Vs: Tasapuolinen kehitys on muun kuin autoilun kehittämistä
Autojen yhteenkytkentä voisi periaatteessa olla mahdollista. Sen sijaan turvavälien lyhentäminen ei automatiikalla onnistu. Syy on yksinkertaisesti siinä, ettei liikenteessä nyt noudateta tarpeellisia turvavälejä. Jos liikenne automatisoidaan, on suunnittelu tehtävä turvallisen ratkaisun pohjalta ja estettävä onnettomuudet myös ääritilanteissa kuten renkaan hajotessa moottoritiellä. Automatisoitu autoliikenne vaatisi siis ne kuuluisat 2-3 sekunnin turvavälit, joita nyt ei noudateta.
Reaktioaikaa voidaan ehkä pudottaa pois, mutta vastaavasti olisi huomioitava mainitut poikkeukset, joita ei nyt ole turvavälisuosituksissa mukana. Aidosti turvalliset välit olisivat nimittäin niin pitkiä, ettei suosituksista piittaisi enää kukaan.
Eikä tämä koske vain moottoriteitä. Kaupungeissa ajetaan 40 kilometriä tunnissa ja turvavälin pitäisi silloin olla kymmeniä metrejä. Onkohan? Kuinkas moni on kokenut ja muistaa autokoulusta ajoharjoitteluradalta kokeen, jossa paukkupanoksella annetusta merkistä kuljettaja pysäyttää kuivalla tiellä nopeudesta 40 kilometriä tunnissa? Vaikka kuljettajaa on varoitettu homman toiminnasta, pysähtymismatka on silti aivan eri luokkaa kuin todelliset autojen välit samalla nopeudella.
Vastaava syy aiheuttaa muussakin ihmisiä sisältävässä automatisoinnissa usein hidastumista. Robottien tapauksessa ihmiset suljetaan pois, järjestelmän osia monitoroidaan jatkuvasti vikojen varalta ja mahdollinen onnettomuuskaan ei aiheuta henkilövahinkoja. Ihmisiä ei voida tarkkailla tällä tavalla eikä henkilöautoja rakentaa riittävän luotettaviksi, joten tarvitaan korkeat toleranssit virheiden varalta.
Ajoneuvojen yhteenkytkennällä voidaan toki päästä muihin tuloksiin, jos ajoneuvot voidaan todella kytkeä yhteen luotettavasti veto- ja puristuslujuuden suhteen. Silloin tosin kokonaisuuden massa kasvaa ja sehän vaatii sitten toisenlaista törmäyskestävyyttä kuin yksittäinen ajoneuvo.
Näin varmasti onkin, mikäli auton ratissa on ihminen. Ajoautomatiikalla ja autojen välisen langattoman kommunikaation avulla turvavälejä voidaan lyhentää, jopa osin poistaa (eli autot kytkeytyvät yhteen pidemmillä matkoilla).
Autojen yhteenkytkentä voisi periaatteessa olla mahdollista. Sen sijaan turvavälien lyhentäminen ei automatiikalla onnistu. Syy on yksinkertaisesti siinä, ettei liikenteessä nyt noudateta tarpeellisia turvavälejä. Jos liikenne automatisoidaan, on suunnittelu tehtävä turvallisen ratkaisun pohjalta ja estettävä onnettomuudet myös ääritilanteissa kuten renkaan hajotessa moottoritiellä. Automatisoitu autoliikenne vaatisi siis ne kuuluisat 2-3 sekunnin turvavälit, joita nyt ei noudateta.
Reaktioaikaa voidaan ehkä pudottaa pois, mutta vastaavasti olisi huomioitava mainitut poikkeukset, joita ei nyt ole turvavälisuosituksissa mukana. Aidosti turvalliset välit olisivat nimittäin niin pitkiä, ettei suosituksista piittaisi enää kukaan.
Eikä tämä koske vain moottoriteitä. Kaupungeissa ajetaan 40 kilometriä tunnissa ja turvavälin pitäisi silloin olla kymmeniä metrejä. Onkohan? Kuinkas moni on kokenut ja muistaa autokoulusta ajoharjoitteluradalta kokeen, jossa paukkupanoksella annetusta merkistä kuljettaja pysäyttää kuivalla tiellä nopeudesta 40 kilometriä tunnissa? Vaikka kuljettajaa on varoitettu homman toiminnasta, pysähtymismatka on silti aivan eri luokkaa kuin todelliset autojen välit samalla nopeudella.
Vastaava syy aiheuttaa muussakin ihmisiä sisältävässä automatisoinnissa usein hidastumista. Robottien tapauksessa ihmiset suljetaan pois, järjestelmän osia monitoroidaan jatkuvasti vikojen varalta ja mahdollinen onnettomuuskaan ei aiheuta henkilövahinkoja. Ihmisiä ei voida tarkkailla tällä tavalla eikä henkilöautoja rakentaa riittävän luotettaviksi, joten tarvitaan korkeat toleranssit virheiden varalta.
Ajoneuvojen yhteenkytkennällä voidaan toki päästä muihin tuloksiin, jos ajoneuvot voidaan todella kytkeä yhteen luotettavasti veto- ja puristuslujuuden suhteen. Silloin tosin kokonaisuuden massa kasvaa ja sehän vaatii sitten toisenlaista törmäyskestävyyttä kuin yksittäinen ajoneuvo.