^Lopulta zyyttelyt sic!-zeen. :twisted: Päiwityztä zeuraa; anteeksi päivitystä seuraa...
---------- Viestit yhdistetty klo 17:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:28 ----------
Su 11.3.-18 ajettu P272 välillä Kem-Ol. Kemin r-as. junan kohtaaminen Ic-266:lla. IC266 oli myyty loppuun, joten otettiin Kolarin yö- ja autopikajuna via Tornio. Junan kulku täysin aikataulun mukaista. Matkalippu ostettu per käteinen Kemin Valtakadun R-kioskilta, alennusoikeutta käyttäen. Kemin juna-asemalla ei automaatti toiminut, sillä lipunmyyntijärjestelmä ainakin tuolta osin oli vikaantunut.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:32 ----------
Pikkuwinkki junaohjelmien tekijöille - kuten nyt, 6-kanavalla seli Sub tv:lla pyörivä Radalla. Ehdottomasti suosittelen Kolarista Ouluun diesel-vetoisesti menevän eli kulkevan yö- ja autopikajunan kuvaamista ohjelmalähetyksessä!
---------- Viestit yhdistetty klo 17:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:35 ----------
Valtiovalta eli liikenneministeriö on esittänyt uusia suunnitelmia radanrakennuksen suhteen. Ainakin saamelaisen väestön osalta, se on jo nyt saanut suurta vastustusta osakseen ja jo heti alkuvaiheissaan. Käsittääkseni eräs optio olisi ollut jokirantaradan jatkaminen Kolarista kohti Pohjoiskalottia.
Kisko-osuus Kemistä Tornioon ei ole sähköistettyä. Loogisista syistä johtuen, veturin vaihtaminen tapahtuu Oulussa. Raidetekniikka mahdollistaisi käsittääkseni tuon vaihdon jo Kemissä. Tuota vaihtotyötä Oulussa myös jäin seuraamaan. En ole varma siitä, että liitettiinkö yöpikajunaan P272 lisävaunuja ja/tai autovaunuja. Ymmärtääkseni tuo olisi ollut kyllä mahdollista.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:45 ----------
IC415 kohtasi IC266:n Kemissä su 11.3.-18 klo 19.30 jälkeen. IC415 saapui kakkosraiteelle. Edessä luultavasti ja todella heikon/huonon näköhavainnon mukaan Sr1. Vaunuja oli 3 kpl. Ne olivat ns. Ic2-vaunuja eli korotettuja 2-kerroksisia.
Ic-266:n veturina Sr1 nro 3074. Junakohtaus aikataulun mukaisessa järjestyksessä.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:50 ----------
Kemissä havaittu vm.-66 oleva pun. Dv12. Ilmeisesti odottamassa puutavarajunan vetämistä Ajokseen (Ajo). Väritys siis wanha pun. Nro oli 2568. Valmistus: Valmet Lentokonetehdas. Nrointi (valm.nro) saattoi olla 568. Joku toinen voi tästä seikan detaljista paremmin tietää.
---------- Viestit yhdistetty klo 18:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:58 ----------
Omat matkadetaljit lisätään myöhempänä ja tarkistelujen jälkeen. Muistiinpanoja 3:ssa eri paikassa, sekä osa talteenotetusta jokseenkin epäselkeää luettavaa. Valitan tätä niin kovin!
---------- Viestit yhdistetty klo 23:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:00 ----------
Lisäletkassa huomasin myös yhden Nom-tyyppisen vankivaunun. Niitä on Suomessa 4. Vankivaunujen käytöstä poistosta on käyty keskusteluja. Ilmeisesti vankikuljetuksia tullaan vielä ehkä ainakin 2020-luvun alkuun asti toteuttamaan junakuljetuksina. Mene et tiedä siitä sitten.
---------- Viestit yhdistetty klo 23:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:44 ----------
Radalla-ohjelmaan pitäisi kyllä aivan ehdottomasti sisällyttää nämä Nom-vaunuilla toteutettavat vankikuljetukset! Yksi tv-doku on jo tästä teemasta tehty. Sen on esittänyt Yle.