Assamiehen onnikkabongaukset

"Hassuja mutta mielenkiintoisia tunnistusmerkkejä" erityyppisille busseille:
-tunnistan Wiiman parhaiten lievästi ovaalinmuotoisesta takalasista, tietty Volvon wanhanmallinen "poikkiviiva" on myös hyvä, samoinkuin korin neliömäiset sivulasit
-ScaniaScalan maski on pyöreämuotoinen, takaikkuna soikio, kylki "tasaisen kantikas", moottorin rohea, "roksuttava" käyntiääni
-Lahti402:n keula on samantapainen kuin City-sarjan pelien (L, M, U), takalasit pienenevät keskirungosta, takaosassa on viisi valoa kaikkiaan
-Vegojen tunnistus sujuu parhaiten keskiosan tavarahyllyköistä
-Lahti400:t ovat korkeakoriset, ja niiden ikkunat ovat kapeat, sijainti korkealla
-City-luokan korit ovat "tiiliskivimaiset" -suorakulmat, kori matalammalta vaikuttava kuin Lahti400:ssa
-Volvo8700:ssa on kolme pientä keulavaloa, jotka muotoiltu "henkilöautomaiseen" tyyliin: lisäksi perimmäinen sivutakalasi saattaa olla toisia pienempi sekä takaikkuna viisikulmainen, se on alasivultaan viisto reunoista
 
1:tä ajoi normaalin 11.n #96 eli puolimatala peli. Auto saapui huomattavasti myöhästyneenä (n.10min.) Toripakan pysäkille tänään klo 14.30 jälkeen.
Eilisestä ajanut myöskin toinen 402 Ykköstä. #48:sta tyhjeni kuskilta kuulemani mukaan takatyyny. Auto kulkenut huomattavan suuressa lastissa eli täynnään matkustajia. Vaihdettu tilalle normaali 20:n #41 eli Volvo8700.
 
Eilen näkyi 1:sellä #75 ja 7:lla #95.

Ajoni eilen: 19#98, A#82(???), 20#2, 17#102, 17#101 ja 17:lla vielä 71. Lopuksi 19#69. #101 kiersi Ylä-Tuiran kautta, koska vaihtokuski oli ajanut epähuomiossa väärälle vaihtopysäkille.
 
Määki pongasin. Taas. Carrus Vega L (JEM-802) oli muuttunut kokovalkoiseksi. Liekö menossa johonkin uuteen teippiin, nämä taitavat olla olleet koko ikänsä Finnairin teipeissä?

Kylmäsen teippeihin oli ilmaantunut myös (minulle) aikaisemmin tuntematon Fifty, valkoinen (puna-kelta-raitainen?) teliauto. Virman nimi oli kuitenkin saatu kylkeen vaikkei virallisissa väreissä ollutkaan. Taitaa Kylmäsellä olla jo melko kokoelma Fiftyjä.
 
Ei tuo Carrus Vega L:ä (JEM-802) ole ollut koskaan edes finnair-teipeissä. On ollut kylläkin ihan Koskilinjojen omissa väreissä.
 
Ai jahas, olin jotenkin siinä väärässä luulossa että kaikki Vegat oli aikanaan lentokenttähommissa. Lieneekö niin että Kylmäsen Scaniat (3 kpl, 2xFifty ja 1 Van Hool) ovat seudun ainoat katuri-/lähiliikenneteliautot?
 
JEM-802:
Taitaa olla #102. Mainittu peli kulkee paljon 17:lla. Sekin reitti muuttunut, ja on nyttemmin osin päällekkäinen 7:n kanssa. 17 meni ennen Oulunsuuhun, (-taikka oikeastaan tulkitsisin aloitus/päätepysäkin enemmän Kastelliin kuuluvana...) mutta muutettu kulkemaan Kaakkuriin.

Olen ajanut tuolla: eli 17#102. Myöskin #101 ajanut ao. linjaa, Vega sekin.
 
Toinenkin peli "uusissa ilmeissä":
CityL #45 on muutettu YIT:n tunnuksiin. Joskus ollut linja 17:n "standardi" peli, myöskin ajeleskellut paljon 12:a.
#116 ja #122 näkyisivät käyneen maalaamossa, tämä vain pelkkä oma olettamukseni. Enimmälti palvelevat tilausajossa, ja ovat Eagleja.
 
Kutsun Ylä-Tuiraksi Merikosken Taskun itäpuolta ja Ala-Tuiraksi taasen länsipuolta. Toinen on yläjuoksuun päin ja toinen taas alajuoksulla, mereen päättyvänä kohtana Oulujokea.

Merikosken Tasku on Koskilinjojen kuljettajien vaihtopysäkki: se on kaksihaarainen kumpaankin kulkusuuntaan. Harvoin vaihdetaan ajuria Kuvernöörin pysäkillä. Toripakka on toinen vaihtopysäkki ja näitä käyttävät lähinnä linja 9:ää ajavat kuljettajat. Citybussien ohjastajat vaihtavat useimmiten Kaupungintalon kohdalla. Hyvin harva Koskilinjojen bussilinjoista ei poikkea Merikosken Taskussa, ja Ysi on yksi näitä harvoja nykyään.
 
Tänään on linjalla 9 liikenteessä Koskilinjojen #75 eli niitä alkupään Scaloja, jotka normaalisti ajelevat linjalla 12.
 
Koskilinjojen systeemit vaihtuneet melkoisen "isosti":
-esimerkistä käypi vaikkapa linjalle 60 Muhokselle lähtenyt #87, joka on lentokenttäbussi Vega. Päivä oli viime pe ip.

Kuopion Liikenteen #70 näkyi tänään.
Perjantaina taasen KSL:n eli Keski-Suomen Liikenteen teliauto #4.

Salmelan Kutteria näkyili myöskin, olisikohan ollut N14? Tunnuksen väritys oli jotensakin erikoinen, se taisi olla punertavan ruskea. Tunnuksen paikka Salmelan onnikoissa on tavanmukaisimmin "reunassa" eli auton kulmassa.
 
Tän-nään...
;)
Linjalla 1 ajeli #100. Se on "Koksilinjojen" :biggrin: CityL. Tavanmukaisimmin #100 on ajanut linjalla 14...
 
Jotta kaikkein friikemipiä risois... :p
Tänään näkyi Km l-as.
Salmelan "viistotakaikkunainen" ja joten ehkä siis, 70-luvun keulalla... (???)
N20: Peli on _K u t t e r_

Eilen näkyi taasen keskustassa linjan päässä kääntymässä "Lahtisen" neli-nolla-kakkonen, tapaus oli #96 eli "Oulu-Energia" (JCM-x96) linjalla 29. Linja on muuttunut kesän alusta.

Tulin Kemijärven yöjunalla Kemistä. Nykyään paljolti Sr1:t vetävät näitä junia, ja ne ovat useimmiten 00-sarjaa. Tämä tieto pohjautuu havaintoihini, eivätkä ne ole adekvaatteja/kompetenttisia.

Joku toinen saattaa esittää toisenlaisen tiedon aivan yhtä hyvin. Kaikenlaiset nipottajat hajotkoot vaan aivan rauhassa siihen. Hahmotuskykyni on puutteellinen, ja se häiriöityy suhteellisen herkästi.

Hyvin luultavasti Kouvolan iltajuna (ex. P707) vaihtoi. Veturina Sr1 nr. 3024. Junarunko jäi siis asemalle (Ol r.as).

Vaununi P874:ssä oli Ei(?) 23223. En jaksa katsoa tätä tietoa tarkkaan nyt vaunut.org:sta. Sinisen päivävaunun valmistusvuosi nyt kuitenkin on vm-82. Olen matkustanut sillä monta monituista kertaa aikaisemminkin. Se kulkee hyvin usein Kemijärven yöjunassa. Veturina oli Sr1, nr. 3042. Veturikuskit vaihtavat Oulussa, liikennekeskuksen (junanohjausterminaali) vieressä rampilla (jossa myös puomit) odottaa vaihtavaa junakuskia yleensä farmari-mallin Skoda Octavia.

Nykyinen P874 oli ennen P274. Ja sitä ennen P68. Aikuisella iällä kuljin silloin tällöin tai tuon tuosta P64- tunnuksisella junalla. "Vastapoolit" tuolloin olivat P67 (yllättävästi, sillä P69 oli se myöhäinen aamujuna Roi:hin - ja P67 oli aikaisemmin päiväpikajuna...) ja P63, ja tietty P273 käänteisin järjestyksin... Lähdin tuolloin Roi:sta varusmiespalveluksessa ollessani (P64). Kerran olen ajanut P63:lla Kemijärvelle eli junayhteyden pääteasemalle. Se tapahtui vuoden 1992 syksyllä. Silloin taisi olla juuri se kaikkein paras ruska-aika meneillään... :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Tän-nään havaittua sekä derwissii Cemist'... :lol:

Olen menossa ilta/yöpikajunalle P874 Kemistä Ouluun. Lippu on atm:ltä hommittu...

Nähtyä tänään:
Velj Salmelan N2 Kem l-as. - rek.nro: LHS-200. "Linjalipassa" luki Tornio. Peli oli Kutter, ehkä sitä vanhempaa mallia.
#41 kohti Oulua Kemistä, bongauksen sijaintina Kemin keskustan liepeillä.
Raahen lähettyvillä Oulaisten Liikenteen #70.
 
Takaisin
Ylös