- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Vastaukseen vaikuttaa aika palon se, mihin matka suuntautuu. Jos vain Kamppiin ja keskustaan Mannerheimintien länsipuolelle, niin kielteisesti, jos Mannerheimintien itäpuolelle, tai jos Lauttasaareen, Tapiolaan, Otanieneen tai Keilaniemeen niin neutraalisti tai myönteisesti.Kohta päästään kysymään etelä-espoolaisilta, että mitä mieltä he ovat vastaavasta bussirallista ja vaihtoyhteydestä Matinkylässä. Onhan se nyt aika selvää, että Vuosaaren yhteydet paranivat, kun vaihdollinen metroyhteys vaihdettiin vaihdottomaan, suoraan yhteyteen keskustaan. Espoossahan nyt tehdään päinvastoin: vaihdetaan nopea, suora yhteys hitaampaan vaihdolliseen.
Täytyy muistaa että Leppävaaran kaupunkiradankin kohdalla nuristiin siitä että suorat yhteydet Espoosta Munkkiniemeen, Meilahteen ja Töölön katkesivat, vaikka itse keskustaan pääsi nopeammin tai vähintään yhtä nopeasti kuin ennen.
Se minkä minä yritän todistaa, että raskaalla tai kevyelläkin, mutta joka tapauksessa nopealla raideliikenteellä on myönteisiä vaikutuksia jotka usein päihittävät suorat bussiyhteydet, vaikka joutuisi vaihtamaan kulkuneuvoa.Liityntäliikenteen todisteleminen yleispätevästi hyväksi tai huonoksi missä vain ei edistä joukkoliikennettä mitenkään. Jos päädytään liityntäratkaisuun, niin vaihto pitäisi tehdä mahdollisimman joustavaksi ja helpoksi (laiturin yli, ei pitkiä porrassiirtymiä, ei satojen metrien kiertoja eikä varsinkaan katujen ylityksiä).
Tämä on se oleellinen asia. Ymmärtääkseni Vuosaaressa vaihto bussista metroon on tehty mahdollisimman helpoksi, tai ainakin helpommaksi kuin mitä se oli Itäkeskuksessa.Helpon ja hankalan vaihdon vaikutusta matkustajamäärään samankaltaisilla alueilla kannattaisi vertailla. Se kertoisi enemmän kuin ennen-jälkeen-vertailu sellaisesta yhteydestä, jolle ei ole tarjolla vaihtoehtoa.
Leppävaarassakin vaihto on tehty aika helpoksi, samoin Malmilla ja Haagassa (Huopalahdessa). Sikäli kun ymmärrän länsimetron piirustuksista, niin Tapiolassa olisi helpompi vaihtaa kuin Matinkylässä, eli näkee selvästi että Mmatinkylän terminaali on ajateltu väliaikaisratkaisuksi kunnes jatko Kivenlahteen valmistuu.
t. Rainer
Viimeksi muokannut moderaattori: