Assamiehen junabongaukset

^Turun matka jää vieläkin täydeksi kysymysmerkiksi. Matka eli meno Turkuun tarkoittaisi nyt ensi pe tällä viikolla, Kjä-yöjunaan P274. Vaihto Tpe Turun Ic-junaan. Menolipun hinta edullisimmillaan noin pyöreät 35€, mikä on vielä ihan "siedettävää". :roll: :rolleyes: :?:
 
Viimeksi muokattu:
Tullut käyneeksi Kemissä: eli tultiin käytyä vaihtamassa Uutta Vuotta ...´'15´! :D Onnellista Uutta Vuotta 2015 Kaikille Palstalaisille! :cool:

Tullessa ei saatu ostettua lippua per atm, sillä lippuautomaatti oli suljettuna. Tämä tietenkin onneksi huomioitiin konduktöörinlippua ostaesssa. Tulojunassa oli vain 2 sinistä päivävaunua. Junan päivävaunut olivat huomattavan täydet. Juna saapui Ouluun raiteelle 2 myöhästyneenä ja se odotti pitkään Tuirassa, missä on kohtausraide.

Lähdössä paluulla olivat tilanteet hieman sekavia ja nopeasti eteneviä, joten konduktöörin vaunutietoa ei saatu. Sen sijaan omavaunutieto ja veturitiedot saatiin haettua.

Punainen Dv12 ajeli avomallin sininen autovaunu seuranaan asemalle Ol. Se saattoi olla lähdössä liittämään tuota autovaunua seuraavana tulevalle P266:lle. En muista että Kolarin (Kli) yöjuniin liitettäisiin Oulussa autovaunuja.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:03 ----------

Oulu-Kemi/Ol-Kem: ke 31.12.-14. Junan P405 kulkeminen aivan aikataulun mukaista. Klo: 15.28-16.25.

Veturi: pun. Sr1, nro 3100. Omavaunu oli samalla myöskin konduktöörinvaunu: EFit 23558.

Lähtöraide Ol. oli 3. Tuloraide Kem oli 2. Epäselvien kohtausmerkintöjen mukaan olisi ollut kaksi junien välistä kohtaamista.

Lipun hinta oli 7,50 €. Ostotapahtuma oli per atm/aseman lipunmyyntiautomaatti.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:08 ----------

Paluulla oli yhteys Tornion kautta tuleva Kolarin yöjuna. Junan nro: P262. Lipun ostotapahtuma oli junahenkilökunnalta niin kutsuttuna konduktöörin lippuna. Lipun hinta: 8,50€. Juna saapunut Kemin asemalle (Kem) aikataulun mukaisessa tuloajassa. Asemakuulutukset toimivat, junakuulutuksista oli sen sijaan aika vaikeaa saada selvää ajoittain.

Edessä olivat parivedolla toimineet Dr16:t; nrot 2811 & 2817. Junaan vaihdettiin sähköveturi, tyyppiä Sr1 Oulussa.

Juna saapui Ouluun (Ol) huomattavan myöhästyneenä, minuuttimäärää ei mitattu. Aikataulun mukainen tuloaika olisi ollut klo 20.19. Arvioitu myöhästymisaika oli noin 30 min. eli ½ t.

Mennessä Kemiin P405:lla oli ollut ravintolavaunu suljettuna. Vaunun läpi pääsi kuitenkin kulkemaan. Paluulla kohtasin jälleen kerran "erään kiusaukseni", jonka tällä kertaa pystyin välttämään. Vaunun vessan huuhteluveden putki luultavasti vuoti. Se aiheutti lievää lainehdintaa lattialle.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:22 ----------

^Tullessa pyrytti jonkin verran lunta. Junassa tulomatkalla (P262) minulla oli melkoisen kiintoisaa keskusteluseuraa, joten konduktöörin vaunutieto jäi ehkä siksikin hakematta lopulta. :-o Asemalle tullessa en enää viitsinyt sitä tehdä. Lisäksi oli paljon laituritrafiikkia.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:25 ----------

^^^Turussa en sitten tullut käyneeksi ollenkaan. Tuosta tapahtumasta on jo kulunut aikaa. Sen olisi pitänyt olla n. 14.-17.11. 2014.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:26 ----------

^^Omavaunu junassa P262 oli Eip 27373. Merkinnän mukaan Eip 27372. Muutettu ent. I lk. vaunusta 2004. Sitten junakompositiossa oli ravintolavaunu ja sen jälkeen konduktöörinvaunu. Muistinvaraisen mukaan olisi omavaunu ollut nro 37. Omavaunu oli vaunuyhdistelmän ensimmäinen, eli heti veturien jälkeinen.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:31 ----------

Kemistä tulleellaa P262:lla oli lähtölaituri (Kem) 1. Tulolaituri Ouluun oli laituri 2. Onnistuin vielä hieman "sassaroimaan" että muutamat matkustajat ehtivät jo hoputtamaan junasta poistumista. Valitan kömmähtänyttä tapahdusta kovin! :oops:
 
Viimeksi muokattu:
^Alun perin pitikin hankkiman uuden vuoden raketteja. Nämätten jäivät kuitenkin sitten lopulta kokonaan hankkimatta. En halunnut ottaa mitään turhaa riskiä esim. kuljettamalla junassa ilotulitteita. VR:llä lienee tällaiseen varmaan omat säädöksensä olemassa. Ja kuten sanottua, turhien riskien välttäminen oli syynä tähän uuden vuoden pasifismiin eli ilotulitteettomuuteen. ;)
 
Olen käynyt jälleen mutkan tekemässä Kemissä. Junahavainnot varsin tarkasti taltioidut. Meno: P405, paluu P410. Nämä olivat ennen junaparit, mutta nyttemmin on yhteys Kok-Roi hajautettu pohjoiseen suuntaan mentäessä. Eli: P403 + P405. Oulu on 'risteämäkohta' tässä. P403 on Kokkolasta Ouluun, ja P405 kulkee Oulusta Rovaniemelle.

Lisään tarkemmat junadetaljit heti tässä myöhempänä...

Junien kokoonpanot tulen esittämään täydellisinä.:redface:

---------- Viestit yhdistetty klo 21:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:42 ----------

Ref.: Kok-Ol, P403.
Junan aikataulu.
P-403 (Kokkola-Oulu)
http://www.junainfo.com/junat/P-403

---------- Viestit yhdistetty klo 21:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:10 ----------

P405, Oulusta Kemiin (Ol-Kem).
Matkapaivä: to 14.5.2015.

Junan lähtöraide Oulusta: raide 2. Junan saapumisraide Kemiin: raide 2.

Junien välisiä kohtaamisia: 2 kpl. Haukipudas (Hd) yhdessä P710:n kanssa että Kemissä (Kem) - P410.
Haukiputaalla (Hd) pikajuna P405 ohitti, ja P711 odotti.

Junan kulkeminen oli täydelleen aikataulun mukaista.

Junan kokoonpano oli seuraava:

Vet. Sr1 nro. 3111, väritys vihreä
1. vaunu: Ex26230
2. vaunu: Rk29981 (ravintolavaunu)
3. vaunu/sekä samalla myös omavaunu: Ex26218
4. vaunu: EFiti 23660
5. vaunu: Eipt 27361.

Mitä erityistä huomion arvoista: junan kokoonpanossa käytetty Ic-luokan Ex-vaunuja, ja jollaisessa itsekin matkustin.
Tämä kielinee niin kutsuttujen sinisten vaunujen romutuksista. En varma vain olla voi, mutta tämä lie sentään suuntaa antavaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:28 ----------

P410; pikajuna Rovaniemeltä (Roi) Kokkolaan (Kok).

Matkustuspäivä pe 15.5.2015. Junan kulkeminen oli täysin aikataulun mukaista, saapuminen Ouluun (Ol) tapahtui etuajassa.

Junan lähtöraide, Kem: 1. Juna saapumisraide ja lähtöraide Ol-Kok: raide 1.

Mitä muuta erityistä huomion arvoista: olin ostanut liput vieraskielisinä. Mennessä englanniksi ja tullessa ruotsiksi. Typerää mutta melko hauskaa kikkailua tää!;)

Junan kokoonpano käsitti 4 vaunua kaikkiaan. Siihen ei sisältynyt ravintolavaunua.

Omavaunu oli viimeinen eli 4. vaunu junan kokoonpanossa. Se oli niin sanottu sininen vaunu. Näitä ollaan käsittääkseni jo romuttamassa.:cry:

Veturi: Sr1; nro 3039, väri pun.
1. Ep 23261, muutettu 2012.
2. Efiti 23652/konduktöörin vaunu (valm: Tku, 1992)
3. Ein 23230
4. Ein 23229 (omavaunu) - valm. Pasila, Helsinki 1983

---------- Viestit yhdistetty klo 21:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:41 ----------

Junan P410 junan välinen kohtaus jäi melko epäselväksi. Yhtenä mahdollisuutena esittäisin Myllykangasta (Mys). En voi olla varmaa, mutta kuitenkin ennen Haukipudasta (Hd) se kyllä tapahtui!:eek:

---------- Viestit yhdistetty klo 21:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:51 ----------

Junan P410 junan välinen kohtaus jäi melko epäselväksi. Yhtenä mahdollisuutena esittäisin Myllykangasta (Mys). En voi olla varmaa, mutta kuitenkin ennen Haukipudasta (Hd) se kyllä tapahtui!:-o
 
Viimeksi muokattu:
^Ao./ko. junien matkapäivät ovat nämä:
P405 (Ol-Kem) to 14.5.-15
ja P410 (Kem-Ol) pe 15.5.-15.

Anteeksi, kun pääsikin unneutummaan! ;) :oops:

P410:n lähtöasema on tietenkin Rovaniemi (Roi). Kemistä ei mene juuri koskaan mitään sellaista junayhteyttä, että Kem olisi joko lähtö- taikka määräasema. :-o
 
Viimeksi muokattu:
Ja kuinka ihmeessä ollakaan; niin jälleen kerran olin muistanut asioita väärin. Matka-ajat eli matkapvm:t olin kyllä pannut. Lippujen hintoja sen sijaan en.

Tässäpä ne tulevat:

P405, to 14.5.-15 Ol-Kem: 7,80€.
P410, pe 15.5.-15 Kem-Ol: 8,20€.

Yhteensä eli m-p:na tekivät lippujen hinnat, siis tasan: 16,00€. Yksisuuntainen linja-autolippu voisi maksaa enemmän, ainakin jos alennusoikeutta ei käytetä. Matkahuollon käytäntö on enempi paljonkin, kuin hieman kimurantti. :evil: Eläkeläisalennus oli muistaakseni vain -30%. VR:lla se on peräti ½ eli -50%. :cool:

Kestoisuudet olivat päälle tunnin: ne olivat 1 h 7 min ja 1 h 9 min. :) Ja juurikin tässä esitetyssä järjestyksessä. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Tämä päivä poiki muassaan eli mukanaan erään varsin mystisen seikkailun. Alkuun: menin asemalla lippua ostamaan. Tiesin että Kemin aseman (Kem) lipunmyynti on suljettu. Siellä oli opasteet mutta ei niitä englanniksi eli 3. kotimaisella kielellä ollut.

N. 1½ t. ennen junan lähtöä minulta tuli kysymään eräs nuorehko mieshenkilö. Hän vaikutti Intiaan päin viittaavalta (mm. Myanmar, ent. Burma) etniseltä, eikä puhunut suomea vaan englantia. Tarjouduin lyhykäisen keskustelutuokion jälkeen, lähtemään hänelle oppaaksi ja avuksi hankkimaan läheiseltä R-kioskilta junalippua. Tämä sitten onnistuttiin helposti hankkimaan, ja maksu tapahtui käteisellä. Ilmeisesti ei kaverilla ollut mitään juna-automaattiin soveltuvaa maksukorttia. Lopuksi selvisi tämän junakaverin etninen tausta, joka on afrikkalaista perää. Tuntematon ystäväni tarjosi kahvit vielä kiitos-palkkioksi. Vaikka yritin aluksi kieltäytyä. Olin ollut kahvia ihan mukavasti jo saanut tälle päivää...;)

Junakirjauksen tapahtuma: tämä päivä. Tarkemmat matkatiedot toimitetaan heti myöhempänä. Juna on vielä edelleen kulussa, ja sen voi tarkistaa esim. Anntu-sivujen kautta. Junatieto: IC-266.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:53 ----------

Muuta erikoista ja erityistä: olin matkannut koko matkan ihan omassa loosissa eli matkustus-osastossa. Vaununi oli Ex-vaunu, rakennettu Helsingin Pasilassa vuonna 1990. Seitsemän istumapaikan osastossa olin ainut matkalainen, välillä Kem-Ol.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:58 ----------

Juna IC-266 koki kaksi junakohtausta; ensin ennen Iitä tavarajunan kanssa, joka odotti. Sitten oli Tuirassa (Tua) ilta-IC:n kanssa (IC-49) kanssa kohtaus. Junamme IC-266 odotti ja IC-49 ohitti. Junan/junamme saapuminen Kem oli n. 5 min. myöh. Samoin lähtö tapahtui hieman myöhästyneenä. Ouluun tultaessa aikataulua saatiin jonkin verran kiinni. Junan lähtö Oulusta kohti Syvää Etelää oli jokseenkin aikataulun mukaista, lähtöaika klo 21.10. Saapumisaika aikataulun mukaisesti olisi ollut 20.44. - joka jokseenkin pitikin.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:05 ----------

Oulussa vaihtotöitä. Vaihtotyön tehnyt veturi rekisteröity. Samoin Kemissä odotellut ilmeisesti puutavarajunaa, mahdollisesti Ajokseen päin vievä yksittäinen Dv12 rekisteröity.:)

---------- Viestit yhdistetty klo 23:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:07 ----------

Dv12-havaintoja; Kem - vihreä nro 2610, tyhjien puutavaravaunujen edessä - kohti etelään päin (mm. Ajo). Ol - ilm. pun. (värihavaintoa ei taltioitu) autovaunuja junavaunuletkan jatkoksi saatellut Dv12, nro 2731. Veturin väritys on saattanut punainen, vaaleanvihreilä eli mintunvärisillä huomioraidoilla.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:26 ----------

Junadetaljitietoa Kem-Ol; matkapäivä ti, 16.6.-15. Matkalippuun merkitty matkustusaika: klo 19.28 - 20.44. Juna saapui Kemiin n. 5 minuuttia myöhästyneenä. Juna lähti Kemistä hieman myöhästyneenä. Juna otti aikatauluaan kiinni Ouluun saavuttaessa ja se koki kaksi junien välistä asematapaamista eli junakohtausta. Toinen kohtaaminen koettiin Tuirassa/Tua. Ensimmäinen kohtaaminen oli tavarajunan kanssa, mahdollisesti Myllykankaalla/Mys. Kohtaamisen sijainti oli kuitenkin Simon jälkeen ja ennen Iitä. Käytännössä yhdeksi mahdollisuudeksi jää Olhava. Kävin pitkää puhelinkeskustelua tuolloin/juuri siinä matkakohdassa: tämän viimeisen junamatkani aikana, ja se rajoitti kyvykkyyttäni rekisteröidä taikka raportoida junankulusta. Valitan tätä niin kovin! :(

---------- Viestit yhdistetty klo 23:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:33 ----------

Junan IC-266 veturi oli/on vihreä Sr1, numero 3077. Omavaunu oli Ex26226, valmistus v. -90 Pasila, Helsinki.

Muuta erikoista; matkapuhelinyhdeydet toimivat katkeamatta. Kävin pitkän puhelinkeskustelun välillä Kemi-Ii. Lopetin puhelinkeskustelun Iin tietämillä. Pitkät pinnat eli iso pojot tästä!:biggrin::cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 23:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:36 ----------

Seuraava suurempi tavoite; se on mennä Helsinkiin yöpikajunalla. Luultavasti matka tulisi tapahtumaan päiväpaikalla seli istumapaikalla. Syy siihen: en kykene nukkumaan juuri ollenkaan junissa. Siellä yksinkertaisesti vain tapahtui paljon pieniä asioita - ne ovat joskus tuoneet jotain uutta värettä ja sykettä elämään. Mainittakoon vain vaikkapa se, että itse Mietaan Jussi eli Juha Mieto on ollut junakaverinani!
 
Viimeksi muokattu:
IC266:n lähtöraide Kemistä on 1. Tuloraide Ouluun sekä lähtöraide Oulusta etelään päin on 3.

Tein eilettäin junamatkan Kemistä Ouluun, ja jälleen IC266:lla. Poimin ylös tapahtumat eli junatiedot.

Oulussa oli vastassa poliisipartio Ou141, joka liikkui farmari-mallisella ^Skoda Octavialla.

Junamatka oli hieman edellistä kalliimpi, ja siihen syyksi arvelen olleen perjantaipäivän.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:25 ----------

IC266:lla on junakohtaus IC47:n kanssa, mutten ole vielä kyennyt selvittämään sen sijaintia.

IC266 kohtaa IC49:n yleensä Tuirassa/Tua. Tuiran entinen asema on ensimmäinen mahdollinen junien välinen kohtaamispaikka; Oulusta pohjoiseen päin olevalla rataosuudella.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:28 ----------

Matkustin jälleen modifioidussa eli uudistetussa Cx-luokan vaunussa. Nämä lienevät kaikkein ensimmäisiä IC-junien InterCity-vaunuluokan vaunuja. Matkustin kabiinihytissä eli loosissa tai kabinetti-hytissä. Yöllä siinä on mahdollista levätä ja nukkua jopa suorassa poikittais-asennossa, mikäli ei samalla puolen osastoa muita matkustajia ole. Pidän näitä lokeroituja vaunuosastoja varsin viihtyisinä matkustaa (mm. hyvätasoinen valaistus ja erillistuuletus; puhallinsuuttimet) ja näköalaltaan avarina.:cool: :D
 
Viimeksi muokattu:
Nähtyä; Kem. Pe, 3.7.-15. Havainnot myöhällä iltapäivällä.

1x Dv12, nro 2739, pun.
1x Sr1, nro 3083, pun.

Ennen lipunostoa nähtiin junakohtaus. Junat IC47 ja P410 kohtasivat. Juna P410 oli vain kolmen sinisen päivävaunun juna. Detaljeja ei otettu ylös. IC47 oli raiteella 2 ja P410 raiteella 1. Muita raiteita ei Kemissä matkustajakäytössä ole.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:55 ----------

Oma matkustus Kem-Ol tapahtui aseman atm:lta ostetulla lipulla. Kirjauduttu sisään Veturi-asiakkuusjärjestelmään nro-tunnusta ja salasanaa käyttäen. Lipunhinta 8,90€. Lippuun merkitty matka-aika: klo 19.28 - 20.44. Junankulku oli jotakuinkin aikataulunomaista. Minuuttilukemia ei jääty tarkastelemaan tarkemmin.

Juna: IC266, Kem-Ol. Matkapäivä: pe, 3.7.-15. Matkustus tapahtui päivävaunun, ent. Cx-luokan erillisessä 6-paikan kabiinihytissä.

Veturi: Sr1, nro 3111, vih.
Omavaunu: EXpt 26402, muutettu -08 (2008), ent. Cx26102, valmistettu 1988 Pasilan (VR:n) konepajalla.
Kond.vaunut: Efs 24204 ja EFits 24201.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:01 ----------

^Silloin kun poliisipartio on autoineen asemalla odottamassa, voisi kenties olla kyseessä kaksi mahdollista asiaa.

1. Jollakulla on ollut ongelmia junalipun taikka maksamisen kanssa. Yleensä maksukyvyttömyys taikka muu vakavampi epäselvyys.
2. Joku on aiheuttanut junassa niin vakavaa häiriötä käyttäytymisellään, esim. liiallisen häiritsevällä päihtymyksellään / taikka muulla tavoin uhkaavalla käytöksellään, sen että henkilö tulee poistaa junasta - ja ehkä saattaa poliisin suojiin.

Kun on kyseessä vankikuljetus, eli siten kutsuttu Idän Pikajuna: ei yleensä poliisihenkilöstö tähän sotkeennu. VaHo eli
VHL hoitaa vankikuljetukset omalla miehistöllään täysin itsenäisesti.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:45 ----------

^^En tiedä sen tarkempia VR:n protokollia, kuin ne jotka ovat ilmoitetut junalippuja ostaessa ja ne, jotka ovat ilmoitetut esim. junalipun ylimääräisen tarkastusmaksun osalta. Penaltti: 80€ on määrätty liputta matkustaville eli niille jotka pakoilevat lipunnäyttövelvollisuuttaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:53 ----------

^^^ -Myöskin nimi RiSe eli Rikosseuraamusvirasto on tunnettu ja käytetty vankeinhoidossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään IC-266, joka ollut jo 3. kerta kuluvalle kesälle. Saapumiseni Kem on ollut aina tavan takaa juuri se sellainen, ettei P410 ole ollut valitettavasti mahdollinen. Sitä sellaista jatkumoa: Ic266 tuli Kem parivedolla, taikka sitten toinen veturi vikaantunut. Ajojohtimet olivat kyllä ylhäällä molemmissa.

Vaihtotyöt suoritti Oulussa (Ol) tunnistamaton dsl-veturi tyyppiä Dv12. Väritys oli vihreä ja saatettavia vaunuja 2-3. Havaintokulma oli melko huono siihen, että tämän tarkempia havaintoja olisi voitu tehdä. :(

Juna on edelleen kulussa: lähtien Rovaniemeltä kohti Helsinkiä, silloin kun tämä muokkaus on kirjoitettu. Pvm: 28.7.-15, klo 22.35.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:33 ----------

Dv12 nro 2747 on kuvattu sivuraiteella lepäävänä Kemissä (Kem). Väritys punainen ja yläpuolisesti pahasti päässyt nokeentumaan. Valmistus Lokomossa/Lokomolla on ollut v. 1968. Tehdasnrointi: 632. Tietääkseni tätä tyyppiä voidaan käyttää Ajoksen satamaan (Ajo) kulkevissa tavarajunissa. Veturissa oli 'mintunvihreät' suojaraidoitukset.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:40 ----------

Lipun hintana oli ollut 7,30€. Ostettu Kemin aseman automaatilta. Saavuttu asemalle Kemiin, juuri hieman junan P410 lähdön jälkeen. Tunnistauduttu Veturi-asiakkuusjärjestelmään. Käytetty asiakasnumerotunnusta ja salasanaa. Vaununa oli 1. Ex-vaunu ja ravintolavaunun palveluja ei oltu käytetty. Konduktöörin vaunun tiedot saatu talteen Ol.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:47 ----------

Juna odotti Tuirassa/Tua 7-8 min. Jos olisi käytössä 4. raide, niin sille olisi ehkä voinut ajaa suoraan..? Junakohtauspaikka on muuttunut entisestä Haukiputaasta (Hd) Oulun Tuiraan. Juna Ic-266 odottaa yleensä siinä kymmenisen minsaa, että etelästä tuleva Ic-49 ehtii sen kohdata.
 
Viimeksi muokattu:
^//(jatk.ed.) IC-266; Kem-Ol, ti 28.7.2015. - klo 19.28 - 20.44. Lipunosto tapahtui per atm Kem. Ostoaika oli n. 1½t. junan lähtöä edeltävästi. Tunnistauduttu sisään asiakkuus-järjestelmään as.nro:lla ja salasanalla (eikä siis esim. Kela-kortin viivakoodilla). Vr:n asiakkuusjärjestelmä on nimeltänsä 'Veturi'.


Veturitiedot: 2x Sr1; nro:t 3071 & 3031. Näistä ensin ollut oli vihreä ja jäljempi punainen. Ensin oli 3071 ja sen perässä 3031; molemmissa ajojohdin oli ylhäällä. Parivedon syy ei selvinnyt matkan aikana. Yksinäinen Sr1 kykenee tuon vastaavan vaunukuorman mikä silloin oli, aivan yksinäänkin vetämään.


Konduktöörin vaunutieto: Efs 24205. Lisäksi oli yksi liitevaunu, eli käsittääkseni ilmeisesti jonkinlainen päivätavara-rahtivaunu nopeita pikakuljetuksia varten. En jaksaisi sellaista oikein uskoa, enkä pidä oikein mahdollisenakaan -että kahta erillistä konduktöörinvaunua käytettäisiin.


Omavaunutieto: Ex 26203, valmistus Pasilassa eli rakennettu Helsingissä 1988. Wc:tä käytetty. ;)


Matkustus tapahtui junakokoonpanon 1. vaunussa normaalilla päiväpaikalla. Ei siis tällä kertaa, aikaisemmin tutuksi tulleissa 6 h. kabiini-hyteissä. Nämä ovat ilmeisen ensisijaisesti lemmikkejä, kuten koiria varten etusijalla.


Junankulku oli täysin aikataulunomaista. Kohtaavan junan odotusta Tuirassa/Tua oli 7-8 min.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:44 ----------

^^^Lisäksi Kemissä (Kem/RHK) oli puutavarajunan keulilla vihreä Sr1, nro 3076. Siitä en tiedä, että onko Ajoksen satamaan (Ajo) jo sähköraiteet...?
 
Viimeksi muokattu:
P410 eilen; Kem-Ol. Matkan hinta tulikin hieman turhan kalliiksi; mutta olkoon näin juhlan kunniaksi menneeksi. Tarkat junadetaljit on saatuna. Mm. koko täyd. vaunukokoonpano, joka kattoi täydet 3 sin. päivävaunua. :cool::cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 02:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:45 ----------

^P410 Kem-Ol; junakohtaukset. Ne olivat Kem (pikajuna) sekä Ii /Ic-47. Oulussa ei ollut junien välisiä kohtaamisia.

---------- Viestit yhdistetty klo 02:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:48 ----------

^^Junalipun hinnaksi oli koitunut 14,20€. En halunnut enää neljättä/4. kertaa odottaa Kemissä 2 tuntia seuraavaa junaa, joka olisi ollut aiempi hyvinkin tuttu IC-266. Tuossa junassa taikka mihinkään siihen liittyvässä, en näe mitään moitittavaa. Se vaihtelu kun vaan, joskus ihan kummasti virkistääpi! :twisted:

---------- Viestit yhdistetty klo 03:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:52 ----------

Selvennänpä tätä vielä hiukan: P410 lähti n. 5 min. myöhästyneenä. Tätä en voinut tietää asemalle saapuessani, sillä kun junan normin mukainen lähtöaika on jo mennyt, et voi mennä aseman automaatille enää lippua ostamaan. Tästä syystä tuo lipun hinta tuli siksi niin hintavaksi.

Myönnän myöskin senkin, että seikkailin ja haparoin pahasti paikkaa hakiessani. Eräs yksi syy tässä oli se, että takanani olevat pikkutytöt potkiskelivat tuolia. Oloni oli muutoinkin jo melko vaivaantunut, joten tavallaan lähdin pakoon, ja vielä mennessäni anteeksi pyydellenkin.

Lopulta menin viimeiseen eli 3. vaunuun. Siellä vietin, ainakin omasta mielestä melko rikkumattoman matkanteon. Alussaan olin mennyt 1. vaunuun, mutta ehkä hieman huuruisten ikkunoitten vuoksi, hankkiuduin kohti perempiä vaunuja.

P410 saapui Ouluun arviolta aikataulun mukaan, en aivan tarkkaan tarkistanut. Juna lähti kuitenkin aikataululleen kohti Kokkolaa (Kok). Saatoin junan matkalleen, hyvästelemällä sen.

---------- Viestit yhdistetty klo 03:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:04 ----------

^^^Täytyy vielä sekin myöntää, että joistain mielenkiintoisista yhteensattumuksista huolimatta, en haluaisi maksaa tästä koetusta 14,20€.! :shock:

---------- Viestit yhdistetty klo 03:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:12 ----------

^^^^Niin ja no, viimeisessä vaunussa siinä perässä, takatelit rallatteli kyllä siihen malliin; että pyöräsorvaamolle tulisi lähiaikoina kyllä kovasti asjaa...;)

---------- Viestit yhdistetty klo 03:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:17 ----------

Lisään tähän junadetskut myöhemmin sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Pikajuna P410 (Roi-Kok) to, 6.8.-15. Lippuun merkitty, aikataulun mukainen kulkuaika on 1 h/t. 14 min. (klo 17.33-18.47)
Koettujen junakohtausten määrä oli 2 kpl; Kem & Ii. Kem oli n. 5 min. verran kohtaavan P-junan/pikajuna odotusta. Saapunut perille Ol ilmeisesti odotetun aikataulun mukaisesti. Juna lähti Oulusta etelään tasan aikataululleen klo 18.56, ja edelleen aina kohti Kokkolaa, joka junan pääteasema eli päämäärä.
Junassa oli 3 kpl sinisiä päivävaunuja, joista keskimmäisin palveluvaunu eli päivätavaravaunu sekä samalla myös konduktöörinvaunu.

Koska lipun osto oli tapahtunut junassa ja maksaminen per käteinen, ei lippuun merkittyä päivävaunupaikkaa ollut. Istuin aluksi konduktöörin vaunun keskivaiheilla, mutta koska tunsin oloni jonkin verran häiriintyneenä (^ks. tähän samaan aiheeseen liittyviä viestejä edellä) - vaihdoin junan perimmäiseen vaunuun. Tarkka ja detaljoitu junakokoonpano saatiin tallennettua ylös.

Lipun hinta: 14,20€.

P410, Kem-Ol. Veturi: Sr1, pun. Nro. 3019. Siniset päivävaunut x3 kpl. Nro:t olivat: Ep23253 (muutettu/saneeraus -14), EFiti 23654 (valm. -92, Tku) sekä Ein 23238 (valm. -83, Hki).

Junakohtausten aikaiset kohdanneet veturit; tyyppiä Sr1 & Sr2. Kem: Sr1; nro 3086. Ii (Ic-47) Sr2; nro 3216. Muita tietoja kuten vaunutietoja ei ole ollut mitenkään millään tavalla mahdollista saada. :(

---------- Viestit yhdistetty klo 14:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:07 ----------

^Saapuessani asemalle Kem; olikin juna P410 jo laiturilla 1 odottamassa. Joten en ehtinyt käydä ostamassa matkalippua. Oletetun junan lähtöajan mentyä on osto automaatilta mahdotonta. Kem on junalippujen myynti lipputsto:sta loppunut kokonaisuudessaan. :( Junan tuloraide Ol oli sekin myös 1. Samoin tietty lähtöraide kohti Kok.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:13 ----------

^^Iin asemalla oli junan odotellessa kohtaavaa IC-47:aa, havaittavissa asemarakennuksessa: selviä ilkivallan jälkiä. Tihutöitten tekijät olivat ainakin murtaneet auki yhden ulko-oven, ja lisäksi spreijanneet eli taganneet rakennuksen seiniä. Lisäksi aseman välittömässä läheisyydessä oli yksi katollaan ollut autonraato.:(
 
Viimeksi muokattu:
IC274 - Kemijärven yöjuna; supermega-pitkästä aikaa! :roll: :oops:

Kem nähty staattisesti, ei-liikkeessä olevia punaisia Kameleita eli Dreevereja (dsl-vet. Dv12). Nro 2520, Valmet, valmistusvuosi 1964. Käynnissä ollut nro 2646. Veturia kuvattu. 2520:aa ei kuvattu, valaistuksen puutteen takia.

Omajuna: Ic-274, Kem-Ol. Matkustuspäivä: ma 12.10.2015. Aikataulullinen kulkuaika: klo 22.35 - 23.38. Junan kulku jokseenkin aikataulun omaista. Lipun hinta: 7,60 Eur.

Veturi: vihreä Sr2, nro 3203. Omavaunu: EFIts 24301, ent. EFit 23565. Alkuvalm. 1986, Hki. Merkinnästä näkee, että vaunu samalla myös konduktöörinvaunu. Muutettu eli saneerattu myöhemmin 2010-luvulla. Tätä tietoa ei saatu tarkistettua. :eek:

Olen jo pitkään koettanut ottaa tavaksi aina mahdollisuuksien mukaan, kiittää junahenkilöstöä henkilökohtaisesti: vaikkapa vain pelkästään kättä kohottamalla. Näkyvä vaikutus ehkä ilmeisesti jokseenkin sama, kuin jos yrittäisin soveltaa tätä vaikkapa vain vastaan tulevaan Kärppien edustusjoukkueen pelaajaan. ;)

Asemalta sitten asunnolle per pedes elikkäste apostolinkyydin turvin. Siihen sujui aikaa 1 t 15 min (n./arv.). :(
 
Viimeksi muokattu:
Omavaunu: EFIts 24301, ent. EFit 23565. Alkuvalm. 1986, Hki. Merkinnästä näkee, että vaunu samalla myös konduktöörinvaunu. Muutettu eli saneerattu myöhemmin 2010-luvulla. Tätä tietoa ei saatu tarkistettua.

Rautatieharrastajat ylläpitävät listausta suomalaisista matkustajavaunuista täällä: https://spreadsheets.google.com/spr...OFZuMkJIMVpvU3c&single=true&gid=0&output=html

Listauksesta ilmenee, että muutostyö EFit -> EFits on tehty vuonna 2010, samalla vaunu sai valkovihreän värityksen, ollen aiemmin perinteisen sininen. Muutostyö liittyy muistaakseni siihen, että -s-päätteinen versio osaa ohjata kaksikerrosvaunujen ovisysteemejä, ja kenties vähän muutakin. Se on siis päivitetty yhteensopivaksi toimimaan kaksikerrosvaunujen kanssa, ja näin ollen niitä käytetään juurikin kaksikerrosvaunuja sisältävissä yöjunissa.
 
Takaisin
Ylös