Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
En tietenkään tai kyllä, kysymys on suhteellisuudesta. Minkä kokoisia eri tarkoituksiin varatut alueet ovat? Ovatko ne rakennusten, kortteleiden, kaupunginosien, kaupunkien vai alueiden kokoisia?Et kai vakavasti esitä, että kaikki kaupunkirakenne voisi olla sekoittunutta?
Funktionalistien luoma toimintojen eriyttäminen perustui siihen, että eri toimintojen välillä liikutaan motorisoidulla liikenteellä ja avoimesti sanottuna tavoitteena oli, että se motorisoitu liikenne on auto, joka voisi jopa lentää.
Kun ylitetään inhimillinen vakio, eli kävelyetäisyys, tapahtuu merkittävä muutos sekoittuneisuuden määrittelyssä. Tulkitsen tässä käytyä keskustelua, jossa ei ole määritelty mitä sekoittuminen on, siten, että sekoittuneeksi ymmärretään eri toimintojen sijainti kävelyetäisyyden sisällä ja eriytynyttä on sitten, kun etäisyys on yli kävelyetäisyyden.
Seuraava inhimillinen vakio tulee siitä, mikä on motorisoidun liikkumisen mahdollinen etäisyys. Inhimillinen raja on se tunnettu 1–1,5 tuntia yhteen suuntaan. Eriytettynä pidämme sekoittuneisuutta, joka on tämän matka-ajan sisällä, mutta esim. valtakunnan näkökulmasta sekin on sekoittunutta.
Jos eriyttämisen tavoite oli alun perin rauhallisuus ja saasteettomuus (puhtaus) asumiseen, sekoittuneisuus pitäisi määritellä sen mukaan, milloin tämä toteutuu. Sellutehdas haisee niin pitkälle, että eriytyneisyys pitää hoitaa tunnin työmatkaa etäämmäksi, jos ollaan taajama-alueella. Samantyyppisiä ongelmia on muillakin toiminnoilla, vaikka lentokentällä.
Ja sitten tietenkin eriytyneisyyden itsensä paradoksi. Liikenteen haitta, erityisesti melu ulottuu kilometrien päähän ilman sopivia maastonmuotoja. Mutta eriytymisen kasvu kasvattaa liikennettä, jonka haitta kasvattaa eriytyneisyyden tarvetta.
Asumisen ja työpaikkojen kerrosalan suhde ei siis ole ratkaiseva kuin siten, että työpaikan kerrosalan vähimmäisyksikkökoolle on muita syitä kuin itse eriytyneistäminen. Liike-elämä ei pohdi yksikkökokojaan yhdyskuntarakenteen näkökulmasta, joten halu megakauppakeskuksiiin ja megatehtaisiin on eri asia, joskin sitä edistää usko toimintojen eriyttämisen hyvyydestä.
Jos lähdetään kävelymatkasta, sekoittuneisuuteen riittää, että työpaikkoja ja palveluita on aina kävelyetäisyydellä. Jos otetaan asuin- ja työpaikkakerrosalan suhteeksi 10:1 kuten Teme laski, tämän tulee vain toteutua kävelyetäisyyden sisällä. Kerrosalamäärät riippuvat siitä, miten tehokkaasti rakennetaan.
Tässä pieni sormiharjoitus:
Otetaan kohtalaisen tiivis pientaloasuminen, tonttiteho 0,4 ja kortteliteho 0,35 sekä kävelyalueen kooksi neliökilometri (nurkasta on 700 m. keskelle), kerrosalaa on 350.000 krs-m2. Otetaan tästä 10 % pois varattuna työpaikoille ja 5 % varattuna palveluille, asuinalaa on 297.000 krs-m2. 40 krs-m2 asumisväljyydellä on 7400 asukasta ja näistä työssäkäyville työpaikka kävelyetäisyydellä, samoin palvelut.
Toimistotyö tai pienteollisuus ei ole haitta seiniensä ulkopuolelle. Mutta työpaikkayksikkö on tässä 35.000 krs-m2 – ellei sitä rakennetakin tehokkaammin. Jos kerroskorkeus on 2 x asuinrakennusten korkeus, onkin jo työpaikkoja 70.000 krs-m2.
Jos siellä on 10 krs-m2 per työntekijä, työpaikka on 3500 ihmiselle. Onko se liian vähän yksikkökooksi elinkelpoiselle toiminnalle? Monet yritykset eivät halua sijoittaa näin paljon työntekijöitä yhteen paikkaan jo muista syistä, ja ylipäätään tämä on suuri henkilömäärä yhdeksi yritykseksi. Niinpä tässä on tilaisuus monille yrityksille, niiden verkostoitumis- ja sijoittumiseduille jne.
Ongelmaksi tämä muuttuu, jos ajatellaan, että jokaiselle työntekijälle pitää olla autopaikka. Tarvitaan kerrosalaa 120.000 krs-m2 lisää! Tai pysäköintikenttä, jonka mitat neliönä ovat noin 250 metriä kanttiinsa. Ja käytännössä motari, jotta porukka kerkiää autoinensa töihin tunnin aikana. Se vie meluesteineen ainakin 5 % eli 50 x 1.000 m2 kaistaleen tästä kaupunkiyksikköpalikastamme.
Jos meillä on yhtenäinen kaupunkirakenne, joka koostuu näistä neliökilometrin yksiköistä, sillä on kuitenkin edellytykset toimia kävellen tai joukkoliikenteellä. Neliökilometrin alueella rakenne on eriytynyt, mutta laajemmin sekoittunut.
Antero