Assamiehen junabongaukset

Matkalta palattu. Raportista eli paluumatkaa käsittävästä viestistä tulee jonkinverran pitkä. Sinänsä ei mitään hirveän erityistä siinä kuitenkaan sattunut. :-o

---------- Viestit yhdistetty klo 20:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:52 ----------

Neljän junan yhtäaikainen kohtaaminen. Osapuolet: IC-54, S41, P405 sekä P718. P718 osoittautui klassiseksi "Idän Pikajunaksi". Asemalla olikin poliisisaatto. Vankivaunu oli Nom-3 (Nom 11003).

Koska Ol on vain 3 laituria, olivat P405 ja S41 samalla 3-laiturilla.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:52 ----------

Junankohtaamisia 2 kpl: junakohtaukset Mys ja Hd. Vastaantulleet diesel-vetoiset puutavarajunat odottivat. Hd oli kohtaus aika pitkä ajallisesti, jota ei sekuntikellolla sentään laskettu.

Matkapvm: to, 11.4.-13. Klo: 11.26-12.27. Lippu ostettu lipunmyynnistä Kem, maksettu per käteinen. Hinta: 10,96€. Juna: IC-54.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:52 ----------

Kokoonpano: 7 vaunun juna, johon lasketaan ravintolavaunu. Edessä Ed/Edb:t, takana Ex- ja Expt-vaunut.

Veturi: Sr2, nr. 3241. Veturin väritys vihreä. Omavaunu: Edb 28209 (snr. 83-009). Valmistusvuosi 1998. Ravintolavaunu: Rx26705 (-jota/sen palveluja ei käytetty). Omavaunu oli samalla myös junan leikkivaunu/lapsille tarkoitettu.

Etsitty konduktööritiloja niitä löytämättä. Oma oletus olisi se, että sijaitsisivat Ekstra-luokan 1. vaunussa. Yleensähän päiväjunissa (ainakin pikajunat) nämä tilat/tämä vaunu junan keskellä.
 
Viimeksi muokattu:
^Tullessa junan hidastusvaihe kohtaamiselle kesti varmaan n. parisen kilometriä (arv. 2 km). Yli 3 minuuttia saattoi mennä tässä. Arvioisin junan nopeudeksi, ennen Hd:n kohtaamiselle tuloa olleen n. 35-50 km/h. :-o

Junan saapuminen Ol koitti kuitenkin n. 3 min. verran etuajassa. Missään nimessä myöhästyneenä se ei tullut. Jäin vielä seuraamaan junan lähtöä. Ainoa joka jäi katveen vuoksi näkemättä, oli raiteelta 3 pohjoiseen päin lähtenyt P405. Pohjoisen suuntaan menneen junan seuraava pysähdyspaikka (juna-asema) on Kem.

Mikä erikoista/erikoisinta tässä: junat olivat näissä ajoissa täysin aikatauluistaan. Jopa jonkin verran edellä, viimeisessä (paluun) perillesaapumisessa. Nythän on sentään kelirikkokausi menossa! Surprise surprise! :D :cool:

Toinen erikoisuus: molempiin suuntaan junalla meno, eikä vain osittain. Kolmas erikoisuus: Salmelan bussiyhteyden käyttö. Kem-K:maa -lipun hinta ei kukkaroa järkytä! (3,60€) Seuraava tavoite on ajaa Kutterilla tuo väli! ;)
 
Viimeksi muokattu:
Etsitty konduktööritiloja niitä löytämättä. Oma oletus olisi se, että sijaitsisivat Ekstra-luokan 1. vaunussa. Yleensähän päiväjunissa (ainakin pikajunat) nämä tilat/tämä vaunu junan keskellä.

Intercity-junissa konduktöörikoppi on joko palveluvaunussa Edfs (palveluvaunu on siis se, jossa on palvelut esimerkiksi lapsille ja liikuntaesteisille - tai Rx-tyypin ravintolavaunussa (se jossa on ne kuusisormiset ovenkahvat). Näin ollen, mikäli junassa on Rx:n tilalla jokin entinen "sininen" ravintolavaunu (vaikkakin ic-väreihin maalattuna), tulisi vaunustossa olla Edfs. Jos taas junassa on Rx-ravintolavaunu, voidaan palveluvaunuksi laittaa Eds-tyypin vaunu, joka on muutoin sama kuin Edfs, mutta ilman konduktöörikoppia (ja kärrymyynnin tukipistettä). Ekstra-luokan sisältävässä vaunussa (tyyppi Edb) ei ole konduktöörikoppia.
 
Viimeksi muokattu:
^Ok, selvä se. Näin olen ymmärtänyt, että konduktöörinvaunu tunnistettavissa vaunun kyljessä olevasta "kypärä-logosta". Joskin se voi tuoda mieleen ehkä "potankin". :twisted: Kuvaa en nyt keksi tähän yhteyteen saamaan, sitä valittelen. :oops:
 
^Ok, selvä se. Näin olen ymmärtänyt, että konduktöörinvaunu tunnistettavissa vaunun kyljessä olevasta "kypärä-logosta". Joskin se voi tuoda mieleen ehkä "potankin". :twisted: Kuvaa en nyt keksi tähän yhteyteen saamaan, sitä valittelen. :oops:

Olet ihan oikeassa että konduktöörivaunussa on siitä hatusta kuva kyljessä, niin kuin tässä tapauksessa Rx:ssä on. Katso tämä kuvani Rx:stä, jossa näkyy tuossa oven vieressä tuo kuva. Samanlainen kuva/logo on Edfs:n vaunun oven vieressä.
 
Uusi Keskisen Suomen reissu jäänyt odottamaan. Ollut aikeissa suunnitelma, mennä aamun Ic:lla aina Sk:een ja sieltä "Vankka-Konkalla" Jy. Paluu olisi sitten via Ilm-Yv. Eli "ilta-Sokotalla". Sokota (Skoda), Vankka, Konkka, Demari = Dm12, tsekkiläisvalmisteinen moottorikiskobussi, diesel-käyttöinen. Max. nop. 120 km/t.
 
Viimeksi muokattu:
Tänä iltana tultu P266:lla Kemistä (Kem-Ol). Junakohtaus Tuirassa (IC-49). Perillä Ol +5 min. Lähtö Kem +2 min.

Veturinvaihto Ol & autovaunujen lisäys, 2 avomallin sinivaunua. Kuljetti Dv12 nr. 2602. Reeveri oli haalistuneen punainen.

Punainen Sr1, nr 3008 vaihdettiin, ja eteen asettui punainen Sr2, nr. 3229. Junan lähtö Ol tapahtui klo 21.40. (+15 min.)

Junan kokoonpanossa nähtiin 2 kpl vihreitä eli EFs-luokkaan uudistettuja konduktöörinvaunuja. EFs 24205 vaikutti hiljaiselta ja lukitulta. Minä matkustin toisessa, joka saattoi olla (tiedot tallella, muttei tarkistettu) EFs 24203. Vaunu on (?) ex. EFit 23560, vm-85.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:29 ----------

Tiedot tarkistettu, ja todettu havainto-osuudeltaan paikkansa pitäviksi. Lähtöraide (Kem) 1, tuloraide (Ol) 1.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:29 ----------

Ilmanala Kemissä lähes pilvettömän poutaista, lämpötila +22´C. Oulussa tullessa pilvisyyttä. Saapuva Pendolino (S63?) ilmoitettiin saapuvaksi myöhästyneenä. Paljonko, se ei enää jäänyt mieleen. Epäonnistunutta veturiäänien äänittämistä asemalla (Ol).
 
Jyväskylän reissu odottaa toteutumistaan. VR ei tee sitä sitten yhtään helpommaksi.. Lienee kilpailu ilmaliikenteen kanssa/kesken niin tiukkaa..?

Olen päättänyt mennä junalla. Vaihtoehtoja siihen on paljon, lopuksi enemmän kuin kuvitella osasin.

1) --Kätevin: Ol-Sk-Jy
2) --Edukkain: Ol-Yv-Ilm-Jy (halvin: Yv-Ilm -väli Dm12 kiskobussilla)
3) --Kulttuurikkain/mielekkäin: Ol-Kaj-Ilm-Kuo-Jy
4) --Vauhdikkain/kallein: Ol-Tpe-Jy (Pendolino- ja IC-yhteyksiä, vaatii taitoa saada pikajunalla mennä)
 
Olen avannut oman arkiston vuoden 2008 kesällä. Se on henkilöarkisto. Olen täydentänyt sitä kuluvana keväänä siten, että melkein kaikki käyttämäni viime vuoden ja alkukevään junaliput nyt siellä ovat. Ja maksutositteeseen tavan takaa, kirjoitan kaikki ajohavainnot: joten nekin sieltä kyllä sitten löytyvät. Sekavuudesta, järjestelemättömyydestä - kohdallani en taas osaa oikein sanoa... :roll: :rolleyes:

Selite: - usein juna liikkuupi ymv. - vaihdoksia koituu nopeaan tahtiin, tapahtumia ja havaintoja kertyy nopsasti tiuhaan ja yllätyksiäkin koitunee.... Pieneen tilaan kirjoitettuna, ja liikkuvassa elementissä: epäselkeys ja muu sähellys todellinen, mutta varsin varsin valitettava tosiasia. :oops: :eek:

---------- Viestit yhdistetty klo 20:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:36 ----------

Oulun aseman (Ol) lipunmyynti kiinni eli suljettuna, koko lauantain. Tämä on todella järkyttävää palvelunheikennystä.

Jyväskylän (Jy) suhteen eli osalta, olen enemmän kuin valmis miettimään matkustamista sinne bussilla, junien sijaan. :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Olen pikkuhiljaa luopumassa, koko VR:n suosituimmuuden asemasta pidempiin matkoihin liittyen. Alan pikkuhiljaa tuntea, yhä vain kasvavaa inhoa/vastenmielisyyttä koko puljua/lafkaa kohtaan.

Markkinointi tulee sähköposteina. Ne ovat kohdallani (tarjoukset siis) erittäin hankalasti hyödynnettävissä. En omaa nettipankkitunnuksia ihan sattuneesta syystä (jota en tämän tarkemmin täsmentele). Enkä tahdo mitään textari-tarjouksia, sillä tulevat mainosviestit täyttävät äkkiä puhelimen muistin (???) -ja siinä niitä saa sitten olla, aivan yhtämittaa poistelemassa... VR on tykkänään unohtanut "meidät vähäväkiset"..! -Gggrrr!!!:mad:
 
Viimeksi muokattu:
<Perustelen tässä hieman edellistä. Tarjoukset tulevat sähköpostiin, ja kun niitä klikkaa - niin eivät aukea.

Tavanmukaisesti kaksi ikävän valitettavaa asiaa tässä toistuu:
- 1. Tarjous pitää hyödyntää, useita viikkoja - lukuisia päiviä etukäteen.
Voimassa vain joillain tietyillä valituilla vuoroilla. Takaisinlunastusoikeus on 0%. :cry:

-2. Pikalähtötarjous eli äkkilähdöt. Pitäisi päästä lunastamaan nettipankkitunnuksilla, joita ei ole. Ja joita ei kyllä saakaan hankittua.

VR on unohtanut ne, joille lähdön tarve junamatkalle: ilmaantuu n. 1-3 vk sisään. Ja jotka haluavat maksaa per kontant eli käteisellä.

Megaisot nokkoset VR:lle, alkaa jo hävettämään koko siinä junapuljushow:ssa oleminen! Jos olisin tiennyt, että hommat tähän malliin menevät - niin olisin kyllä harkinnut jo enemmän kuin kaksi kertaa koko show:hun lähtöä!!!:mad:

===
3. - > Tai menet ja otatat VR:n "tarjoukset" omaan matkapuhelimeesi. Seuraus siitä: luultavasti saat aivan alinomaa olla poistamassa juuri sellaisia niitä "tarjouksia" - joita et aivan tasantarkkaan/varmasti pysty hyödyntämään.

4. - Kohdasta puuttuu enää vain kännykkään tulevat jatkuvat "mielipidekyselyt" - jotka johtavat korkeintain vain "palvelujen" alasajoon & heikennykseen. Palvelun parantamisen nimissä, totta tietysti!:frown::mad:

---------- Viestit yhdistetty klo 23:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:08 ----------

Erittäin vihainen olen, Oulun aseman lipunmyynnin sulkemisesta lauantaiksi. Tuollako minä sitten lähtisin mainostamaan Oulua muille, "Pohjolan Pariisina" ja suurena matkailukaupunkina muka..? Täähh..?
 
Viimeksi muokattu:
Suunnittelen tekeväni matkaa Jyväskylään. Ehdottomasti järkevintä, ja nopeinta on mennä bussilla.

Luultavasti kuitenkin tulen menemään mahdollisesti Kajaanin kautta. Junan vaihto tulee eteen varmaankin Iisalmessa. Toinen optio olisi sitten, mennä aamun IC-junalla Seinäjoelle, ja sieltä sitten loppumatkan väli (Sk-Jy) paikallisjunalla.

Paluu voisi sekin tapahtua Iisalmen kautta, mutta jatkoyhteys via Ylivieska (Ilm-Yv). Dm12-kiskobussi on silloin se jolla mennään.:wink: Loppumatka (Sk-Ol) taittuisi taas IC:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän palstan osallisuuteni ei nähtävästi tulisi näkyviin Forum24 -lehteen. Sain aika synkän käsityksen/negativistisen mielleyhtymän itsestäni, kun luin sitä jutun aihiota. :icon_frown:

Autismi-lehden uusin numero; 3/-13 tietää kertoa jonkin verran valoisamman puolen itsestäni. Siinä tämä palstafoorumi kyllä mainitaan, mutta mainittu verkko-osoite hieman virheellinen. :oops:

Toivoisin niinkin, että VR kiinnittäisi edes hieman huomiota tämän palstafoorumin jutuille. Täältä voisi saada esim. hyviä kehitysideioita. :???: :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Valittu matkapäivä koittaa tänään. Reitti on selvillä, minulla on kyllä taskuaikataulu; eli juuri se "iso vihko". Perillä Jy tulisi olla ennen iltaa. Näin ollen ainoaksi mahdollisuudeksi jää, käyttää Kainuun ja Savon rataa. Pidän kyllä siitä reitistä paljon, myös maisemallisen kauneutensa vuoksi. Joskus olen mennyt ainoastaan siitä syystä johtuneesta, että Kuopio jää yhdeksi välietapiksi.

Junanvaihdot: Kuo & Pm. Kaksi junista IC:ja + yksi pikajuna. Kolmella junalla siis koittaa meno. Lipunhinta sieltä edullisemmasta päästä, joskin neljästä mahdolllisuudesta näyttäisi täpärästi olevan toiseksi kallein.

Linja-autoyhteyttä ei nytkään tässä voi edes ajatella, es tut mir leid! :-x

---------- Viestit yhdistetty klo 5:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 5:08 ----------

^Täsmennetään, tarkennetaan...

Hintatasot Eko-luokan junalipun hinnalle, halvimmasta kalleimpaan valitun reitin mukaan:
1) -Ol-Yv-Ilm-Pm-Jy (via Kuo)
2) -Ol-Sk-Jy
3) -Ol-Kaj-Kuo-Pm-Jy (vaihdot Kaj & Ilm; ovat mahdolliset)
4) -Ol-Tpe-Jy

Optioissa 2 & 4, taitaa olla poikkeuksetta yksi junanvaihto edessä. Valinnoissa 1 & 3, taas ei kahta junanvaihtoa vähemmällä selviä. Niitä saattaa tulla jopa kolme - ehkä neljäkin, ainakin joskus näin todella käynytkin.

Junanvaihtojen suuri määrä muodostuu merkittäväksi ongelmaksi lähinnä vain, jos jonkin tietyn rataosan liikenne reistailee eli myöhästelee. Toinen probleemakohta voi koittaa kun asemalla on ja liikkuu paljon väkeä, se sitten jos varsinkin laituriopasteet eivät toimi taikka eivät ole käytettävissä.
 
Viimeksi muokattu:
^Mainittu matka tehty. Saapuminen Kuopioon (Kuo) saakka aikataululleen, mutta tulo Pm oli 12-13 min. myöhästyneenä. Syyksi esitettiin ratatyöt. Saapuminen Jyväskylään tapahtui n. 8 min. myöhässä. Käytetyt junat: P714, IC68, IC922. IC-68:ssa myivät Suonenjoen mansikkatytöt tuoreita mansikoita PR-tapahtumana. Näitä myöskin ostin, eilen jo niitä syötiin ja oikein hyviä olivat. Mansikkatuokkosen hinta junassa oli 2,50€.

---------- Viestit yhdistetty klo 9:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:52 ----------

Tarkat ajohavainnot tehty, junakohtausten osalta pahasti puutteellista. Junalla P714 oli puutavarajunan kanssa kohtaaminen Mh. Kaj saapuneen henkilöjunan kohtaaminen Utj. Merkinnät eivät ole oikein selkeitä. Koska IC922 lähti Pm myöhästyneenä, piti veturin tiedot käydä kanssa junan keulapäästä erikseen. Omavaunu oli sijainnut junan toisessa päässä. Vaunujen numeroinnin kanssa oli sotkeentumista, lienenkö katsonut/tulkinnut huonosti junavaunujen sisäistä numerointijärjestystä. Vai onko VR mennyt vaihtamaan vaunun:roinnin päinvastaiseksi..? :confused:

---------- Viestit yhdistetty klo 9:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:52 ----------

Mitä? Onko Suonenjoen rautatieasema Snj..? :-o

---------- Viestit yhdistetty klo 10:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:52 ----------

Ol-Kuo/Kuo-Pm/Pm-Jy -junalipun hinta oli muuten 30,37€.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:52 ----------

Tarkasti ottaen junakohtaukset henkilöjunien kesken, olisivat olleet näkyvillä VR:n sivustoilla. Samoin junankulku olisi siitä sivustolta sekin selvinnyt.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:52 ----------

Hieman lisätietoja edelliseen nähden: näyttäisi niin, että vaunujen lkm=6, ja ihan jokaisessa näistä junista. P714; Sr1 n:eek: 3109, omavaunu Ein23238. Ravintolavaunu Rkt 23840, konduktöörinvaunu EFit 23548. Veturin väri punainen.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:52 ----------

IC68; veturina vihreä Sr1 n:eek: 3033. Omavaunu Ex26320, valmistettu Tampereella 9/-92. Ravintolavaunu Rkt 27819.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:52 ----------

IC922; edessä oleva veturi - niin ikään sekin Sr1 n:eek: 3068 (lieneekin vanha tuttu aiemmista yhteyksistä allekirjoittaneelle...). Väittäisin veturin väriä punaiseksi. Omavaunu Edb28407, yksi vaunu oli Ed28002. Ravintolavaunua ei katsottu, lopussa alkoikin olemaan jo aivan liian kiire kovin eksaktiin havainnointiin. :(

---------- Viestit yhdistetty klo 11:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:52 ----------

Ed- ja Edb-tyyppiset uudet kaksikerros-vaunut havaittu ihanteellisiksi kuumilla keleillä, jolloin ulkoilman lämpötila lähentelee taikka ylittää +25'C. Ovat huomattavasti mukavampia, kuin vanhat yksikerros-vaunut tyyppiä Ex... :mrgreen:
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös