Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Asumistoiveista
Mahdollisimman halvalla tekeminen tarkoittaa myös kaavoitusta ja ympäristöä, ei pelkästään rakennustekniikkaa ja asunnon pohjaratkaisua. Miksi tehdä Kartanonkoskia, kun tylsä betonilähiökin menee kaupaksi – koska ei ole vaihtoehtoja. Vika ei ole arkkitehtikoulutuksessa, sillä arkkitehdin pomona on työelämässä ekonomi. H:gin arkkitehdit eivät kylläkään pitäneet Kartanonkoskesta, mutta se ei tarkoita sitä, etteivätkö hekin osaisi tehdä viihtyisää – jos saisivat. Siksi toiseksi Kartanonkoskessakin on ongelmansa, kuten palveluiden puute. Arkkitehdit olisivat niitä sinne halunneet, mutta Jumbo ei. Ja kumpi voitti?
Mutta myös se, ettei täällä kukaan tiedä, mitä on tasokas joukkoliikenne. En minäkään halua metroa vinkumaan ikkunani alle. En ole innoissani ohi ajavasta bussistakaan, kun sen kulkiessa ei olohuoneessa kuule, mitä toinen sanoo (kirjoitan omasta kokemuksesta). Ja kaikkein vähiten haluan metron liityntäliikenneterminaalia edes kävelyetäisyydelle. Kunhan saamme ensimmäisen oikean ruohoratikan sekä raitiokävelykadun, jossa ei ole autoja 1960-luvun tyyliin kuten Aleksilla. Ehkä sitten asenteet muuttuvat, kun on esimerkit.
Antero
PS: Nyt on ollut pitkään niin kosteaa, että jopa Tukholmankadun mäki näyttää ruohoradalta. Hyvä että edes niin!
Minusta selitys on siinä, että vain pientalorakentamisessa asukas itse tekee tai teettää rakennuksen itselleen asumista varten. Muussa rakentamisessa asuminen on sekundääritarkoitus. Varsinainen tarkoitus on tuottaa rahaa. Se johtaa siihen, että asunnot tehdään niin halvoiksi (=huonoiksi) kuin mahdollista, jotta ne menevät vielä kaupaksi. Sehän on liiketoiminnan ja markkinamekanismin periaate, joka on voimassa niin markkinataloudessa kuin sosialismissakin.Suomalaiset tuntuvat hylänneen perinteisen puutarhaesikaupungin mallin, jossa asuttaisiin suht tiiviisti ja kaupunkimaisesti, mutta keskikaupunkia pienemmissä yksiköissä, niin kerros-, rivi- kuin omakotitaloissa. Mistä se johtuu? Onko se pelkästään muoti-ilmö, vai onko suuntaus seurausta jostain perhe- tai väestöpoliittisista toimenpiteistä, verotuksesta vai mistä? Onko asuminen niissä suhteessa liian kallista niiden etuihin verrattuna vai mikä?
Mahdollisimman halvalla tekeminen tarkoittaa myös kaavoitusta ja ympäristöä, ei pelkästään rakennustekniikkaa ja asunnon pohjaratkaisua. Miksi tehdä Kartanonkoskia, kun tylsä betonilähiökin menee kaupaksi – koska ei ole vaihtoehtoja. Vika ei ole arkkitehtikoulutuksessa, sillä arkkitehdin pomona on työelämässä ekonomi. H:gin arkkitehdit eivät kylläkään pitäneet Kartanonkoskesta, mutta se ei tarkoita sitä, etteivätkö hekin osaisi tehdä viihtyisää – jos saisivat. Siksi toiseksi Kartanonkoskessakin on ongelmansa, kuten palveluiden puute. Arkkitehdit olisivat niitä sinne halunneet, mutta Jumbo ei. Ja kumpi voitti?
En pidä NIMBYä patenttiselityksenä. Esa Korjulan mielipide HS:ssa eilen raitiolinja 9:n jatkosta Merisatamaan kertoo minusta paremmin, mistä on kysymys. KMP – Keep My Parking lienee oikeampi selitys.Siksi vanhoa asuinalueita ei niin helposti pystytä yhdistämään "nauhoiksi", joka mahdollistaisi tehokkaan ja toimivan joukkoliikenteen, koska niiden väliin on jätettävä tyhjiä alueita jonne ei saa sen enempää rakentaa taloja lisää eikä johtaa mitän liikennettä, ei edes joukkosellaista.
Mutta myös se, ettei täällä kukaan tiedä, mitä on tasokas joukkoliikenne. En minäkään halua metroa vinkumaan ikkunani alle. En ole innoissani ohi ajavasta bussistakaan, kun sen kulkiessa ei olohuoneessa kuule, mitä toinen sanoo (kirjoitan omasta kokemuksesta). Ja kaikkein vähiten haluan metron liityntäliikenneterminaalia edes kävelyetäisyydelle. Kunhan saamme ensimmäisen oikean ruohoratikan sekä raitiokävelykadun, jossa ei ole autoja 1960-luvun tyyliin kuten Aleksilla. Ehkä sitten asenteet muuttuvat, kun on esimerkit.
Antero
PS: Nyt on ollut pitkään niin kosteaa, että jopa Tukholmankadun mäki näyttää ruohoradalta. Hyvä että edes niin!