Assamiehen junabongaukset

-Minäkin rakAStan turkulaisia!:D Turuus viimeksi v.-06. Tätä alkaessani kirjoittaa, kuului taustalta Jope Ruonansuun: Minä rakastan turkulaisia. Ja tuo reissu siis Turun yöjunalla tehtynä.:cool: Minulla on auki avoinna Ylen Radio Suomi 24/7. Klo 10:n jälkeen toki sentään hiljennän! ;)
---------- Viestit yhdistetty klo 01:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:02 ----------

Lisätään tähän tarkistellut junapäivitykset viime ajoltani. Tuo ajo siis Kem-Ol ja ajopäivä su 11.3.-18. Ajettu P272. :)

---------- Viestit yhdistetty klo 02:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:03 ----------

Omavaunu oli konduktöörinvaunu. Sijainti ravintolavaunusta taaksepäin junan vaunuletkassa. Efs 24203. Muutettu 06.2012. Vaunu ollut alunperin Efit 23560. Valmistusvuosi 1985. Vaunun nrointi sisäisessä järjestyksessä #39.

---------- Viestit yhdistetty klo 02:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:38 ----------

Matka-ajan kestoisuus: 1 h 18 min. (klo 21.16 - 22.34).

---------- Viestit yhdistetty klo 02:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:40 ----------

Junan lähdettyä Oulusta, en huomannut katsoa junan loppupäätä. Nom-vaunun voi ja saattaa tunnistaa sen hyvin kapeista ikkunoista, jotka lähinnä muistuttavat ikkuna-aukkoja. P272:n jälkeen saapui vielä Roista Kjä:n yöjuna IC274. Nämä vaunut eli tämä letka on saatettu tarkoittaa ehkä siihenkin. Yksi peruste sille, olisi se sellainen seikka, että esim. aseman lastauslaiturille saapuva vankikuljetusauto tarvitsee omat operaationsa eli siihen tarvittavan tilan ja rauhan VHL:n eli VaHon (=RiSe; Rikosseuraamusvirasto) virkailijoitten toimesta.

---------- Viestit yhdistetty klo 02:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:46 ----------

Ouluun Kolarista (Kri) parivetona toimineen Dv12 -punaparin korvasi punainen Sr1. Sen numerointi oli 3074. Dv12:t olivat numeroiltaan 2537 & 2747. Aiempi siis edellinen vm-65 (vv.1965) ja jälkimmäinen vm-68 (vv.1968). Vaihtotöissä Dv12 nro 2755.

---------- Viestit yhdistetty klo 02:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:57 ----------

Dv12:t kuljettivat peräpää edellä eli pitkä nokka junaa/letkan takaosaa kohden. Hieman harvinainen havainto tämäkin! Kuvia ei tultu otetuksi. :oops:
 
Viimeksi muokattu:
Eilen Nokelan varikolla nähtyä; su 31.3.-18. Havainnot pitkältä kevyen liikenteen ylikulkusillalta. Dv-12 pari, mol. pun. Nro:t 2735 & 2755. Yksinäinen Sr1 nro 3082 (vet.nroa ei voitu täysin varmentaa) lähti liikkeelle. Vihreän Sr1:n vetämä puutavarajuna saapui etelästä päin. Raide oli Limingantulliin päin. Nokelaan päin on henkilöliikenteen kiskotusraide.

Pikaselvennys: Limingantulli on länteen eli merelle päin. Nokela on itään ja mantereelle päin.

Jos on jollain parempaa tietoa tarjolla, taikka näissä merkinnöissä virheellisyyttä: niin saapi kyllä sen esittää.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:23 ----------

Punaiset Dv-12 -sarjan keskiraskaat dsl-veturit olivat ns. roikan nokassa. En tiedä onko veturien akkujen latausta vaiko moottorien lämmitystä varten. Ts. vetureihin kulkivat kaapelit. Tämä ei vielä ole minulle valjennut, esim. SubTv:n Radalla-ohjelman myötäkään. :roll: :oops:

---------- Viestit yhdistetty klo 21:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:25 ----------

Asetetaan edelleen tavoitteeksi se, että tulisi tuo edellä mainittu käynti Kempeleessä (Kle) junalla käydyksi.

Eräs keskeinen ongelma, näkyy olevan se: ettei meno- ja paluuyhteyksiä voida saada kovin mielekkäästi yhteen kytkettyä. :(

---------- Viestit yhdistetty 02.04.2018 klo 00:58 ---------- Previous Post was on 01.04.2018 at 21:35 ----------

Myönnän vilpittömästi tämän, että jotkin syyni ovat ollet varsin makaabereja - kun puhutaan Jyväskylään/Jy suuntautuneista junamatkoistani. Edes siinä Ylen Teeman junaohjelmassa ei siitä juurikaan puhuttu.

Nimittäin bussilla olisi nopeampaa kulkea, ja sen tuon jälkeen tuli F4:t seli Onnibus-yhteydet.

Kovin kornia, groteskia, graavia, makaaberia & banaalia tätä on tunnustaa: Jyväskylän junaturma antoi ehkä yhden erään lajin kiihokkeen tulla Jyskälän suuntaan junalla.

Pääsääntöisimpänä syynä voisin kuitenkin esittää tämän reittien variaation. Oulusta voi mennä vielä nykyäänkin 4 eri reittiä. 5. tapa olisi käytössä kiskollis-teknisesti vielä. Tuo rataosuus on kuitenkin vain rahtiliikenteen käytössä.

Reittivaihdot esitän vielä uudelleen kertauksen vuoksi. Junan vaihtoja voi tulla eteen maksimissaan 3, jolloin käytettyjä yhteyksiä eli ajoja/junamatkan osuuksia tulisi 4. Joskus ennen on ehkä se 4 vaihtoa ollut hyvinkin paljon mahdollista. Silloin tulee ajetuksi 5 eri junan kyydillä.

-Optiot: Ol-Jy/Jy-Ol.
#1 - via Kaj - Kuo - Pm
#2 - via Sk - Pko - Tpe - Jäs
#3 - via Yv - Ilm - Kuo - Pm
#4 - via Sk - Hpk (useimmiten käytännössä nopein & edullisin)
 
Viimeksi muokattu:
Punaiset Dv-12 -sarjan keskiraskaat dsl-veturit olivat ns. roikan nokassa. En tiedä onko veturien akkujen latausta vaiko moottorien lämmitystä varten.

Hyvin päätelty, nimittäin molempia. Sähkön ulkosyötöllä varataan sekä akustoa että tarvittaessa käytetään sähkölämmitystä. Lämmitysvastuksia löytyy sekä öljypohjasta että päämoottorin jäähdytysvesikierrosta, eli samalla pyörii myös vesipumppu.
 
^Kiitos, tuo oli nimittäin hyvin rohkaiseva palaute.:cool:

Eilen la 5.5.-18 ajettua:

-IC413 Ol-Kem.-
Lipun hinta 10,00 Eur. Lipun osto per atm. -8 min. lähtöä edeltäen. :oops: Tunnistauduttu sisään Veturi- asiakkuusjärjestelmään Kela-korttia käyttäen. :cool:

-Ajodataa-
*Junakompositio: edessä Sr1 nro 3016, väri vih. Vaunusto: 3x Ic2-tyypin korotettuja ts. korkeita matkustajavaunuja. Ei ravintolavaunua vaan trolley-tyyppinen kiertävä vaunutarjoilu. Vaunusto:

*1.vn. Edfs28302 - valmistus Talgo v.-00/2000. Mahdollisesti ja jokseenkin varmana oletettavasti muokattu ts. modifioitu jäljempänä.
*2.vn. (ov./omavn.) Ed Edb/Ed 28065, sarjoituksen osalta epäselvä (Ed?) - valmistus Transtech v.-07/2007.
*3.vn. Ed28803 - valmistus Transtech v.-11/2011.
Junan sisäinen vaunujärjestys keulasta päin laskeva. Oma paikkatieto: 14/17.

-Junankulku-
Lähtö aikataululleen. Ei havaittu junakohtauksia. Lipun mukainen kulku: 15.03 - 16.01. Junan saap. Kem n. -5min etuaikaan (n. klo 15.55). Tarkempaa aikaa ei katsottu eikä laskettu. Juna odotti Kem yli 5 ennen lähtöä Roi. Tämä j. kulki vain välillä Ol-Roi.

Muuta erityistä: junan hlökuntaa kiitelty erikseen mukavasta matkasta.:)

---------- Viestit yhdistetty klo 14:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:50 ----------

Veturi perässä kulkevia ohjausvaunullisia junia ei vielä kertaakaan ajettu. Tulevat ajat tuonevat tähänkin puutekohtaan mahdollisesti hyvinkin vielä muutoksen. ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 20:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:01 ----------

^Tuollaisella yhdistelmällä juuri tänään ajettu. Ajojärjestely tosin oli sellainen että normi Sr1 -sähköraskas keulilla...

---------- Viestit yhdistetty klo 20:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:01 ----------

Tänään ajettua: IC710 Kem-Ol.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:01 ----------

Juna henkilökunnan konttori oli heti välittömästi oman istumapaikkani vieressä. Matkustin palveluvaunussa, jossa inva-palvelut yhdistetty lastenvaunuun. Masa Myyrän kavareita oli heti ja paljon ;-D
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi jäin vielä seuraamaan Ic-28:n/IC28:n lähtöä Ol-Hki. Siellä oli siinä junassa käytössä juuri tuollainen perästä päin työntävä veturi Sr2 ja edessä oleva ohjausvaunu edessä keulilla. :cool: Lisätään tarkemman oman junan j-tiedot myöhempänä. IC710 kulkee siis väliä Roi-Kuo.:)

---------- Viestit yhdistetty klo 19:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:41 ----------

Esimerkiksi pankkikortin saldokyselyssä ja/tai tiliotteella näkyvät kaikki lipunoston yhteydessä käytetyt automaatit lyhenteineen. Ne muotoilevat tai käyttävät RHK:n seli TraFi: n antamia lyhennysten tunnuksia.

---------- Viestit yhdistetty 10.05.2018 klo 00:18 ---------- Previous Post was on 09.05.2018 at 19:41 ----------

Lipun osto per atm Kem, -24 min. ts. 24 min. lähtöä ed.
Tunnistus sisään Kelan korttia käyttäen.

Junassa IC-710 Duetto Plus-tyyppinen ravintolavaunu.
Sijainti vaunukompositiossa #2. Vaunuja yht. 4 kpl.
Yksilöinti: ERd 28704.

Veturi: Sr1, nro 3081. Väri pun. Veturidetalji tarkistettu mm junan liikkuessa, jolloin sen nro näkyi vaunun etuikkunasta.

Omavaunu: Eds 28203. Valmistus: Rautaruukki Transtech 1998. Paikkatieto: 4/72. Sij. vaunukokoonpanossa #1.

Muut vaunut (ed.lis. 2 kpl) : Edb 28441 & Ed/Edb 28615. Merkintä tuossa kohdin epäselvä. Merkinnästä paljastuu kuitenkin se, että vaunu nro 28615 on ns. ohjausvaunu. Ohjausvaunusta voidaan ohjata junaa veturin tavalla, ja siellä myös kuljettajakin istuu. Silloin on junakokoonpanon kompositiossa veturi perässä vaunuletkassa ja työntävänä eli työntö- eli vetovoimaa antavana.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:18 ----------

Junalipun hinta oli 10,00 Eur.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:25 ----------

Juna Ic-710 ei käsittääkseni kohdannut mitään junakohtauksia. Junan kulkua tarkkailtu koko matkan ajan suhteellisen potentilla intensiviteetillä.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:49 ----------

Aiempia IC413:n tietoja tarkisteltu juna-ajon jäljiltä. Junakohtaukset tuossa varsin mahdollisia kylläkin, mutta vain yhdessä rahtiliikenteen kesken. Juna ei kohdannut mitään matkustajajunia kulullaan.
 
Viimeksi muokattu:
Muut vaunut (ed.lis. 2 kpl) : Edb 28441 & Ed/Edb 28615. Merkintä tuossa kohdin epäselvä. Merkinnästä paljastuu kuitenkin se, että vaunu nro 28615 on ns. ohjausvaunu.

286-alkuiset kaksikerrosvaunut ovat tosiaan ohjausvaunuja, ja niiden littera on "Edo", missä o-kirjain juurikin tarkoittaa ohjausvaunua.
 
Ajettu Ic-26. Siinä edessä Edo-tyyppinen ohjausvaunu. Sr2 nro 3204 oli junan perässä. Matkustettu Ol-Sk. Sk-Jy : H486 oli Demari Dm12 nro 4406. Tarkemmat matkadetaljit tulevat myöhempänä ja tarkennettuina. H-junissa nykyään lippu leimattava ts. luettava laitelukijassa itse omatoimisesti. Junalipun hinta oli 43,00€. Odotusaikaa Sk:lla kertyi 1.52 ts. 1h 52 min. Tuona aikana sattui se perjantain ralliturma Seinäjoella Ek1-pätkällä.:cry:

---------- Viestit yhdistetty klo 10:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:13 ----------

Tänään tarkoitus mennä Jy-Ol via Pm, Kuo, Ilm, Kaj. Junanvaihto Kuo. Lipunhinnaksi tullenee taas se sama summa eli 43,00€. Matka-aika 6.20 ts. 6h 20 min. Alkuvälin matkaosuus Jy-Pm; S-juna eli Pendo.
 
Viimeksi muokattu:
^Korjaan heti tässä erään virheellisyyden. Junan vaihto oli Pm, eikä siis Kuo. S143; Jy-Pm. Jatko oli IC-65 Pm-Ol. Junassa oli myös vankivaunu eli 0-vaunu, joka oli letkan ekana. Letkassa tokana oli ohjausvaunu tyyppiä Edo. Edon keula oli eteenpäin junan kulkusuunnassa. Vaunujen kokoonpano käsitti Nom 11004 --vankivaunun ohella ravintolavaunun, joka oli junan komposition #3.

S143 saapui myöhästyneenä +n. 20 min. Tulo Pm ei tarkastettu: se saattoi olla +5min. Kvl/rhk.: (KV) tullut Ic-65 oli +20 min. myöhässä. Kuo oli +13 min. Kaj. n. +7 min. Ol saavuttaessa aikataulu kiritty kiinni. Itse havainnoin tuloajaksi tasan klo 20.00. (aikataulun mukainen: 19.59).

---------- Viestit yhdistetty klo 01:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:34 ----------

Mitä tässä muuta erityistä: jokaisesta ajosta otettu talteen tarkat vaunukohtaiset tiedot. Junakohtauksia ollut useita. Niistä tähän lisätään vain, entisen menneen kuluneen päivän Ilm-Yv: Dm 12, nro 4408. Koska IC-65 saapui myöhässä, niin tämä jatkoyhteys eli H-juna odotti.

Itse olisin toivonut joskus kerran vielä meneväni tuon Kalajoki-laakson reitin myötä. Suosittelen lämpimästi kaikkia junafriikkejä ajamaan, edes kerran elämässään tuon reitin/Yv--Ilm. Se on maisemallisesti sekä valokuvauksellisesti, todellakin paljon enemmän - kuin vain sen juna-ajon arvoinen!:cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 01:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:44 ----------

^^0-vaunun, joka oli Nom 11004, jälkeen oli Edo-tyypin ohjausvaunu, viisto ohjauskeula eteenpäin osoittaen. Usealla asemalla tehtiin 0-vaunun matkustajien "haltuunottoja". Kyseessä siis RiSen eli VHL:n vankivaunu. Eli siis matkustin sillä kuululla Idän Pikajunalla. Siitä tehty myös oma tv-ohjelma Yle-kanavalle. Sen olen myös katsonut ja kahteenkin kertaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 02:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:50 ----------

^^^0-vaunut mukaan lukematta, tarkemmin tarkastelematta; saanen hyvin helposti kasaan vakion määrän 6 junan vaunua. Valtaosa näistä ollut toki 2-kerroksisia IC2-tyypin junan vaunuja.:redface:
 
Viimeksi muokattu:
S143, Jy-Pm
matkapäivä ti 19.6.2018
matka-aika 13.39 - 14.25 / j. saap. Jy + lähtö n. 20 min. myöh. - j. perille tulo Pm n. 5 min. myöh.
Pm oli myös määräasema ts. destinaatio, sama kompositio muuttui toiselle j.nro:lle, palaten takaisin etelää kohden.
Suomeksi tämä: sama juna käännetään kulkemaan toisin päin. Junan sisäinen vaunujärjestys muuttuu silloin.

Junan Sm3 kokoonpano:
#1. IM2 7617
#2. CM 7517
#3. TT 7412 - ov=omavaunu
#4. TTC 7317
#5. CMH 7217
#6. IM1 7117

---------- Viestit yhdistetty klo 02:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:50 ----------

Junan IC-65 vaunujen kokoonpano. Juna oli myös ns. vankijuna, ts. Idän Pikajuna. Junassa oli ns. 0-vaunu, se oli tämä mainittu Nom-tyypin sininen suljettu vankivaunu: Nom#4 ts. Nom 11004.

Idän Pikajunasta on tehty oma tv-dokumentti Ylelle. Siinä paljastuu tuon nimityksen alkuperä. Koska vankivaunu kiertää eri vankiloita, kuten mm. Sukevan, mahdollisesti myös Pelson vankilan eli Pelsonsuon (jolloin etappina joko Vaala taikka Utajärvi) ja se sen tekee itäistä junareittiä: niin siitä on se tämä nimikin juontunut. Pohjanmaan rataa ei vankijunia ts. vaunuja tavan omaisesti liiku. Vankivaunu on aina poikkeuksetta, muista junan vaunujen kokoonpanoista täysin eristetty. Pääsy on niihin vain henkilökunnalla.

IC65, Pm-Ol

Vet. Sr2; nro 3215, vih.
#0: Nom 11004 (vv.#4)
#1. Edo 28624 - valm. 2015
#2. Ed 28030 -> Edb 28410 - omavaunu (ov.) - valm./muut. 2000
#3. Rx 26705 - valm. 1990 Hki (rav.v., Ic1-tyypin vaunuja muistuttava 1krs. rv.)
#4. Eds 28211 - valm. 1998
#5. Ed 28080 - valm. 2011
#6. Ed 28102 - valm. 2012

Junan kulusta: kulkuaika 14.39 - 19.59. Saapui Pm n. +20 min./myöh. Juna alkoi ottaa kiinni aikatauluaan
alkaen Kuo, missä myöskin vankikuljetusta. Useissa pysähdyksissä oli mukana VHL:n seli RiSe:n hlökuntaa/vankikuljetuksia.
Junan saapuminen Ol tapahtui kuitenkin jokseenkin tarkkaan klo 20.00 pintaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 03:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:16 ----------

Ic-26, Ol-Sk
Matkustuspäivä pe 15.6.-18.
Matka-aika 14.34 - 17.49, junan kulku aikataulullinen
Oma positio junan sisäisessä järjestyksessä: vaunu 6, paikka 104 käytävän puolella

Vet. Sr2 3204, positio/sijainti junan perässä

omavaunu #6: Ed 28107, valm. 2016

#1. = Junan Ohjausvaunu
Edo 28636, valm. 2017

#2. Edb 28438, valm. 2002 - muutos 09-2011 (merkinnöissä myös: "Ed058" = Ed28058? - mutta osin yliviivattu merkintä jää kesken: tarkoittaen edeltävää nro:intia?)

#3. Ed 28017, valm. 1999

#4. Edfs (konduktöörien vaunu = kvn.) Edfs 28303, valm. 2000

#rv. Duetto plus+, 28724 (ravintolavaunujen sijainti yleensä, aina hyvin keskellä junan vaunukompositiota)

---------- Viestit yhdistetty klo 03:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:24 ----------

H486; Sk-Jy
matkapvm 15.6.-18

Hpk oli n. 5 min. mittainen pysähdys. Ei junakohtauksia silloin.
Aiemmin näkyi Demarien välilasin kautta mm. junan kulkunopeus.
Tämä ominaisuus on poistettu ja ilmeisesti näidenkin junien
turvatekijöitä on lisätty sekä matkadoktriineja kiristettty.
Dm-12 -junien jokaisen vaunuosaston kattaa kameravalvonta.
Tuo on tietysti kyllä aivan täydelleeen ymmärrettävissäkin.

IC-junissa ei ole mitään matkadataa seli junadataa näkyvillä enää lainkaan. :(
Ja jos jotain dataa haluaa, niin vaunuissa on ns. databoxi ts. tietopiste "konnari-ikkuna". Siitä voi joitain tietoja kyllä saada. ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 04:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:54 ----------

Pikkuvinkki & mietintää: jos ei näe junan vaunun nro:intia vaunun sisältä, niin sen voi toki tarkistaa päädystä. Mieluummin tuo tarkastelu tehtävä junan ollessa liikkeettömänä. Junan vaunut on merkitty yleensä junavaunun ns. isommassa sisäänkäynnissä, tuo kilpi on jokseenkin ylhäällä muutostietoineen. Ravintolavaunujen tietoja on jokseekin hankalaa saada. Se onnistuu kyllä, mutta vaatii suurta kekseliäisyyttä. Nuo merkinnät ovat kyllä melkoisen mainiosti piiloitetut...:lol:

---------- Viestit yhdistetty klo 04:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:06 ----------

^Korjaan & tarkennan tämän: ylhäällä vinosti merkittyinä ovat uusimpien junan vaunujen numerot. Tuo merkintä on hopean harmaa. Merkintä näkyy vaunujen kulmissa ylhäällä.:)
 
Viimeksi muokattu:
Junassa Ic-26 (ks. aik. merk.) on saattanut takana ns. 0-vaunu alias vankivaunu. Siitä en kuitenkaan voi olla varma. Lienee mahdollista sellainen, että junan kokoonpanossa on ollut Nom 11003. Tätä tietoa ei täysin kuitenkaan voida varmistaa enää. :roll: :oops: Selitys: Oulun juna-asemalla on laiturin puoleinen kulku suljettu, korjaus- ja muutostöiden johdosta ajohetkellä. Koska junan veturi oli perässä, oli se hyvin lähellä muutos- ja korjaustöiden alaista junalaituria. Veturi oli Sr2-tyypin nro 3204. Puutteellinen vaunumerkintä voisi tällä kylläkin tosin selittyä. Junassa oli nimittäin 6 vaunun kokoonpano. Merkinnät olivat taltioidut vain 5 vaunun osalta. Ravintolavaunusta tiedot saatiin lopulta ylös Sk:lla.

Lisäksi Jy alias Jyväskylän asemalla nähtiin tunnistamaton Sr3-sarjan, Siemens Vectron-tyypin veturi. Veturin tunnistukseen ei ollut lainkaan mitään käytännön mahdollisuutta.:icon_frown:
 
Viimeksi muokattu:
Junassa Ic-26 (ks. aik. merk.) on saattanut takana ns. 0-vaunu alias vankivaunu. Siitä en kuitenkaan voi olla varma. Lienee mahdollista sellainen, että junan kokoonpanossa on ollut Nom 11003. Tätä tietoa ei täysin kuitenkaan voida varmistaa enää. :roll: :oops: Selitys: Oulun juna-asemalla on laiturin puoleinen kulku suljettu, korjaus- ja muutostöiden johdosta ajohetkellä. Koska junan veturi oli perässä, oli se hyvin lähellä muutos- ja korjaustöiden alaista junalaituria. Veturi oli Sr2-tyypin nro 3204. Puutteellinen vaunumerkintä voisi tällä kylläkin tosin selittyä. Junassa oli nimittäin 6 vaunun kokoonpano. Merkinnät olivat taltioidut vain 5 vaunun osalta. Ravintolavaunusta tiedot saatiin lopulta ylös Sk:lla.

Julia-palvelusta voi jälkikäteenkin tarkistaa minkä tahansa matkustajajunan kokoonpanon litteran tarkkuudella. 15.6. junassa IC 26 ei ole ollut vankivaunua, vaan kokoonpano on ollut Edo+Edb+ERd+Edfs+Ed+Ed+Sr2. Julia-palvelu tosin merkitsee veturin aina junan keulille, vaikka se tässä tilanteessa oli ollut perässä.

Kyseisen junan sivu Julia-palvelussa: https://julia.dy.fi/timetables?s=26&d=15.6.2018

Noin ylipäätään jos junaa ajetaan ohjausvaunujunana, ei junassa voi olla kuin kaksikerrosvaunuja. Yksikerrosvaunut (kuten Nom) eivät ole yhteensopivia ohjausvaunukäyttöön.
 
Jostain syystä kuitenkin tämä on ollut mahdollista: http://vaunut.org/kuva/121157?tag0=7|Edo|&tag1=12|Nom|
Kokoonpanossa, jossa Edo ylipäänsä on mukana, voi olla hyvinkin monenlaisia vaunuja. Mutta silloin veturi aina vetää (junaa hallitaan siis veturista käsin), Edon ohjaamosta junaa ei näissä tilanteissa ajeta. Kun junaa ajetaan ohjausvaunusta käsin, kokoonpanossa ei voi ohjausvaunun ja veturin välissä olla muita kuin kaksikerroksisia vaunuja.
 
Viimeksi muokattu:
^/^^/^^^Ok. Understood and realized that. Mission Kempele (Kml) completed successfully!:cool: :cool: Aamulla klo 09.00 - 09.20: JS 1970 Ol-Kml. Klo 12.08 - 12.18: Kml-Ol via IC-121. Matkaan saateltu pari IC-junaa Ol. IC121:n määräasema/pääteasema Ol. IC711 Ol-Roi saateltu matkaan. IC122 Ol-Hki saateltu matkaan.

PorHan museojuna (Dm7) JS1970 jatkoi Raaheen Pookipäiville ts. Pooki Flakkaa. Juna kulussa vain tämän päivän, jolloin viesti kirjoitettu. (ks. viestin aikaleimaa)

---------- Viestit yhdistetty klo 14:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:00 ----------

Kun tehdään junareissua Ol-Kml; niin sitä sitten tehdään kanssa ja tyylillä! Jepa jeez jeba! :D:biggrin:
 
Viimeksi muokattu:
Kävin myös kävellen Kempeleen kirkolla sekä hautuumaalla. Siellä vietettiin jonkun siunajais-juhlaa seli hautajaisia. Merkitsin erityisellä huomiolla eli kiinnitin havaintoa useisiin suhteellisen nuorena menehtyneisiin ts. poisnukkuneisiin. Enoni sekä isovanhempieni haudoilla siis kävin. En löytänyt aluksi oikeaa korttelia siellä, mutta onneksi saatiin tehtyä rakkaan äitikullan sekä iskä 2:n kanssa tällit seli miitit sinne. Niin sitten se oikea paikkakin löytyi.

Isoisäni oli pitkään työskennellyt VR:n palveluksessa kiskoitus-hommissa seli ratatyömiehenä. Hälle olisi avautunut jopa konnarin vakanssi, muttei tämä tästä tällaisesta työtarjouksesta, ollut mitenkään kiinnostunut. Isoäitini palveli MR:lla seli MatkaRavinnon (nyk. Avecran) palveluksessa sekä toimi sotien aikana Vaalan vt. asemapäällikkönä. Näin olin minä, tätä saamaani tietoa käsittänyt.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:44 ----------

Tehty 2 kpl ohjausvaunuin varusteltujen IC2-tyypin junien havaintoja. Myönnän todeksi sen havainnon, että ohjausvaunu vaatisi toimiakseen kaikki (junan vaunujen kompositiossa ts. kokoonpanossa) IC2-tyypin ns. kaksikerroksisia uuden tyypin vaunuja.

Näistä junista on tehty vain ohjausvaunuja ja vetureita käsittävät havainnot. Myös oma juna-ajo on vain veturin ja omavaunun osalta havainnoitu.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:51 ----------

^Dm7-kiskobussilla tehty ajo JS1970 tapahtui Efiab-11637 (v. 1961) -liitevaunussa. Aluksi piti otettaman junan 1. moottorivaunu. Sen nro:sta ei enää voi olla täysin varma. Ennen junan lähtöä sekä Kml saavuttaessa kuvattu runsain mitoin. :)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös