- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Olisin jotenkin kuitannut puheen huumorilla jos puhujana olis ollut Timo Soini tai Kurt Byman tai joku "kukkahattutäti", mutta että tollaisia sammakoita laukoo pääministeri Vanhanen, jota muuten olen pitänyt aika maltillisena tyyppinä?En minäkään tuosta puheesta ilahdu, mutta joukkoliikenneväki voisi myös katsoa peiliin. Tässä nyt ollaan raskasraidefanatismin kanssa. Pitääkö antaa käteen kaikki argumentit, joilla voi vastustaa joukkoliikennettä? Vaaditaan ympäristöperusteilla miljardia hankkeeseen, josta ei ole mitään ympäristöhyötyjä. Onko ihme, jos sen perusteella sanotaan, että ilmanstonmuutosta torjutaan paremmin henkilöautoilun kanssa?
Länsimetron hyödyt tulevat viiveellä, mutta ne tulevat varmasti. Pitää rakentaa myös metron varsi vähän tiiviimmäksi ja kaupunkimaisemmaksi, niin ympäristöhyötyjä alkaa tulla. PK-seudulle muuttaa ihmisiä joka tapauksessa, ja jos ei Espooseen rakennettaisi asuntoja, niin ne samat ihmiset muuttaa jonnekin kehyskuntiin ja kulkevat kaikki autolla.Vanhanen on täysin oikeassa siinä, ettei länsimetrosta ole mitään hyötyä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Sen sijaan siitä on jotain apua, että henkilöautojen päästöjä vähennetään edes vähän, kun 85 % CO2-päästöistä tulee henkilöautoista. Siinäkin Vanhanen on oikeassa, että joukkoliikenteen päästöjä voitaisiin vähentää kaasubusseilla halvemmalla ja nopeammin.
Nykyistä auton käyttöä perustellaan usein sillä että joukkoliikenteen aikataulut, matkanopeus ja mukavuus eivät ole henkilöauton tasoisia. PK-seudulla työmatkat ovat varsinkin nuorilla ihmisillä usein pitkät johtuen siitä että työpaikka on uein eri puolella kaupunkia kuin jossa itse asuu. Länsimetro, Jokeri ja kehärata ovat itse asiassa poikittaisliikennehankeita jotka helpottavat liikkumista itä- ja pohjois-Helsingistä sekä Vantaalta lännen työpakka-alueille ja päinvastoin.Tässä Vanhasen puheen päättelyssä on se vika, että siinä ei ole ymmärretty, että joukkoliikenteen hyöty ilmastotalkoissa on autoilijan siirtyminen joukkoliikenteeseen. Se vähentää CO2-päästöjä niin paljon, ettei millään autoteknologialla edes voi päästä samaan. Helsingin tilastoarvoilla jokainen heti nykyiseen joukkoliikenteeseen siirtyvä autoilija vähentää päästöjään noin 60 %. Ja nykyiseen raideliikenteeseen siirtyjä vähentää päästöjään 70 %. Se voi tapahtua jo huomenaamuna, sillä joukkoliikenteessä on heti tilaa yhdelle jos toisellekin, joka lopettaa auton käytön. Eikä maksa mitään.
Mutta mikä on länsimetron vaikutus tässäkin asiassa: ei mikään. Ei tule vähemmän autoilijoita ja enemmän joukkoliikenteen käyttäjiä, vaikka maksetaan miljardi, joka muulla tavalla käytettynä vähentäisi päästöjä.
Niin,ennen oli ennen,mutta mikähän mahtoi olla pk-seudun asukasluku silloin kun Vanhanen ja oli pikkupoika ja meikäläinen ei syntynytkään vielä, eikä betonilähiöitä ollut? Ei tainnut olla kuin ehkä 400000. Minne ne 600000 jotka ovat sen jälkeen muuttaneet ja syntyneet tänne olisi pitänyt laittaa asumaan?Kun ketjun otsikko on asumisvalinnoissa, niin siitä voisin kyllä todeta, että ennen autoilun aikaa asuttiin juurin kuten Vanhanen ihannoi. Betonilähiöt synnytti autoilu, ei raideliikenne. Ei ollut muuta kuin pientaloja rautateiden pysäkkien palvelualueilla. Vasta metron aikana on tätä moottoritielähiön rakennetta alettu soveltaa raideliikenteeseen, kun on pitänyt keksiä käyttäjiä liian isoille junille. Raideliikenne se palveli Helsingin ympäristön huvilayhdyskuntia sielläkin, missä ei ollut junaratoja. Mutta se ei ollut liian raskasta vaan sopivaa raitioliikennettä.
Eniten ärsyttää Vanhasen puheessa se, että hänen mielestään Espoo on rakennettu niin erilaiseksi ja paremmin kuin Helsinki. Niitä argumentteja, jolla hän ylistää Espoota, ettei ole muka betonilähiöitä ja väki on läpensä vaurasta, ei oikeastaan ole pk-seudulla missään muussa kaupungissa kuin Kauniaisissa. Mutta silloinkin mennään metsään, koska Kauniainen on radan varrella.
t. Rainer