- Liittynyt
- 5 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 351
Vs: Sensuuri foorumilla
Siis hetkinen, elokuvanäytöksethän loppuvat viikonloppuisinkin suhteellisen aikaisin, joten vuoroja kulkee vielä silloin ainakin 1-2 tunnissa. Jos edellinen vuoro on juuri mennyt, niin luulisin viikonlopunviettoon sopivan pistäytyminen yhdelle tms. Minusta vuorotarjonta on varsin sopiva myöhäänkin, vaikka kävisi elokuvissa, jolloin eritoten ei luulisi olevan kiire.
Ympärivuorokautinen palvelu on yksinomaan poliittinen päätös, eli se on kiinni siitä missä määrin joukkoliikennettä rahoitetaan. Yöllinen linjasto vaatii tuntuvia kuormia, jotta olisi realistista harkita moista palvelua 7 päivää viikossa.
Tämä ei ikinä tule toteutumaan. Kaikilta pysäkeiltä ei voi päästä suoraan kaikille muille pysäkeille, paitsi jos olisi vain yksi linja. Näin ollen matkustajan on joka tapauksessa jossain vaiheessa pakko edes jollain tavalla perehtyä matkansa toteuttamiskelpoisuuteen. On toki tärkeää helpottaa tätä, mutta matkustajalla on aina oma vastuunsa.
Silloin ratkaisun nimi on sardiinipurkkiautoilu, eli yksityisautoilu. Vain siellä sinulla on haluamasi minimiväljyys. Joukkoliikenteen yksi ideoistahan on isojen ihmismäärien kuljettaminen, eli mahdollisimman monen matkustajan tavoittaminen. Joukkoliikenteen tavoite ei todellakaan ole tyhjänä kulkevat bussit. On siis luonnollista, että välillä on isompiakin kuormia, joka ei todellakaan ole ongelma. Ilman niitä joukkoliikenne kuolisi pois, paitsi jos sitä rahoitetaan pohjattomasta kassasta, vailla tulosvastuuta.
Se mihin autoa oikeasti tarvitsee on kaupassa käynti, viikonloppuisin elokuvissa käynti myöhään (kun bussien aikataulut harvenevat niin pahoin)
Siis hetkinen, elokuvanäytöksethän loppuvat viikonloppuisinkin suhteellisen aikaisin, joten vuoroja kulkee vielä silloin ainakin 1-2 tunnissa. Jos edellinen vuoro on juuri mennyt, niin luulisin viikonlopunviettoon sopivan pistäytyminen yhdelle tms. Minusta vuorotarjonta on varsin sopiva myöhäänkin, vaikka kävisi elokuvissa, jolloin eritoten ei luulisi olevan kiire.
Minulle joukkoliikenteessä tärkeää olisi yksinkertainen, helposti hahmotettava linjasto (bussilinjakartat yhtä selkeiksi kuin suurkaupunkien raideliikennekartat!), tiheä ja säännöllinen vuoroväli, kohtuullinen kokonaismatka-aika (mielellään alle 45 min kaupungin laidalta toiselle: tunti on liian pitkä aika ja puoli tuntia olisi ainakin bussilla utopiaa, vaikka junalla tai ratikalla olisikin ihan realistista) sekä mahdollisimman hyvin kellon ympäri tarjolla oleva palvelu.
Ympärivuorokautinen palvelu on yksinomaan poliittinen päätös, eli se on kiinni siitä missä määrin joukkoliikennettä rahoitetaan. Yöllinen linjasto vaatii tuntuvia kuormia, jotta olisi realistista harkita moista palvelua 7 päivää viikossa.
Haluan kävellä pysäkille, nousta liikennevälineeseen ja päästä perille joutumatta perehtymään johonkin suttuiseen linjastoviidakkoon tai summittaiseen aikatauluhäkkyrään.
Tämä ei ikinä tule toteutumaan. Kaikilta pysäkeiltä ei voi päästä suoraan kaikille muille pysäkeille, paitsi jos olisi vain yksi linja. Näin ollen matkustajan on joka tapauksessa jossain vaiheessa pakko edes jollain tavalla perehtyä matkansa toteuttamiskelpoisuuteen. On toki tärkeää helpottaa tätä, mutta matkustajalla on aina oma vastuunsa.
Tampereen joukkoliikennettä ajatellen nousee mieleen myös toive jonkinlaisesta minimiväljyydestä, sillä bussit alkavat nykyisin olla ahdistavan täynnä jopa keskellä päivää.
Silloin ratkaisun nimi on sardiinipurkkiautoilu, eli yksityisautoilu. Vain siellä sinulla on haluamasi minimiväljyys. Joukkoliikenteen yksi ideoistahan on isojen ihmismäärien kuljettaminen, eli mahdollisimman monen matkustajan tavoittaminen. Joukkoliikenteen tavoite ei todellakaan ole tyhjänä kulkevat bussit. On siis luonnollista, että välillä on isompiakin kuormia, joka ei todellakaan ole ongelma. Ilman niitä joukkoliikenne kuolisi pois, paitsi jos sitä rahoitetaan pohjattomasta kassasta, vailla tulosvastuuta.