vasta Oulusta?!:mad:

Sitten tulee porukka autolla kuvaamaan omalle paikkakunnalle, joitain esittelyvideota varten: mutta koekuvauksiin piti mennä Helsinkiin asti?!:mad: Ja yhteydenottoihin ei edes vastata?!:mad:

VR olisi voinut kompensoida jollakin, edes pienelläkin subventiolla (etuuksia, vapaalippuja, tms). Mutta ei, niin mitään ei tullut - pelkkiä kuluja vain ja usean tunnin työ ilman mitään kompensaatiota siitä!:mad:

Minun olisi pitänyt heittää koko leikki sikseen rajujen stressioireiden vuoksi, mutta jatkoin kuitenkin tyhmyyksissäni. Eipä olisi kannattanut! Ette usko kuinka vaikea siellä oli "hymynaamaa näyttää"!
 
Viimeksi muokattu:
Käytännön pakosta piti tulla junayhteydellä. Järjestelyissä oli lukuisasti toivomisen varaa, jopa istumapaikkamäärän sekä laituri- ja yhteysinfonkin osalta. Retki muutoin varsin mielenkiintoinen sekä yhteyksiltäänkin. En siis enää suosi VR:aa, ja junamatkustamista pyrin parhaani mukaan välttämään.

Paluu tältä retkeltä, jossa nyt olen: tapahtuu yksityisautolla (henkilöauto). Säästyy junarahat ja mahdolliset muut mieliharmit. Mitään VR:aahan en enää omalla kustannuksella mainostamaan rupea. :evil:
 
Viimeksi muokattu:
Matkustin H464:ssä koko matkavälin Yv-Ilm. Oli vain yksi vaunuyksikkö, joka oli tupaten täytenä. Siten ettei kaikille istumapaikkoja riittänyt. Siitä VR:lle isot nokkoset & risut.

Positiivista: ohitettiin paljon kaunista järvimaisemaa, sekä Pielavesi. Muulla j-yhteydellä ei ole mahdollista tuota paikkakuntaa saavuttaa. Paitsi Yv-Ilm H-junilla.

Konkluusio/keksintö: löytyi tapa mennä Ol-Jy uudella tavalla. Ei j-vaihtoa Pieksämäellä. Junankuulutukset ontuivat tosi pahoin, ja laituri-infot vielä sitäkin pahemmin.

Tästä reissusta tuli kyllä sitten tosi seikkailua!

Täsmennetään (Ol-Jy):

-tapa I: mennä via Kaj
-tapa II: mennä via Sk
-tapa III: mennä via Tpe
-tapa IV: mennä via Yv-Ilm
 
Mahtoiko tuo mahdollisesti olla H450 (mitä ajattelin tulokyytinä; Sk-Jy)?

No joka tapauksessa tulin j-kyydillä viimeetteksi H445:lla. Pidin siitä ja maisemasta. Muistutan, että tuota väliä viepi Dv12.

Kerrotaan tässä vielä tähän sekin, että saavuin Jy Neste-Rallin alkamispäivänä. Jotta kovat oli silloin säpinät täällä. :twisted:
Kävelin sillan yli & vielä takaisinkin, & ehdin näkemään vielä Sk:sta tulleen H-junan. Laskin vaunut & pongasin veturin.
Koskei ollut *omaa ajoa* - niin en ottanut mitään tietoja talteen. Matkakeskuksesta tuo letka jo pian sitten starttasikin kohti huoltoa.

Tällä nk. hassulla kyydilläni olin siten voittanut aikaa. Yllättävästi. Minä en ollut laskenut matka-aikaa, vaan hain jotain outoa uutta erikoisuutta. Minkä siten saavutinkin. Olen ajanut Ilm-Yv -välin kyllä ennemminkin, mutten tässä yhteydessä (Ol-Jy).

Tässä: en voi muistaa/tietää j-yhteyksiä, siten että kuinka j-vaihtoja esim Pm/Pie (on aiemmin esiintynyt) :roll: :oops:

---------- Viesti lisätty kello 23:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:48 ----------

^*Tuo kohta löytyypi aikatauluosiosta 17, seuraava tässä mainittu /Yv-Ilm kohdasta 18.
Se j. oli todellakin H450.

Joskus ovat voineet j:t mennä Jojenkaapuntiin asti, vuan eivät ennee... :evil: (Vaasa-Joensuu)
 
Viimeksi muokattu:
Joskus ovat voineet j:t mennä Jojenkaapuntiin asti, vuan eivät ennee... :evil: (Vaasa-Joensuu)
Vaasasta tulevat junat eivät ole käsittääkseni jatkaneet Joensuuhun asti. Yksi junapari kulki vielä 80-luvun lopussa Pieksämäen ja Vaasan välillä (H 565/566). Sen sijaan suoria Turku-Joensuu-junia oli kolmekin paria samaan aikaan.
 
Korjataan typo. Eipä ollut H464, vaan 494. Typo on *kirotusvihre*.

Junatiedot on muistissa, mutta niitä ei enää tähän ilmoiteta. Vain yksi Dm12-yksikkö, joka ei matkustajamäärään nähden riittävä ollut. :-x

---------- Viesti lisätty kello 21:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:52 ----------

Vaasasta tulevat junat eivät ole käsittääkseni jatkaneet Joensuuhun asti. Yksi junapari kulki vielä 80-luvun lopussa Pieksämäen ja Vaasan välillä (H 565/566). Sen sijaan suoria Turku-Joensuu-junia oli kolmekin paria samaan aikaan.

Ok. Käsiaikataulun antama (tilanne)kuva siis aikalailla harhaanjohtava. :roll: :rolleyes:
 
^Joo-o, luulin että joskus kulkeneet kahdella junayksiköllä. Nyt oli vain yksi "Demari" (Dm12) ja todellakin aivan liian täynnä. Mukana kun lapsiperheitä, joissa pieniä lapsia: niin junamatkasta voikin kehkeytyä yllättävän koetteleva kokemus.

Tarkistin vielä sen H464:n, se oli taajamajuna välillä Pori-Tampere. Lähtö klo 10.08, saapuminen klo 11.45. Pitäisi kulkea ihan päivittäinkin (M-s) -mutta onko nyt tuolla rataosuudella ratatöitä. Ja niitten johdosta olisikin siten korvaava bussiyhteys.

---------- Viesti lisätty kello 20:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:51 ----------

Palataksein vielä tuohon teemaan Ol-Jy: niin helpoin tapa varmaan lie mennä InterCity-junalla Seinäjoelle (Sk). Sieltä taajamajuna edelleen Jyväskylään (Jy). Jos aamuvarhaisella lähteen, niin muistelen että H-juna olisi perillä Jy noin klo 13.30 aikoihin. Matka-aikaa dieselvedolla tulisi pikkuista vailla kolmisen tuntia.

Elokuussa ainakin vielä tänä suvena kuljettelivat siniset vaunut, joita vetävät "Kamelit" eli "Reeverit" (Dv12).

Näitä esim. voipi käyttää:
IC-48 & H482
IC-54 & H450

Alennuslipulla hintaa koituneen jokseenkin tasan kolmekymppiä. Matka-aikaa kulunee vähän rapiat 7 tuntia.

Pori (eli Tpe-Pri) jäänee käymättä kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Elokuussa ainakin vielä tänä suvena kuljettelivat siniset vaunut, joita vetävät "Kamelit" eli "Reeverit" (Dv12).

Näitä esim. voipi käyttää:
IC-48 & H482
IC-54 & H450
482 ajetaan kiskobusseilla, 450 sinisillä vaunuilla. Vain junapari 445/450 ajetaan Jyväskylän ja Seinäjoen välillä sinisellä kalustolla.
 
^Hyvä tietää tämä. Mistään VR:n tiedotteistahan tätä tietoa voisikaan saada.

Rataosuudella Iisalmi-Ylivieska (Ilm-Yv) on ollut ongelmana se, että vain yksi junayksikkö ollut käytössä. Silloin kun mitä itse viimeksi matkustin, oli tämä yksikkö ollut niin täysi, ettei kaikille löytynyt istumasijaa.

Haapamäellä näkee kyllä paljon junakohtauksia, joissa mukana "Demareita" eli Dm12:sia. Osa tulee Tampereelta Vilppulan kautta. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

Nyt kun saatu uusi edullinen bussiyhteys välille Oulu-Jyväskylä: niin ehkä ryhdyn sittemmin tätä käyttämään. Matkustustarpeeni ajoittuisi kyllä viikonloppuihin.
Operaattori on Onnibus: www.onnibus.fi
 
Kiitos vielä, TEP70. Anteeksi kun unohdin.

Eilen tultiin vihreällä Dr16 -vedolla Kemistä Ouluun. Veturikuvia Dv12:sista joitakin, osa pysähdyksissä (sillä tavalla - ns. toppariraide) olleesta. Hyviä kuvia kuitenkin kännykameralla saatiin.

Erityisvihje: yökuvaus-optio lisää viivettä kuvanotossa, ja näin ollen epätarkkuutta.

Kauan kaipaamani salapoliisintyö sain eräänlaisen päätöksen: #"joutumalla ryhtymään nsk. junarosvoksi#".

=> Rosvosin junasaippuan täytepullon yövaunusta.. :!:

Siitä etiketistä selviää mm. merkki sekä tavarantoimittaja.

Käsi ylös & huutakaatte "hep" - kaikki ne, jotka kaipailevat hyppysiinsä junasaippuan raikasta tuoksua.. :!: :twisted:

---------- Post Merged at 1:10 ----------

JunASaippuahan oli merkiltään "Savonpak" - ja sitä tuo maahan Väinö Korpinen Oy Helsingistä. Kyselkäpää vaikka.. :!: :twisted:
 
^Merkki (junissa käytettävä nestesaippua käsienpesuun) on ranskalainen, ja sitä ei suomenkielisessä tuoteinfossa mainita: valmistaja kyllä. Kuution taikka "lievästi tiiliskiven" muotoinen pakkaus on umpimuovia sekä puristuspumpulla varustettu. Muoviletkua painettaessa neste virtaa suuttimesta.

Ilmeisesti junasiivooja hylännyt tuon melkein täyden nestepakkauksen. Syynä varmaan vähäsen vanhentunut päiväys, en tiedä siitä sitten kuinka tarkkoja ovat tuon asian (käyttöpäiväyksen) kanssa. :-o

Pakkauskoko on 800 ml eli 0,8 ltr.

---------- Post Merged at 12:07 ----------

Meinaan tehdä kuitenkin vielä kirjallisen ilmoituksen VR:lle tuosta Kalajokilaakson tapauksesta. Myöskin junakuulutukset pätkivät Savonradalla pahemman kerran. Sain myöskin Iisalmessa väärää virheellistä tietoa junanvaihdosta. Laiturinäytöt olivat lisäksi pimeänä (junalaiturien inforuudut). :evil: Lippuun on kyllä merkitty kaikki tulevat junanvaihdot. Noh, olipahan poijjaalla ainakin matkajännitystä mukana :!: :twisted: :mrgreen:
 
Viimeksi muokattu:
Erityistä vielä tuohon junan lähtemiseen liittyen: IC-49 oli noin tunnin verran myöhässä. Laiturilla näkyilikin väsyneitä & jokseenkin ärtyisän oloisia matkaajia Roihin.:mad:

Oma juna P272 (lähtöas. Kli) lähti kakkosraiteelta tästä syystä. En muista kuulleeni asemakuulutusta, luulisin että sellainen olisi annettu.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:00 ----------

Palataan nyt vielä kerran tuohon Juhannusjunan episodeihin. Minusta ohjelman ennakkomainostaminen eli haastateltavien matkustajien rekrytointi oli ollut pahasti harhaanjohtavaa. Kuka nyt lähtisi tekemään täältä ensin omalla kustannuksella matkan ensin H:kiin ja sitten takaisin -ja ehkä menettäen siinä samalla yhden työpäivän :?: Kaikki tämä vain yhden 240 km mittaisen matkan vuoksi, jonka kustannus olisi n. 16,25€/32,50€ m-p..!! Lisäksi, jos työtunteja lähdetään laskemaan: niin kertyisi niitä varmaan ainakin toistakymmentä :?:

Se mitä minä tässä absurdina eli naurettavana epäsuhtana tässä pidän, että tehdystä panoksesta ei tullut minkäänsortin hyvitystä - pelkät kulut vain. Ilmeisesti oltiin ajateltu näin, että Suomi pullollaan julkisuudenkipeitä tyyppejä - jotka olisivat valmiit tekemään melkein mitä vain telkkariin päästäkseen.

Se mikä todella sai pahemman suuttumaan, olivat yhdessä VR:n tekemän kämmingit eli sähläykset (kuten nyt vaikkapa tämä "koodipelleily") ja tuo korvillelyönti mitä tuossa suhteen tapahtui. On kyllä varma tapa herättää pahaa verta, sekä saada muuttumaan kannattajasta (niin median kuin kuljetuspalveluittenkin osalta) vastustajaksi.

Roolitusta ja insertin tekoa ei olisi pitänyt antaa "keskenkasvuisten tenavien" tehtäväksi. Koekuvaukset olisi pitänyt järjestää paikallisesti (esim. aluetoimituksissa/-studioilla) - näköjään tässäkin kohdassa haluttiin kuluja karsia. Eli ottaa ne guestien selkänahasta suoraan.:mad:

Aluksihan kuvausporukka olisi halunnut suoraan omalle asunnolleni kuvaamaan, eikä tällaista voinut sallia. Siksikin jäin tämän ohjelman rakennetta (formaattia) hämmentyneenä, yllättyneenä ja pettyneenä pohdiskelemaan. :(
 
Viimeksi muokattu:
Palataan nyt vielä kerran tuohon Juhannusjunan episodeihin. Minusta ohjelman ennakkomainostaminen eli haastateltavien matkustajien rekrytointi oli ollut pahasti harhaanjohtavaa. Kuka nyt lähtisi tekemään täältä ensin omalla kustannuksella matkan ensin H:kiin ja sitten takaisin -ja ehkä menettäen siinä samalla yhden työpäivän :?: Kaikki tämä vain yhden 240 km mittaisen matkan vuoksi, jonka kustannus olisi n. 16,25€/32,50€ m-p..!! Lisäksi, jos työtunteja lähdetään laskemaan: niin kertyisi niitä varmaan ainakin toistakymmentä :?:

Se mitä minä tässä absurdina eli naurettavana epäsuhtana tässä pidän, että tehdystä panoksesta ei tullut minkäänsortin hyvitystä - pelkät kulut vain. Ilmeisesti oltiin ajateltu näin, että Suomi pullollaan julkisuudenkipeitä tyyppejä - jotka olisivat valmiit tekemään melkein mitä vain telkkariin päästäkseen.

Suomi on enemmän kuin pullollaan julkisuudenkipeitä tyyppejä, joka oli kyllä Juhannusjuna-ohjelmastakin nähtävissä. Ymmärtääkseni Juhannusjunan tapauksessa ei toimittu mitenkään poikkeuksellisesti missään vaiheessa "rekrytointia".


Roolitusta ja insertin tekoa ei olisi pitänyt antaa "keskenkasvuisten tenavien" tehtäväksi. Koekuvaukset olisi pitänyt järjestää paikallisesti (esim. aluetoimituksissa/-studioilla) - näköjään tässäkin kohdassa haluttiin kuluja karsia. Eli ottaa ne guestien selkänahasta suoraan.:mad:

Aluksihan kuvausporukka olisi halunnut suoraan omalle asunnolleni kuvaamaan, eikä tällaista voinut sallia. Siksikin jäin tämän ohjelman rakennetta (formaattia) hämmentyneenä, yllättyneenä ja pettyneenä pohdiskelemaan. :(

Mielestäni insertit olivat varsin laadukkaasti tehtyjä, etenkin kun vertaa suoraan lähetykseen. Olen nyt katsonut ohjelmaa sen verran pitkälle, että teikäläisen osuus on tullut nähtyä. Se oli mielestäni hyvin lämminhenkinen, eikä siitä kyllä ollut nähtävissä mitään viitteitä mainitsemistasi asioista. Siksi olen seurannut tätä avautumistasi hieman hämmentyneenä.
 
Kiitos & anteeksi

Siinä ei ollut koko totuus, paljon feidattiin pois... :(

---------- Viestit yhdistetty klo 23:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:07 ----------

Tarkkaa ja osuvaa huomioimistasi tarvitaan kyllä vielä edelleenkin. Anteeksi aikaisempi ärsyyntymiseni. Joka ei ollut henkilökohtaiseksi tarkoitettua.
 
Takaisin
Ylös