- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Jos joku kompromissi pitää hakea niin juuri se + Tamperelle ja Turkuun johtavien pääratojen käytävät.Lähinnä kai tuollaisia keskuksia kannattaisikin kehittää Karjaa-Lohja-Hyvinkää-Riihimäki-Lahti-Kouvola-Kotka -kehän sisällä. Helsinki-Turku-Tampere -komiokin on liian pitkäsivuinen.
Minä olen muuten ihmetellyt,että miksi Vanhanen juuri haluaa rakentaa noita pikkukaupunkeja Helsingin ympäri? Jos haluaisin olla uskottava keskustalainen, niin ainakin minä kehittäisin ennemmin muita Suomen kaupunkeja, mutta onko Vanhanen tullut siihen tulokseen, että koska muuttovirtaa ei voi pysäyttää eikä kääntää, niin rakennetaan sitten pohjois- keski- ja itä-Suomesta muuttaville sellaisia itsenäisiä "siirtokuntia" jotka muistuttavat suurkaupungin läheisyydestä maahdollisimman vähän?
Ehdottomasti niinpäin. Ainakin Itä-Uudellemaalle pitäisi saada rata Helsingistä .Olemassaolevia keskuksia voisi vahvistaa kaavoittamalla asemien ympäristöt kaupunkimaisesti ja lisäämällä raideyhteyksiä. Muutama uusi säteittäinen ja kehärata auttaisi siihen että kaikki liikenne ei kulje Pasilan kautta.
Soininvaaran helminauhat ovat käsittääkseni uusia ratoja ja keskuksia neitselliseen maastoon. Tuollaisen suunnittelun tuloksena syntyy yleensä steriileiksi koettuja keinotekoisia yhdyskuntia jotka ovat koko ajan kesken. Sen paremmin asukkaat kuin yrityksetkään eivät "uskalla" muuttaa alueelle jonka tulevaisuus ei ole varma ja liikenneyhteydet ovat tulossa 25 vuoden päästä. Vähän niin kuin 60-luvun väliaikaisratkaisuiksi tarkoitetut lähiöt.
Soininvaaran puheenvuoroista ei saa oikein tarkkaa kuvaa tarkoittaako hän kokonaan uusia ratoja + kaupunkeja. Ilmeisesti ainakin uusia kaupunkeja, hänhän on jatkuvasti arvostellut kuntia siitä esim että pääradan varrella on monin paikoin peltoa niin paljon kuin silmät kantaa. Se on selvää että jos esim Histaa aletaan rakentaa ennenkuin on tietoakaan mistään radasta, niin ei siitä hommasta tule yhtään mitään muuta kuin yksi Klaukkala lisää.
t. Rainer