Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Pikku-Huopalahti rakennettiin samaan aikaan kuin raitiotie, samoin Katajanokka, Pasila, Arabianranta. En ole huomannut sellaista hehkutusta kuin nyt Vuosaaren kohdalla ja jo keväällä metron kuljettajattomuutta perusteltaessa. Mistähän mahtaa johtua?Ja jos Vuosaaren olisi rakennettu pikaraitiotie ja uutisointi olisi ollut, että...
Raitioliikenteen suosiosta suhteessa bussiliikenteeseen on konkreettista näyttöä, jopa Suomesta. Negatiivisella tavalla Turusta, kun ratikat muutettiin busseiksi, eikä mikään muu muuttunut. Näitä esimerkkejä löytyy myös ulkomailta, ja niitä on JLF:lläkin jo aikaisemmin käyty läpi.
Kansainvälisesti yleisesti hyväksytty asia on raideliikennekerroin, eli käsitteenä se tosiasia, että joukkoliikenne houkuttelee paremmin raideliikenteenä kuin bussiliikenteenä. Tieteellisesti on kiistanalaista, mistä tämä johtuu, mutta kukaan ei kiistä sitä, että tilastoista vaan näin voidaan havaita.
Toisin kuin Rainer kirjoitti, pk-seudun kaupunkiratahankkeet eivät ole lisänneet joukkoliikenteen käyttöä. Ne ovat lisänneet junan käyttöä, mutta vähentäneet saman verran bussien käyttöä. Ja syy lienee sama kuin metron kanssa: liityntäliikennekonsepti. Tämä siis on oma olettamani, syytä ei ole mitenkään selvitetty.
Itse olen sillä kannalla, että oletan raideliikennekertoimen johtuvan yksinkertaisesti siitä, että raideliikenteessä matkustajan kokema palvelu on parempi kuin samaa yhteyttä palvelevassa bussiliikenteessä. Palvelukokemus koostuu monista asioista, joita on mm. hiljan selvitetty LVM:n JOTU-projektin tutkimuksessa Joukkoliikenteen palvelutasotekijöiden arvottaminen. Helsingissäkin sekä metro että paikallisjunaliikenne menestyisivät, jos liityntäliikennekonsepti ei kumoaisi muita raideliikenteen palvelutasohyötyjä. Näin näyttää käyvän, kun kerran joukkoliikenteen käyttö ei raideliikenteen osuuden lisäämisestä kuitenkaan nouse.
Eli täsmällisyyden vuoksi: En väitä, ettei metro Helsingissäkin houkuttele joukkoliikenteeseen enemmän käyttäjiä kuin bussit. Mutta kuten Rainer kirjoitti, pitää katsoa kokonaisuutta. Metron ja liityntäliikenteen muodostama kokonaisuus ei houkuttele. Jos tälle jotain todistusta halutaan, niin hieman heppoinen todiste on kesäinen bussilinja 99. Eipä sillä metron kanssa rinnan kulkevana suurta suosiota ole ollut. Tosin arvaan, että suuri osa matkustajista ei ole edes tajunnut koko linjan olemassaoloa.
Antero