Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?
Edustajalta kysyttiin, tietävätkö he kuinka monella kassalla kukin asiakas käy eli tarkoittaako kertaostos ostosta yhdellä kassalla vai sitä, kun asiakas asioi eri osastoilla ja useilla kassoilla. Ei ollut tiedossa. Liasäksi mies myönsi heti perään, miten autoilijat ovat marginaalinen osa asiakkaista ja että tavallisesti asiakkaat asioivat useilla kassoilla. Mutta tätä ei ole tilastoitu.
Tilaisuuden tarkoitus oli esitellä kauppakeskusten kehittämistä ja Stockmann oli pyydetty tukemaan sitä ajatusta kertomalla Jumbon Stockmannista. Muutaman kysymyksen jälkeen oli kuitenkin selvää, että keskustan tavaratalo on Stockamnnin pääbusines ja autoilijat marginaaliasiakkaita.
Minä teen tästä sen johtopäätöksen, että Stockalla ei tämän perusteella tiedetä autoilevien ja muiden asiakkaiden merkityksestä kovinkaan paljon.
Sen sijaan siellä kyllä tiedetään, ettei keskustassa kannata marginaaliryhmään panostaa, vaan siihen pääjoukkoon. Late-han tämän jo selitti. 10 % lisää muita kuin autoilevia asiakkaita lienee enemmän kuin koko autoilevien asiakkaiden määrä. Siksi on ymmärrettävää, että he haluavat päätavaratalon ja Akateemisen väliin kävelyalueen ja autot pois estämästä ihmisten liikkumista. Pari tunnelia Keskuskadun ali ei ilmeisestikään ole tuottanut kovin hyvää tulosta.
Stockmannin innostus Jumboon on myös hyvin ymmärrettävää, eikä se tarkoita sitä, että he pitävät kehämarkettia parempana kuin keskustan tavarataloa. Stockmann vain haluaa oman osansa niistä, jotka joka tapauksessa asioivat kehämarketeissa. Ne ovat Stockmannille uusia asiakkaita, ei niin, että ne olisivat keskustassa nyt asioivia, jotka ostaisivat auton päästäkseen kehämarkettiin.
Antero
Olin muutama kuukausi sitten seminaarissa, jossa Stockmannin arvovaltainen edustaja kertoi, miksi he ovat lähteneet Jumboon. Esityksensä yhteydessä hän esitteli vertailulukuja siitä, miten paljon keskustan tavaratossa ostavat kerralla autoilijat ja muut. Autoilijoiden kertaostoksen arvo oli tietenkin suurempi.Eiköhän Stockmannilla tiedetä mihin kannattaa panostaa ja mihin ei.
Edustajalta kysyttiin, tietävätkö he kuinka monella kassalla kukin asiakas käy eli tarkoittaako kertaostos ostosta yhdellä kassalla vai sitä, kun asiakas asioi eri osastoilla ja useilla kassoilla. Ei ollut tiedossa. Liasäksi mies myönsi heti perään, miten autoilijat ovat marginaalinen osa asiakkaista ja että tavallisesti asiakkaat asioivat useilla kassoilla. Mutta tätä ei ole tilastoitu.
Tilaisuuden tarkoitus oli esitellä kauppakeskusten kehittämistä ja Stockmann oli pyydetty tukemaan sitä ajatusta kertomalla Jumbon Stockmannista. Muutaman kysymyksen jälkeen oli kuitenkin selvää, että keskustan tavaratalo on Stockamnnin pääbusines ja autoilijat marginaaliasiakkaita.
Minä teen tästä sen johtopäätöksen, että Stockalla ei tämän perusteella tiedetä autoilevien ja muiden asiakkaiden merkityksestä kovinkaan paljon.
Sen sijaan siellä kyllä tiedetään, ettei keskustassa kannata marginaaliryhmään panostaa, vaan siihen pääjoukkoon. Late-han tämän jo selitti. 10 % lisää muita kuin autoilevia asiakkaita lienee enemmän kuin koko autoilevien asiakkaiden määrä. Siksi on ymmärrettävää, että he haluavat päätavaratalon ja Akateemisen väliin kävelyalueen ja autot pois estämästä ihmisten liikkumista. Pari tunnelia Keskuskadun ali ei ilmeisestikään ole tuottanut kovin hyvää tulosta.
Stockmannin innostus Jumboon on myös hyvin ymmärrettävää, eikä se tarkoita sitä, että he pitävät kehämarkettia parempana kuin keskustan tavarataloa. Stockmann vain haluaa oman osansa niistä, jotka joka tapauksessa asioivat kehämarketeissa. Ne ovat Stockmannille uusia asiakkaita, ei niin, että ne olisivat keskustassa nyt asioivia, jotka ostaisivat auton päästäkseen kehämarkettiin.
Antero