Assamiehen junabongaukset

Käyty Kemissä IC-junilla. Tullessa piti lipun ostossa olla seli oleman vaikeuksia. Onnistuin kuitenkin ostamaan oman junalippuni aivan normaalisti. Kirjauduin myöskin sisään Veturi-tunnistuksella VR:n asiakkuus-järjestelmään. Asiakkuuden tunnistautuminen ei mitenkään vaikuttanut itse osto-tapahtumaan.

En ole koskaan kertaakaan, havainnut saavani lainkaan - mitään konkreettisia hyötyjä, koko tuosta Veturi-nimisestä VR:n asiakkuuden järjestelmästä. :(

Tarkemmat tiedot junahavainnoista tulevat myöhempänä perästä. Merkinnöissä on sekavuutta. Ajotapahtumat ovat olleet heinäkuun loppupuolella 2018.
 
Viimeksi muokattu:
^Tuo matkustustapahtuma on edelleen kirjaamatta...:icon_frown: Juna-ajot ovat merkityt lipputulosteille sekä atm-maksukuittiin.
 
Matkapäivät la & su 28.-29.7.-18 (2018); Ol-Kem & Kem-Ol. InterCity -junat IC413 & IC710.
 
Viimeksi muokattu:
La 28.7.-18 IC413, Ol-Kem. Junan sisäisessä kompositiossa vaunu 15, paikka 66. Lipun hinta 12€.
Aikataulun mukainen kulku 59 min. Tarkkaa junan kulkemista ei havainnoitu. Mutta se oli jokseenkin (max. +5min.) aikataulullista: 15.03 - 16.01.

Vet. Sr1, vih. nro 3036 tai nro 3038. /(aluksi merk. Sr1, nro 3032.)

Merkintöihin sekoittunut toisen, ohjausvaunullisen junan tietoja. Näistä syistä matkailmoitus oli n. 1kk verran jäänyt aiemmin tekemättä.
Tuo juna lähti etelään päin, ja siinä oli ohjausvaunu. Jostain ihmeen kumman syystä tunnen nyt niihin niin kovin paljon takertuneen.

Vaunukompositio/vaunujen kokoonpano (3 vn.):
#12. - Ed28083 - vm. 2011
#14. - Ed28065 - vm. 2007
#15. - omavaunu: Edfs 28331 - vm. 2011
(-erityistä huomattavaa tässä se, ettei vaunua #13 ollenkaan ollut vaunukokoonpanossa)

---------- Viestit yhdistetty klo 22:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:31 ----------

Ehkä pitäisi edes sen yhdenkin kerran, koettaa olla viisas. Ja luopua lopulta näistä touhuista. Mielekkyyttä ei tunnu olevan. Haluaisin aina varmistaa ehdottomasti merkintöjeni oikeellisuuden. Mutta nyt vielä tuntuu sekin liian vaikealta ajatukselta luopua tästä puuhasta. Aikaisempaan nähden ovat nämä juna-ajoni huomattavasti ts. jopa erittäin paljon harventuneet. Siitä kiitos VR:n uuden lippujen hintapolitiikan, ainakin varsin suurelta osalta. :( :mad:

---------- Viestit yhdistetty klo 22:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:26 ----------

Joten tervetuloa vapaa hintakilpailu! Tervemenoa VR:n hegemonia & suvereniteetti!:cool: :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Su 29.7.-18 IC-710 Kem-Ol (koko reitti: Roi-Kuo)

Junan kulkuaika: klo 16.39 - 17.36 (matka-aika 57 min.). Tarkkaa minuuttimääräistä matka-aikaa ei havannoitu.

Lipun osto tapahtunut per atm. klo 16.07. Mm. txt-tv:ssa ilmoitettu häiriöstä lipunmyyntijärjestelmässä. Tästä syystä varauduttu ostamaan tuo junalippu myös R-kioskilta (Asemakadun R-kioski, Kemi). Lipunhinta oli 12€. Ilman alennusoikeutta se olisi ollut 14€.

Junan sisäisessä järjestyksessä: vaunu 1, paikka 70 - Ic2-tyypin vaunun yläkerrassa.

IC-710:tä ennen saapui Ic-413 (Ol-Roi). Sen kaikki 4x junanvaunua olivat Ic1-tyyppiä seli 1-kerrosvaunuja. Veturina oli Sr1, nro 3080, vih.

Punareeverit seli Deeverit, dreeverit Dv-12; nrot 2522 & 2732 nähty myös seisomassa hiljaisina sivuraiteella ts. parkissa.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:14 ----------

^Oman junan tietoja: IC-710. Vet. Sr1: nro 3075. Omavaunu: Edo 28631. Se oli myös 4:n vaunun letkan viimeinen matkustajavaunu.
 
Viimeksi muokattu:
IC-junilla käyty Kemissä. Tapahtumat merkitty varsin minimaalisesti. Näihin palataan myöhempänä. Junat olivat IC-415 & IC-710 (Roi-Kuo). Lipuista tarkastettu junien nroitten oikeellisuudet.
 
Viimeksi muokattu:
^vrt.ed.
Matkaaika: pe 2.11.-18. Klo: 18.30 - 19.29. Junankulku aikataulunomaista/aikataulullista.
Junassa IC-415 oli ns. 0-vaunu. Se ei ollut vankivaunu. Nom-4 seli Nom 11004 nähty tätä edeltäen Oulun r-as.
Merkinnät erittäin epäselvät. Veturi joko Sr1; nro 3094 taikka 3099. 3094 vaikuttaisi oikeammalta.

Vaunu: omavaunu Ex26223. Ic-1 -tyypin 1-kerrosvaunu, valm. v.-90/1990.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:01 ----------

Matka-aika la, 3.11.-18. Klo: 16.39 -- 17.36.
IC710, Kem-Ol. (Roi-Kuo)
Vet. Sr1, nro 3091.
Omavaunu Eds 28210, vm-98/1998.
Junan takana Edo-ohjausvaunu. Nro: Edo 28621.
 
Viimeksi muokattu:
Uusi suunniteltu junareissu jäi toteutumatta. Pakkasta on noin -20'C. Yksi juttu olisi käydä Kempeleessä myös junalla. Sitä en kesän jälkeen tehnyt. Kempeleen sisäinen citybussin tyyppinen yhteys olisi tätä voinut helpottaa, esim. Kunnantalolta Zeppelin-kauppakeskukseen, taikka jotakin sinne päin. Tuo matka ei ole kovin pitkä, vain n. 3 km. Mutta esim. tk:lta asti toteutettuna matkaa olisi n. vajaa 5 km. Siinäpä sitä mietittävää, pohdittavaa.

Huomattakoon tämä seikka, että ns. maamatkailu eli maitse tapahtuva matkailu nyt kovasti tapetilla. Samoin esille noussut Oulun alueen lähiasemien sisäinen matkailu. Kempele on jo nyt käytössä tässä näistä.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:54 ----------

Kalustopula on tämän päivän tosiasia. Odotankin sitä, että esim. sinivaunut Oulun Nokelasta otetaan uudelleen käyttöön. Talgo lts. TransTech ei ehdi valmistaa riittävästi junan vaunuja kasvannutta kysyntää varten.

Kalustopulasta on uutisoinut ainakin Yle.
 
Viimeksi muokattu:
Keski-Suomeen on pyydetty käymään. Kovat pakkaset ovat nyt tätä reissua estäneet. Ja siitä on myöskin kalusto ja sekä liikenne kärsinyt.:(

Keski-Suomen Ilmailumuseo, K-SIM on ollut käyntikohteiden toivelistalla ollut ja jo pitkään. Museossa on esim. Hawker Hurricane, ja joka lienee ainut koko Suomen maassa laatuaan. Mahdollisesti samalla myös ainut RR Merlin-moottorilla varustettu nsk. Suomi-kone.:cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 00:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:05 ----------

^Toivematka tulisi tapahtumaan Kalajoki--laakson reittiä. Sitä ajaa 2x/vrk Demarit aka. Dm12-kiskobussit. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Odotan uusia sveitsiläis-vetureita. Ne eivät ehkä tule ehtimään kovin pitkään saapumaan maamme reiteille. Kolari-Helsinki -linjalle voisivat tulla henkilöliikenteeseen. Valmistaja sama kuin pks-alueen Sm-tyyppisten paikallisjunien. Se on Stadler. => https://fi.wikipedia.org/wiki/Stadler_Rail

Tarkennus: primaarinen käyttö ratapihojen vaihtovetureina, sekä merisatamissa. Toissijainen sekundäärinen käyttö rataliikenteessä sähköistämättömillä osuuksilla. Kolmoissijainen, tertiäärinen käyttö henkilöliikenteen vetureina em. vastaavilla osuuksilla. Tämä siis varsin tuoreen uutisoinnin pohjalta. Tarkastettu: Yle & Mtv3.

Vetovoiman pitäisi kohota +50% (verraten mihin?) sekä päästöjen pudota 10% osuuteen, ts. 1/10 entisistä (edelleen, verraten mihin?).

Suoraan tätäkään ei edes sanottu, mutta tämä veturityyppi tullee korvaamaan entiset Dv-12 -tyypin keskiraskaat dieselveturit.
 
Viimeksi muokattu:
Sr3 Vectron havaittu aikaleiman aikana, n. klo 15.00+ menossa kohti pohjoista. Vectron on ollut aikaisemmin tyyppi-hyväksytty ainoastaan tavaraliikenteeseen. Veturi nro 3x09 on ollut ensimmäisiä tulijoita luokassaan. Valmistaja on saksalainen Siemens. Ilmeisesti tuo uusi veturityyppi Sr3 oli kohdannut jotain turvallisuusteknisiä ongelmia, ennen tyyppihyväksynnän saamistaan Suomen henkilöjunaliikenteeseen. Itse kuvittelin Vectronin tuoneen nsk. tyhjää vaunuletkaa, mutta pian lähtökuulutusten myötä selvisi että IC-juna kyseessä oli tuolloin. Ajoväli: Ol-Roi ts. Oulu - Rovaniemi.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:49 ----------

M1941 & M1942 tuli ajettua tänään. Lh: 20€/mp. Junan kompositio: tavaravaunullinen henkilöjuna höyryveturilla ja sekä tenderillä. Veturi: Hr1, valm. Lokomo v. 1948. Nro: 1009. Kyseessä siis raskaahko henkilöjuna tavaravaunullisin kompositioin. Hr1 tarkoittaa klassisen kuulua nsk. Ukko-Pekka -sarjan raskasta ja nopeata höyryveturia, max. nop. 110 km/t. Rajoitettu museoliikenteesssä max. 80 km/t. Matkustajavaunuja 4 kpl, kaikki perin klassisia perinteikkäitä puuvaunuja.

Junien n:rot: Mus 1941 (Ol-Lka) sekä Mus 1942 (Lka-Ol).

---------- Viestit yhdistetty klo 21:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:56 ----------

Museojunan max. kapasiteetti on 282 hlöä, käsittäen kahvilavaunun. Pullakahvien hinta oli ollut 4€, minkä myöskin nauttimassa kävin. Lipun hinnasta olin saanut jokseenkin ristiriitaista tietoa. Lipun hinta Ol-Lka-Ol oli erittäin kohtuulliset 20€.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:58 ----------

Täten pyrin juhlistamaan, myöhemmin tämän saman kesän aikana koittavia 50-vuotisjuhlia. En kerta kaikkiaan pysty mitään tätä parempaa tapaa tätä juhlistaa. Ainoa oikea tapa ja sekä keino, se on: ajaa höyryjunalla Liminkaan ja sekä takaisin!:cool: :cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 22:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:06 ----------

Otin kahdesti lts. 2x junan tulon asemalle, vastaan kädet koholla aplodeeraten. Minusta se oli siihen tilanteeseen nähden, kylliksi sopivaa ja sekä arvokasta. Pitkäaikainen haaveeni, se pääsi näin hyvin jalolla tavalla toteutumaan! Jepa!

---------- Viestit yhdistetty klo 22:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:09 ----------

Ai niin! Ystäväni tulosti minulle 3D:na pillin, ja sitä myöskin käytin! Hauskaa oli ja yritin vältellä nsk. vääriä vihellyksiä. Viheltelyllä varoitin mm. junan tai junien tulosta. Hauskaa oli enkä vielä siitäkään mitään sakkoja saanut. Yhden harharetken tein, väärien tieopasteiden myötä. Alueella kun oli katuremontti menossa. Siis siten pääsin harhautumaan. Se reitti veikin vahingossa vankilan pihalle. Pian sainkin käskyn lähteä äkkiä pois, ja sitä noudatinkin erittäin ripeästi.
 
Viimeksi muokattu:
Valittaen joudun toteamaan että höyryjunayhtiöllä taikka yhdistyksellä olisi kosolti parannettavaa. Niin sekä lippujen ulkoasussa, sekä tiedotuksessa kuin että palvelussa. Palvelun laatu oli paikoitellen hyvin ontuvaa, tiedotus myöskin. Käsittääkseni kiroilun taikka sättimisen, sen ei pitäisi kuulua kunnon konduktöörin toimintaan eikä sanavarastoon. Museojunalla 1009 en enää tämän jälkeen kylläkään ajele.

Tänään ajettua: Ol-Hd-Ol. Lh: 20€.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:43 ----------

Nsk. palvelun tarjoava taho ts. museoliikennöinnin palvelun tarjonnut on: Höyryveturimatkat 1009 oy eli www.hoyryveturimatkat1009.fi. Kotipaikka Turku, eikun anteeksi Kouvola.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:47 ----------

Asiallinen konduktöörin viittaa kantava osaa ohjeistaa, opastaa, neuvotella. Tietenkin tiukan paikan tullen: käskyttää taikka poistaa nsk. sopimaton matkustaja pois junasta. Konduktööriys velvoittaa! Sitä pukua yllään pitävän tulee muistaa aina korrektius ja sekä se velvollisuus että ynnä ylpeys (oikealla nöyrällä virkavelvollisella tavalla) mitä tähän kaikkeen liittyy.

Kunnioitan suuresti VR:n konduktöörejä. Matkalla 2 -ohjelmasarjasta saa heidän oivallisesta toiminnastaan mainioita esimerkkejä. Konduktööri on etusijassa asiakaspalvelija, joskin ennen hän oli virkamies-asemassa oleva. Esimerkin vuoksi: konnarin pahoinpitely on rinnastettu väkivaltaiseen virkamiehen vastustamiseen. Virkamiehen väkivaltainen vastustus on ollut aikanaan vakavahko rikos. Se on rinnastettu poliisihenkilön tms. pahoinpitelyyn.

---------- Viestit yhdistetty 14.06.2019 klo 00:00 ---------- Previous Post was on 13.06.2019 at 23:51 ----------

En sentään hae tähän mitään oikeudellisia esimerkkejä. Asiasta kukkapurkkiin: hyvä mainio konnari osaa neuvotella sopivasti asiat ennen niiden kulminoiutumista äärimmilleen.
 
Viimeksi muokattu:
^Mielestäni tulisi huomioida myöskin tämä se, eli se seikka: että junan vaunujen ulko-ovet ovat erittäin kevyesti avattavissa, ja jopa pikkulasten voimin. Pienet lapset voivat avata junan vaunujen ovia vahingossa, mistä voi hyvin pikaisesti aiheutua tuhoisa liikkuvasta junasta alas suistuminen. Tämä vaaratekijä on todellinen ja täysi tosi. Ovi aukeaa kahvaa kevyesti alas painamalla, eikä se edes vaadi kovin suurta voimaa.
 
^ ^ -No, ajatellaampas! Yks kaks eteesi tulee ja saapuu syöksymään jokin ylimielinen lainattua taikka varastettua virkaintoa, täynnään oleva pukinpartainen pelle eli täys kus'piä' nuori juippi. Ensitöikseen tämä suunnilleen J:lasta seuraavana oleva, kehottaa sinua sitten pikaisesti painumaan h:ttiin. Noh, sentäs senhän toki teinkin.

Meillä meni hommat väittelyksi. En ollut mielestäni aktiivin kiskoliikenteen päällä. Hd asemalla olin raideosien välissä. Juna oli raiteella 2. Siihen ei ollut mitään liikennettä tulossa, sekä lähistöllä oli paljolti muitakin ihmisiä kosolti. Jostain ihmeen kumman syystä, tämä arvon Herra Museojunan Konduktööri näki sitten pyhäksi asiakseen päästä minua moittimaan ja sekä sättimään epäasiallisesta ja kiskoliikennettä ehkä kenties mahdollisesti vaarantavasta toiminnasta! Tämä toimitteli kiivaasti myöskin allekirjoittanutta sinne erääseen tiettyyn kuumaan pisteeseen seli paikkaan.

Tuo sama juna sytytti 3x metsäpaloja matkallaan Pohjois-Savossa. Että sitten niistä, näistä h:ttiin menemisten kehoituksista. Tuo nuori juippi ei kyllä kerta kaikkiaan ole kyvykäs kantamaan vastuullista konduktöörin virka-asua, historiallista nyt varsinkin etenkään.

Tämä tarkoittaa sitä myöskin, etten tulisi enää kertaakaan koskaan hourujuna1009:lla ajelemaan. En sitten missään tilanteissa enkä olosuhteissa. :mad: :evil: :twisted:

---------- Viestit yhdistetty klo 18:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:46 ----------

^^^Pohjois-Savossa syttyneiden metsäpalojen vuoksi, rataosan sähköistys ja sekä henkilöliikenne jouduttiin katkaisemaan. Asiasta ovat tiedottaneet niin Yle kuin Mtv3-kanavakin. Palot saatiin sammutettua. Sukevan sekä erästä toista palokuntaa jouduttiin hälyttämään apuun näiden palojen sammutusta varten. Palot oli sytyttänyt vaunuston laakerivika, eikä esim. höyryveturin savupiipusta lähteneet kipinät.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:02 ----------

Junaan kiivetessä onnistuin ottamaan otetta väärästä tangosta. Se lopulta osoittautui katon viemärirännin purkuputkeksi. Muuta vahinkoa ei tullut. Sain yläosastaan kiinnitettyä osittain takaisin, koska olisi muutoin jäänyt ajossa heilumaan yläpäästään irtaallaan. Tuo tanko muistutti erehdyttävästi otetankoa. Matkustajavaunujen päädyissä sijaitsevat vertikaalisesti suorasuuntaiset otetangot. Koska vaunujen astinleveys on hyvin korkea, niin näiden varsin korkeiden astinten lisäksi on erityisiä lisäastimia. Mutta sekään ei enää tahtonut oikein kunnolla riittää. Vaunu oli liikkuvan vaunuhenkilökunnan asuntovaunu ilmeisesti. Näin olen käsittänyt, että nsk. pitkillä reissuilla voidaan koko "palveluskunta" asettaa yöpymään junan omiin vaunuihin. Postivaunu on väriltään keltainen, ja se voisi myös kerätä huomiota.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään ei-ajettua: Dm12 nro #4412. Dm12 nro 4412 (vain yksi, yksinäinen vaunuyksikkö) oli Jy lähdössä Sk. Vaihdolla Sk olisi mennyt 7 min. Se on liian vähän, jos pitää alikulun kautta mennä, esim. 1-raiteelle. Lipun hinta olisi ollut Jy-Ol via Sk 39€.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:25 ----------

^Tarkoitan tällä nyt tässä siis sitä, että on 7 min. liian vähän Sk:lla, siihen että vaihtaa H-junasta IC:hen ja aikaa on se 7 min. -ja alikulun kautta siihen pitää mennä/vaihtaa. Yt.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:28 ----------

Tuo alussa mainittu vaunuyksikkö (Dm12) nro 4412 oli Jy raiteella 2. Lähtöaika ->Sk klo 12.23. Junan nro luultavasti oli H481. Valitettavasti ei nyt käsissäni mitään aikatauluvihkoa, mistä tuo juttu (detalji) tarkistaa. Valitan tätä niin kovin! yt

---------- Viestit yhdistetty klo 21:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:31 ----------

Aikaisempi juna-ajelu Ol-Jy via Pm lisätään myöhempänä. Lippuun merkityt detaljit tarkistetaan sitä ennen/edeltävästi. YT
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös