Assamiehen junabongaukset

Viime sunnuntaina olin IC266 junan kyydissä, kun se porhalsi iloisesti Kempeleen aseman ohi ja kuski joutui sitten vetämään jarrusta ja pakittamaan takaisin :lol:. Ei kai siellä olekaan aikoihin pysähdytty, niin ei ehkä ole kuskillekaan niin helppoa muistaa. Muutenkin Oulun aseman härdelliin verrattuna vaikutti lievästi sanottuna hiljaiselta. Taisi kaksi matkustajaa laiturilla odottaa junaa, ja yksi tai kaksi autoa ehkä poimi saapuvan matkustajan.
 
^OK, kiiwa..;) Hienowa kuulla tästä tällaisestakin.:D Lisään oman viestini heti myöhempänä perään. Siinä kertoilen tuoreimmasta ajelemisestani.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:57 ----------

Sawonmuan Pikajuna aka. IC711. Matkapäivä la, 30.7.-16. Lipunhinta 10€ alennuksen kanssa. Ilman alennusta se olisi 12$, eikus €. Junankulun aikataulua ei tarkasteltu eikä tarkisteltu minuutilleen. Junan kohtaamista Mys:issä. Mys on Myllykangas eli Myllykankaan kohtaamispaikka Iin kunnan alueella.

Päivä oli kuumahko hellepäivä. Saamani tiedot kertoilivat sekä +24'C että +26'C lämpötiloista, riippuen mittaamispaikan sijainnista. Forecalta ja miksei ehkä muiltakin voisi saada paremmat ja tarkemmat tiedot. :cool:

Oulu-Kemi seli Ol-Kem. Aikataulun mukainen matka-aika 59 min: klo 12.42 - 13.41. Junankulku on jokapäiväistä eli kaikkina viikonpäivinä (M-S).

---------- Viestit yhdistetty klo 23:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:10 ----------

Vaunukompositio oli 4 vaunun mittainen. Sama vaunuletka ajeli sitten illemmalla takaisin Rovaniemeltä, eli takaisin etelään.

Kiiruspäissään tehdyt merkinnät ovat epäselviä. Veturina oli vihreä Sr1, nro 3110. Omavaunu näyttäisi olleen Edb28099. Ravintolavaunu oli Rx28705, jonka palveluja en nyt käyttänyt lainkaan. Muut 2 IC-vaunua olivat (Edb?) 28205 sekä 28406, ent. 28026. Vaunu muutettu seli uudistettu.:redface:

---------- Viestit yhdistetty klo 23:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:17 ----------

^^Paikkatieto: junan sisäisessä vaunujärjestyksessä II seli vaunu #2 keulasta. Eli siis vaunu 12; seli -vaunu #1 on siis nro 11, ja yläkerran ikkunapaikka 85.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:23 ----------

-Ai niin. Veturiin kirjautumiset eivät vaikuta lipun hintaan. *sad* IC-711 kulkoopi KUO-ROI seli Kuopiosta Rovaniemelle.:)
 
Viimeksi muokattu:
Ei sittenkään Kokkolaan. Seuraava tavoite on käydä junalla Kempeleessä (Kmp) sekä palata sieltä. Järkevintä on mennä ja tulla eli palata joko pe taikka su. Yhdensuuntaisen junamatkan hinta on 3€. Ei ole tiedossani se, että onko Kempeleen asemalla automaatti-lipunmyyntiä. Atm:aaa luultavasti ei ole. Silloin paluulippu Kempeleestä Ouluun pitäisi hommia joko ennen lähtöä, taikka sitten R-kiskalta. :evil: Huom.! Mobiililippua en voi tilata, nettipankkitunnuksia ei ole. Niitä en saa, sillä olen ecunvalvonnassa.:icon_frown:
 
^Kmp (Kle, Kempele) on vielä käymättä, vieläkin. :eek: En ole oikein saannut lähdettyä.:oops: Pe ja su olisivat ne kaikkein otollisimmat päivät. :(
 
Viimeksi muokattu:
Junakaputti toissapäivänä Oulun Tavara-aseman (?) ratapihalla. Sen seurauksena tavaraliikenne häiriintyy n. 1½ viikoksi.

Tilanne: puutavarajuna ajoi ratapihalla olleen toisen tavarajunan perään menneenä viikonloppuna. Asiasta ehkä ensimmäisenä ehti uutisoimaan Mtv3 Uutiset.
Seuraus/vahingot: 1 tavarajunaveturi, mahdollisesti tyyppiä Dv12 vaurioitui, sekä 3 mahdollisesti avotavaravaunua (ns. pankkovaunuja) vaurioitui. Veturinkuljettaja loukkaantui lievästi, mutta silti sairaalakäyntiä taikka -hoitoa vaativasti. 9 kiskotuskohtaa (tätä vaikeampi tarkentaa ja selventää) vaurioitui, sekä vielä mahdollisesti radan sähköistystä.

Muuta erityistä huomioitavaa: henkilöliikenne ei kärsi, sillä se käyttää hieman eri rataosuutta. Junakaputti eli "Cornfield Meet" sattui Säveltäjänkadun kohdalla Lyötyn kaupunginosassa Oulussa.

---------- Viestit yhdistetty klo 01:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:11 ----------

^Aikamerkintä saattaa olla hieman erheellistä. Muistaakseni asia oli uutisoitu sattuneeksi lauantaina, 13.päivä elokuuta 2016 noin klo 19.00 aikoihin. En ole tästä kuitenkaan aivan varma.

---------- Viestit yhdistetty klo 01:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:13 ----------

^^Sanomalehti Kaleva tästä uutisaiheesta: Oulun ratapihalla käytössä käsivaihteet – ”Järjestelmä on täysin manuaalinen” | Kotimaa | Kaleva.fi http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...eet-jarjestelma-on-taysin-manuaalinen/735544/

---------- Viestit yhdistetty klo 01:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:14 ----------

Sekä vielä Kalevaa: Tavarajuna törmäsi rajusti malmivaunuihin Oulun ratapihalla – "Tavaraliikenteelle isot ongelmat pitkäksi aikaa" | Oulu | Kaleva.fi http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/t...enteelle-isot-ongelmat-pitkaksi-aikaa/735476/

^^^Korjaus siten siltä osin: kyseessä ei ollut kuitenkaan mikään puutavarajuna. Vaurioitunut veturi oli ollut tyypiltään Sr1. Dv12:t tuovat usein puukuormia Kemiin parivedolla eli veturit toimivat parivetona.
 
Viimeksi muokattu:
Kahdella Sr1-veturilla vedossa ollut tyhjä puutavarajuna törmäsi raiteella seisseisiin tyhjiin venäläisiin malmivaunuihin. Rytäkässä osa malmivaunuista nousi viereisellä raiteella olleiden täysien puuvaunujen päälle. Sähköratarakenteita vaurioitui huomattavissa määrin. Veturinkuljettaja loukkaantui lievästi.

Siinäpä ne tärkeimmät tässä vaiheessa.
 
15 vaunun mittaisesta superjunasta (pituus maksimi, seli 416m.) ei havaintoja. Uutisleikkeen mukaan veturina olisi ollut Sr2; nro 3217. Korjatkaa, mikäli olin ollut väärässä. Yst.terv. (>-A-<)
 
Viimeksi muokattu:
15 vaunun mittaisesta superjunasta (pituus maksimi, seli 416m.) ei havaintoja. Uutisleikkeen mukaan veturina olisi ollut Sr2; nro 3217. Korjatkaa, mikäli olin ollut väärässä. Yst.terv. (>-A-<)

Aivan oikein, veturina tuossa aatonaaton IC 27 -junassa oli Sr2 3217.

Sen sijaan, juna ei ollut mitenkään maksimipituinen, jopa samana yönä kulki pidempi matkustajajuna (yksi yön yöjunista). Toki kyseessä oli historian pisin yksinomaan kaksikerroksisista vaunuista koostettu kaupallinen juna. Muita ennätyksiä se ei sitten median arveluista poiketen rikkonutkaan.

Seuraavana päivänä kulkenut IC 22 oli muuten yhtä pitkä - siinä palasi samat vaunut etelään. Kaikki vaunut eivät tosin olleet avoinna matkustajille, mutta yhtä kaikki noita pitkiä kaksikerrosjunia on siis ollut jo kaksin kappalein.
 
Tuosta superjunasta pitäisi olla myös videon pätkä Kalevassa, eli Oulun alueen merkittävimmässä sanomalehdessä. Kuvattu Tuirassa.:)
 
VR:n lipunmyynnin asiakasnumerolla 100!:cool:
Oulu-Kemi (Ol-Kem) to 27.4.2017
klo 15.03 - 16.01
InterCity IC-413
lk: Eko
2 vaunun juna

Maksu pankkikortilla/Visa Electron
Lipunhinta: 13,00€
Tunnistauduttu Veturi-asiakkuudella.

Veturi: Sr1, vih. Nro 3070.
Omavaunu: Edfs 28313, valm. 2001/-01.
2. vaunu: Ed 28005, valm. 1999/-99.

Merkinnät osin epäselviä, ja voi olla mukana virheellisyyttäkin. Valitan tätä niin kovin!:(

---------- Viestit yhdistetty klo 18:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:43 ----------

Tänään/i dag/today:

InterCity IC-416
Kemi-Oulu (Kem-Ol)
su 30.4.-17/2017
klo 13.25 - 14.23

Kemin aseman lipunmyynti-automaatti suljettuna.
Lipun osto tapahtui Valtakadun R-kioskilta.
Muuta erikoista huomattavaa: lipun väri ja malli poikkeavat (normaalista totutusta).
Lipunhinta: 13,00€.
Vr:n Veturi-järjestelmään ei tunnistauduttu/kirjauduttu.

Junatietoja:
Veturi Sr1, pun. Nro 3059.
Omavaunu: Edis 28307. Vm. -00/2000. (lastenvaunu/leikkivaunu)
2. vaunu: Ed 28078.
Juna oli 2 korkean vaunun (korkeamallisia) juna.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:54 ----------

Paluujunassa juotu kahvia, sen hinta oli 2,50€. Nykyään on pohjoisen IC-junissa hyvin paljon "lentokone-mallisia" (ulkomaan lentojen lentoemäntien kärryt) tarjoilukärryjä muistuttavat. Trolleyt siirretään yläkertaan tavarahissin/vammaishissin avulla. Kärryt näyttävät kulkevan matkavälillä vain yhden kerran, mikä lienee aivan järjestelmällisen järkevääkin. Oletan Kem-Roi/Roi-Kem -välillä niiden kulkevan toisen kerran. :???:
 
Viimeksi muokattu:
Tänään i dag (10.5.-17) havaittu Miukin ylikulkusillalla yksinäinen Dv12 ehkä mahdollisesti päivystämässä. Punainen yksinäinen Dv12, nro 2530. Pongausaika n. klo 16.35-16.45. Aikaa ei voida varmentaa eikä tarkentaa. Miukin sillalla tarkoitan Neste-huoltoaseman viereistä. Rautatie menee ylikulkuna ja E75/E4 alikulkuna ennen Suensaarta eli Juhannussaarta pohjoiseen ja itään päin mentäessä.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:13 ----------

Parivetoina tehtyjä havaintoja Sr1-sarjan sähkövetureista tältä päivältä. Pongauspäivä ke 10.5.-17. Pongauspaikka Oulun rautatieasema.
 
Viimeksi muokattu:
Nämätten numeerot nähtynä siis! 3082 & 3066, joka asetettiin etelään suuntautuvan IC-junan keulille + 3021 & 3062, joka vielä toistamiseen puutavaraletkan yhteydessä. Veturit mallia Sr1, jonka pystyy numeroinnistakin ymmärtämään. Veturien väreihin eli maalauksiin ei ehditty huomiota kiinnittämään.
 
Kempeleessä (lts.Kle, RHK: Kmp) tulisi vielä käydä, ja joka sekin on yhä toistaisuuteen tekemäti asti jäänyt. Olen jutusta tästä hyvin nolona... :oops:

Nyt olisi yksi eräs mitä melkoisin erityissyy: käydä tukanleikkuulla junalla... :mrgreen:
 
Viimeksi muokattu:
^Lopulta zyyttelyt sic!-zeen. :twisted: Päiwityztä zeuraa; anteeksi päivitystä seuraa...

---------- Viestit yhdistetty klo 17:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:28 ----------

Su 11.3.-18 ajettu P272 välillä Kem-Ol. Kemin r-as. junan kohtaaminen Ic-266:lla. IC266 oli myyty loppuun, joten otettiin Kolarin yö- ja autopikajuna via Tornio. Junan kulku täysin aikataulun mukaista. Matkalippu ostettu per käteinen Kemin Valtakadun R-kioskilta, alennusoikeutta käyttäen. Kemin juna-asemalla ei automaatti toiminut, sillä lipunmyyntijärjestelmä ainakin tuolta osin oli vikaantunut.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:32 ----------

Pikkuwinkki junaohjelmien tekijöille - kuten nyt, 6-kanavalla seli Sub tv:lla pyörivä Radalla. Ehdottomasti suosittelen Kolarista Ouluun diesel-vetoisesti menevän eli kulkevan yö- ja autopikajunan kuvaamista ohjelmalähetyksessä!:cool: :cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 17:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:35 ----------

Valtiovalta eli liikenneministeriö on esittänyt uusia suunnitelmia radanrakennuksen suhteen. Ainakin saamelaisen väestön osalta, se on jo nyt saanut suurta vastustusta osakseen ja jo heti alkuvaiheissaan. Käsittääkseni eräs optio olisi ollut jokirantaradan jatkaminen Kolarista kohti Pohjoiskalottia.

Kisko-osuus Kemistä Tornioon ei ole sähköistettyä. Loogisista syistä johtuen, veturin vaihtaminen tapahtuu Oulussa. Raidetekniikka mahdollistaisi käsittääkseni tuon vaihdon jo Kemissä. Tuota vaihtotyötä Oulussa myös jäin seuraamaan. En ole varma siitä, että liitettiinkö yöpikajunaan P272 lisävaunuja ja/tai autovaunuja. Ymmärtääkseni tuo olisi ollut kyllä mahdollista.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:45 ----------

IC415 kohtasi IC266:n Kemissä su 11.3.-18 klo 19.30 jälkeen. IC415 saapui kakkosraiteelle. Edessä luultavasti ja todella heikon/huonon näköhavainnon mukaan Sr1. Vaunuja oli 3 kpl. Ne olivat ns. Ic2-vaunuja eli korotettuja 2-kerroksisia.

Ic-266:n veturina Sr1 nro 3074. Junakohtaus aikataulun mukaisessa järjestyksessä.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:50 ----------

Kemissä havaittu vm.-66 oleva pun. Dv12. Ilmeisesti odottamassa puutavarajunan vetämistä Ajokseen (Ajo). Väritys siis wanha pun. Nro oli 2568. Valmistus: Valmet Lentokonetehdas. Nrointi (valm.nro) saattoi olla 568. Joku toinen voi tästä seikan detaljista paremmin tietää.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:58 ----------

Omat matkadetaljit lisätään myöhempänä ja tarkistelujen jälkeen. Muistiinpanoja 3:ssa eri paikassa, sekä osa talteenotetusta jokseenkin epäselkeää luettavaa. Valitan tätä niin kovin!

---------- Viestit yhdistetty klo 23:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:00 ----------

Lisäletkassa huomasin myös yhden Nom-tyyppisen vankivaunun. Niitä on Suomessa 4. Vankivaunujen käytöstä poistosta on käyty keskusteluja. Ilmeisesti vankikuljetuksia tullaan vielä ehkä ainakin 2020-luvun alkuun asti toteuttamaan junakuljetuksina. Mene et tiedä siitä sitten. :rolleyes:

---------- Viestit yhdistetty klo 23:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:44 ----------

Radalla-ohjelmaan pitäisi kyllä aivan ehdottomasti sisällyttää nämä Nom-vaunuilla toteutettavat vankikuljetukset! Yksi tv-doku on jo tästä teemasta tehty. Sen on esittänyt Yle.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös