En tiedä haitko lyhenteellä virallista Liikenneviraston käyttämää liikennepaikkalyhennettä, mutta Kempeleen lyhenne on Kml.
En oikeastaan hakenut sitä itse asiassa. Kle on ehkä yleisimmin Kempeleestä käytetty lyhennös. Liminka taitaa kuitenkin olla Rhk:ssakin Lka.
yt
---------- Viestit yhdistetty klo 12:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:51 ----------
^Ai niin, ja vielä sekin!
Rhk on nykyisellään toki tietty TraFi.
---------- Viestit yhdistetty klo 13:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:53 ----------
Minun piti kirjoittaa tähän eräs jatkelma. Mutta hävitin sen, tämän pöhkön hymiö-rajoitteen vuoksi. Lisäksi käytetyt hymisteet kertautuvat moneen kertaan, eli eivät poistu tekstistä editoinnista huolimatta. Jääkööt sitten siis julkaisematta. Yhdysvaltain tiedonkeruujärjestelmä
Echeloniin olisi varmasti tarttunut heti tuo, mitä olin yrittämässä varoituksen sanoin koittaa mainita. :evil:
---------- Viestit yhdistetty klo 13:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:05 ----------
Junaliikenne on siis erittäin haavoittuvaa kaikkinaiselle sabotoinnille. Ja jo nyt on ollut eräs suuri huolenaihe, nuorison päättömyyksissään tekemät ilkityöt. He mm. ovat ainakin Ylivieskan seudulla /Yka,Yv asettaneet kiskoille esteitä, kuten puita ja kiviä. Lisäksi esineiden heittely sähkölinjojen päälle on sekin tiettävästi aiheuttanut lukuisia vaaratilanteita, mm. oikosulkujen ja valokaarien eli sähköiskujen muodossa.
Valistuskampanja on aloitettu, ja se on suunnattu tuonne sosiaalisen median /RHK: SoMe puolelle. Minun mielestäni pitäisi olla mainoskampanja, mikä olisi esillä niin tv:ssä, radiossa, kuin internetissäkin esim. Google-mainoksina. Olen syvästi huolestunut tuosta nykynuorison jokseensakin päättömältä vaikuttavalta vastuuttomasta toiminnasta. Siitä on olemassa omat eri
rikosnimikkeetkin:
(yleis)vaaran aiheuttaminen,
liikenteen (törkeä) vaarantaminen,
tuhotyö, tapon/pahoinpitelyn yritys.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------
Jotkut nuoret ovat tehneet näin, ja joku on siinä touhussa kuollutkin. Lisäksi taitanee olla parisen vakavasti loukkaantunutta.
Nuori on noussut ratapihalla seisomaan tavaravaunuletkassa vaunun päälle. Sitten hän on napannut yläpuolella roikkuvista ilmajohdoista korkeajännitteisen valokaaren ja jopa syttynyt palamaan elävältä. Tällainen tapahtuma on todellakin mahdollista, kun 4,5 m korkeudessa oleva ajojohdinlanka antaa valokaaren, joka saattaa sytyttää elävältä ilmiliekkeihin: vaikka etäisyyttä olisi vaikka vain yhden metrin (1 m) verrankin.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:29 ----------
Suomessa sähköisessä kiskoliikenteessä eli sähköistetyillä rautatieosuuksilla käytettävä jännite on 25 kV. 25 kilovolttia on sama kuin 25 000 volttia. Esim. Yhdysvaltain sähkötuoleissa (teloitusväline, jota käytetään ihmisen lainomaiseen surmaamisiin) on käytetty 2 kV (2 000 V) jännitettä, mikä lienee ehkä yleisin.