Assamiehen onnikkabongaukset

Kemijärven yöjuna P874:
Veturina Sr1, nro 3078.
Kuljettajan vaihto OL, kiittelin kuskia tasaisesta kyydistä.
SähköryBän kyyti onkin parantunut esim. v:desta -90/91.
Se on tasaista, eikä nykivää.
Ennen oli veturien vaihtoasema Oulussa, jos siitä vain saanen arvon "palsta-niuhottajia" huomautella...

V:nu, Eit 23172, Pasilan konepaja Helsinki, vm-81.
Paikkkaa en laita, enkä sitä vähäisellä ällilläni kykene tajuamaan, jahka jos en sitä ilmoittaisi. Sitten se menee jo pahasti Juopon hommiksi... (ts. Suopo)... :mad::biggrin:
 
to 26.06.08: -Raahe-Kemi-

Käkelän Liikenteen #90 vuoroajollaan Oulusta Raaheen. Bongauspaikkana Pattijoki.

Paakinahon (Velj. Paakinaho, Haapavesi) #25 kaukolinjallaan (ei kuitenkaan Express Bus eli EB) Oulusta Haapavedelle. Korin mallin mukaan päätellen kyseessä olisi ollut Carrus Star, mahdollisesti 502-mallinen.

Heiskasen (HL) linjaliikenneyhtiön #99 "SAS" linjalla Hepolahteen eli "Veiskan" tehtaille Kemin Veitsiluotoon. Linja oli 2A. Bussi oletettavasti Wiiman korilla oleva. Rekisterinumeroa ei ehditty taltioida. Kuvia bongaustapahtumasta ei ole.

Velj. Salmelan vaaleanruskea Kutter Kem l-as. Auto erimallinen, kuten esim. N20. Oletettavasti "samaa sarjaa" kuin esim. N2. Näissä ollut takaikkuna viistosti kaareutuvana taaksepäin. Etusäleikkö myöskin toisenmallinen, ja "kulmikkaampi tapaus". Keula on Volvolta vahvasti näyttävä, ja tuo selvästi esiin 70-luvun tyylin. Mallina tähän vertailukohdaksi vaikkapa Volvon 70-lukulainen 142-144-145-164 sarja tuolla henkilöautopuolella... :)

Tulo Kemistä Ouluun "Tornion pikajunalla" P872 (to, la ja su Kolarista).
Veturina oli "Iso-Vaalee" Dr16 n:ro 2811.
Vaunu oli konduktöörinvaunu Efit 23561. Mahdollisesti ehkä voinut olla myöskin Efit 23651. Asian voisi halukas tarkistaa osoitteesta www.vaunut.org.
Vaunu valmistettu VR:n Pasilan konepajalla Helsingissä vuonna 1985. Tuon detaljin sentään kerkesin bongata... :biggrin:
 
Viimeksi muokattu:
-Eilen (ke, 2.7.-08) havaittua:

Kem l-as. : Salmelan N2 Kutter. Rek.nro on LHS-200. Auton etulipassa ajosuuntaa osoittavana tekstinä "Tornio".

Oulaisten Liikenteen #70 Raaheen Oulusta.
Kyseisellä linjalla havaittu muutaman kerran #73 sekä joskus olen myöskin olen ollut havaitsevinani #72:n ajossa ao. linjalla myöskin.
Auton väritys on huomiota herättävä, ilmaisisinko jopa: "huomiotaherättävän kirkas". Väritys ei kuitenkaan ole räikeä, joissakin ajopeleissä on kotka-silhuetti kuvattuna, sivustakäsin tietenkin. Käkelän Liikenteen (kotipaikkana Raahe) sekä Oulaisten Liikenteen (kotipaikka Oulainen) bussiautoissa esiintyvä tekstifiguuri eli logo on myöskin silmiähivelevän kaunis mielestäni. Figuuri sekä tekstin asettelu on näillä linjaliikenneyhtiöillä yhteneväinen, osittain autojen ulkoasun väriasetelma myöskin.
 
Viimeksi muokattu:
Dv12-tukkijunat:

Havaittu Kem r-as. Dv12 nro: 2660. Ajeli yksinään Ajoksesta (Kemin merisatama, Kemin keskustasta siinä n. 10 km etelään) päin. Siirtyi tukkivaunuletkan eteen havaintoni mukaan Kem r-as. Aiemmin olen käyttänyt Kemin rautatieaseman lyhenteenä termiä "Km". Tämä voisi myöskin viitata jo purettuun Keminmaan rautatieasemaan. Keminmaasta käsin haarautuu johdottamaton junarata osuudelle Tornio-Kolari. Olen ajanut viime syksyllä -07 mainitun osuuden. Mielestäni se kilpailee viehätysvoimassaan yhdessä osuuden Jyväskylä-Seinäjoki kanssa. Sekin osuus on vielä toistaiseen johdottamaton eli "sähkötön". Tietysti näin, jos ei RHK ole "uusia päivityksiä" tuolle osuudelle tilannut... :confused:
Välillä Oulu-Kemi (???) ajelee siinä n. 15.30 jälkeen yleensä kolmen "Reeverin" vetämä raskas tukkijuna-letka pohjoissuuntaan. Junan pituutta en ole mitannut, mutta se ylittänee pituudeltaan ehkä jopa 100m.

Kouvolan reitin "elektro-venäläiset" eli ns. 00-sarjan Sr1:t näyttävät mielestäni siirtyneet "tuonne kauaksi pohojosseen"... :wink:

Luultavasti IC-yhteyksiä saattaapi tulla lisääkin sinne ex. 6-reitille. Tällä haavaa yksi IC-pari taittaa taivaltaan Sr2:n keulittamana välillä Hki-Roi.
6-reitti meinaa sitä, että ennen olivat kaikki junatunnukset 6-alkuisia, päiväpikajuna P70:ä lukuunottamatta. Sittemmin junanumerointikäytäntö muuttui. Tämä noteeraus koskee 90-luvun alkua eli 80-vuosiluvun loppua.
 
Viimeksi muokattu:
Kauko & lähi:

Katsoisin rajaksi (vapaasti päätellen) kauko- ja lähibussiliikenteen rajaksi tällä tavoin... Kaukobussi olisi reittipituudeltaan 100km ylittävä standardireitti. Lähiliikenteen rajaksi pistäisin 35-50km. 35km olisi silloin tyypillinen normimaksimi sekä 50km ehdoton katto lähiliikennereitin määritelmälle. Tätä asiaa ei olla tarkasteltu "Helsingin mittasuhteista käsin".
 
Heiskasen (HL) linjaliikenneyhtiön #99 "SAS" linjalla Hepolahteen eli "Veiskan" tehtaille Kemin Veitsiluotoon. Linja oli 2A. Bussi oletettavasti Wiiman korilla oleva. Rekisterinumeroa ei ehditty taltioida. Kuvia bongaustapahtumasta ei ole.
Onneksi joku muu on taltioinut rekisterin ja kirjoittanut sen nettiinkin, että sen voi sieltä vapaasti kopioida ja kertoa tänne.
http://kotisivu.dnainternet.net/anttimoilanen/pbl/heiskanen.htm

Itseasiassa olen elänyt siinä uskossa, että tolla ex Connexin #99:llä ajetaan pääasiassa linjaa 2A. Tai ainakin kuvat ovat sellaista kertoneet.

Tuota HL-lyhennettä en suosittele vakiinnuttamaan. Hämeen Linjat ja Hyvinkään Liikenteet ovat myös potentiaalisia kirjainyhdistelmään yhdistettäviä yhtiöitä.
 
Kyllä tarkoitin. Onkohan ilmeisesti sitten lyhennös päässyt muuttumaan: joskus aikanaan konduktöörinlippuun kirjoitettiin näjetsen poikkeuksetta Km-Ol esimerkiksi.

N14 eli 14 (mikä lukee auton takakulmassa) oli se vaaleanruskea Kutter. Menopeli kulkee Salmelan Veljesten kirjoissa. Rekisteri muistaakseni L-alkuinen. Bussin keula on pyöreä, ja veikkaisen mallin olevan 80-luvun alkuvuosilta. Kalustolistaus kertookin valmistumisvuoden olleen 1978.

Näkyypä olevan vielä jokin toinenkin #14:nen kalustolistauksen perusteella Salmelalla. Delta olisi sitten tämä peli.

Tänään tukkiletka ja pitkä sellainen, vähintäin parisenkymmentä vaunua. Kahden Reeverin ohjastamana ohitti Tuiran rautatiesillan tänään n. klo 15.10-15.15... Hyvinpäs näköjään jaksaa Reeveri kiskoa koivu- ja mäntylastia... :cool: :biggrin:
 
Viimeksi muokattu:
Salmelan Kutter N24:
Mainittu kulkupeli tavattu Oulun katukuvassa. Malli on "pyöreällä keulalla" ja tuplavaloin varusteltu, ilmeisesti muovitus eli pleksimaski valojen suojana. Mielestäni tuo Kutterin malli eräitä kaikkein kuvauksellisimmista *linkkureista* -mitä Suomen teitten päällä liikuskelee..! :cool:
 
Pitäisi muuttaa tätä myöskin koskemaan kiskoliikennettä... :confused:

Mutta olkoonpa nyt sitten tämä otsake, kuin mitä se sattuu olemaan... ;)
 
Eilen, ma 25.08.-08:
Merikosken taskussa (lyhennän tämän näin: Mk/t) näkyi linja 20:n vuorokohtaus eli bussilinjan vastakkainen kohtaaminen.

Siinä olivat vastatusten Koskilinjojen #1 sekä #2. Kakkonen (Volvo8700) menossa kohden etelää sekä ykkönen (CityL) kohti pohjoista, eli Haukiputaalle päin.

Perusperiaate tässä bussilinjan kohtaamisessa on tällainen: esim. voit eräällä tietyllä samalla hetkellä valita bussin, joka menee kohden kumpaa tahansa haluamaasi matkasuuntaa.
 
Viimeksi muokattu:
Härmän Liikenteen *Double-Decker* telibussi #1 "Isoo-Antti:
Kuljetti la 30.8. yhteysvälin Pännäinen-Seinäjoki. Kyyti oli komijan loihakkata..:biggrin:! Istuin takaosassa, josta oli mainiot maisemalliset näkymät. Lomapassi käytössä tuolloin. :D
 
Viimeksi muokattu:
Härmän Liikenteen *Double-Decker* telibussi #1 "Isoo-Antti:
Kuljetti la 30.8. yhteysvälin Pännäinen-Seinäjoki. Kyyti oli komijan loihakkata..:biggrin:! Istuin takaosassa, josta oli mainiot maisemalliset näkymät. Lomapassi käytössä tuolloin. :D

Yhteytenä tietenkin tuolloin S246/S846.
 
Uusi linja: linjalla 65 bongattiin ex. A.Mörön #125. Ajopeli oli Flyer 520, ja palaamassa Y:kistä eli Ylikiimingistä. Bongauspäivä ma 15.9. :tongue:
 
Autoton päivä 22.9.-08:
Bongasin linjalla 29 ajaneen Koskilinjojen CityL #11 (GEB-811). Yksitoistanen ajelee tavanmukaisimmin linjaa 3, taikka ainakin aiempana teki näin.
 
Takaisin
Ylös