- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Miksi pk-seudun väkiluku kasvaa haja-asutuksena?
Se on ongelma, ei seudun väkiluvun kasvu ylipäätään. Miksi esim. H:gin kaupunginjohtajan palkitsema metropolivauva muutti saman tien Tuusulaan (muistaakseni, vai oliko jokin toinen kehyskunta)?
Haja-asutus on syntynyt sinä aikana kun on julistettu, että metro on parasta mitä seudulla on tehty. Teoriassa koko seudun asukasmäärä voidaan asuttaa 24:n metroaseman ympärille 600 metrin etäisyydelle ihan kohtuullisella tehokkuudella rakennettuihin kerrostaloihin. Siis nykymetro + Matinkylän metro. Mutta kun meillä on toistaiseksi vapaus valita asuinpaikka, näin ei tapahdu, vaan mieluummin valitaan haja-asutus, kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole.
Ei metro aja ihmisiä kehyskuntiin, vaan riittävän kokoisten ja riittävän edullisten asuntojen puute seudun ydinkunnissa. Metron varsi on jo ajat sitten täyteen rakennettu joten ilkeästi voisi väittää, että pitää tehdä lisää metroa, niin saa lisää asuntoja. Ei se tietysti niin yksinkertaista ole, mutta se on yksi keino muiden joukossa. Tietysti pitää nykyiset rautateidenkin varret vähän tiivistää, niiden varrelle saisi uusia koteja ainakin parille sadalle tuhannelle, jos esim Osmo Soininvaaraa uskoo.
Minä näen Nurmijärvi-ilmiön ja pk-seudun yhdyskuntarakentamisen hajoamisen myös muoti-ilmiönä, ja sitä ovat vahvistaneet halpa autoilu, työpaikkojen muutto pois keskustasta kehäteille jne.
Kaasubusseilla on tulevaisuus, mutta myös rajoitteensa, esim tunneleihin ja maanalaisiin terminaaleihin niillä ei ole asiaa.Mikä muuten mielestänne oli väärin Vanhasen todetessa lämmitysratkaisujen tai kaasubussien vähentävän CO2-päästöjä enemmän ja halvemmalla kuin Matinkylän metron, joka oikein laskien näyttää lisäävän päästöjä?
Lämmitysratkaisuista kaikkein ympäristöystävällisin on kaukolämpö, mutta sitä ei voi toteuttaa hajanaisessa yhdyskuntarakenteessa.
Eniten ärsytti Vanhasen kehut autoiluun kohdistettujen toimenpiteiden vaikutukseen.
Mielestäni hajarakentamiskehitystä ei pidä ruokkia ainakaan tekemällä autoilua nykyistä halvemmaksi. Autoveron muutoksen vaikutus CO2 -päästöihin jäi aika loivaksi, tosin kuin Vanhanen väittää, ja vasta vuosien päästä se alkaa näkyä CO2-päästöjen vähenemisenä, jos ollenkaan. Tärkeintä oli se, että hallitus ei mennyt siihen vipuun, jota autolobbaajat kovasti vaativat, että auton hankintavero olisi korvattu kokonaan vuosittaisilla käyttömaksuilla, joka olisi ollut kiinteä riippumatta ajomääristä, ja pakottanut käytänössä autonomistajia ajamaan mahdollisimman paljon autoillaan, saadakseen käyttömaksulle vastinetta. Käyttömaksu olisi myös asettanut vanhoilla autoilla olosuhteiden pakosta ajavia eriarvoiseen asemaan niihin nähden joilla on joka toinen vuosi varaa vaihtaa autonsa upouuten. On totta että Suomessa pärjää harva lapsiperhe enää ilman autoa, mutta olisi luotava sellaiset olosuhteet, että kaikkien perheiden ei tarvitsisi hankkia yksi auto jokaista aikuista kohden.
Sähköautoilla on kanssa tulevaisuus, mutta kukaan ei osaa ennustaa milloin ja missä muodossa ne lopulta tulevat.
t. Rainer