- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 275
Säikeestä Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla jatkan tänne:
Aika näyttää ken osaa. Laitanpa tähän oman ennustukseni.
Lähimmän kymmenen vuoden aikana tulee ladattavista hybrideistä merkittävä vaihtoehto puhtaasti polttomoottorin voimin kulkeville autoille. Ei kuitenkaan missään tapauksessa enemmistöä edes uusien autojen suhteen. Hybridin polttomoottoreista opitaan tekemään tehokkaammalla hyötysuhteella toimivia ja puhtaammin käyviä.
Reilun kymmenen vuoden kuluttua polttomoottorien mäntämekanismi vaihtuu turbiiniksi, generaattori sijoitetaan samalle akselille turbiinin kanssa ja paketista saadaan erittäin kompakti ja kevyt. Erilaiset nestemäiset ja kaasumaiset polttoaineet palavat puhtaasti ja moottori käy aina toimiessaan optimitehollaan.
Toisella vuosikymmenellä alkavat myös puhtaat sähköautot yleistyä (luksusautot ovat tulleet jo edellisellä vuosikymmenellä markkinoille), mutta hitaasti.
Kolmannella vuosikymmenellä varustetaan päätiet (ns. länsimaissa) jonkinlaisella sähkökiskolla tai langalla, josta autojen automaattiset virroittimet ottavat virtaa ajoon ja akkuihin. Voi olla, että tässä vaiheessa autot kulkevat jo ilman kuljettajaa. Tietotekniikassa on tuossa vaiheessa otettu vakavasti ohjelmistojen luotettava toiminta eikä tekniikan testausta kuluttajien parissa enää harrasteta, vaan tekniikan toimintaan luotetaan. Tämän ansiosta autot voivat ajaa vaikkapa 200 km/t lähes toisissaan kiinni. Joukkoliikenteen osuus kääntyy laskuun ja se samoin kuin puhdas auton omistamiseen perustuva henkilöautoliikenne korvautuvat pitkälti automaattitaksijärjestelmällä - joskus 2050-luvulla.
Palatakseni vielä nykyhetkeen, en usko autoteollisuuden tarkoituksella estävän sähköautojen kehitystä. Suurten määrien massatuotantoautojen tehdashinta on vain tällä hetkellä tavattoman alhainen (muutaman euron per kg), joten jo yksin nykyaikainen kohtuullisen ajomatkan mahdollistava akkupaketti nostaa auton hintaa kauppaan ehtiessään sellaiseksi, ettei sitä saada merkittäviä määriä kaupaksi. Jostain syystä massatuotantoauton suunnittelu on lähes uskomattoman kallista. Käytännössä massatuotantosähköauton runko pitäisi suunnitella uusiksi ja ottaa mieluusti käyttöön kevyemmät materiaalit. Tokkopa nämä kuitenkaan suunnittelun hintaa nostavat oleellisesti, mutta jos suunnittelukustannukset ovat miljardiluokkaa, niin melkoisen määrän autoja saa myydä ennen kuin firma pääsee voitolle. Riski mallin floppaamiseen on suuri ja nykyisessä kilpailutilanteessa tämä voisi merkitä yritykselle konkurssia.
Sähköautoilla on kanssa tulevaisuus, mutta kukaan ei osaa ennustaa milloin ja missä muodossa ne lopulta tulevat.
Aika näyttää ken osaa. Laitanpa tähän oman ennustukseni.
Lähimmän kymmenen vuoden aikana tulee ladattavista hybrideistä merkittävä vaihtoehto puhtaasti polttomoottorin voimin kulkeville autoille. Ei kuitenkaan missään tapauksessa enemmistöä edes uusien autojen suhteen. Hybridin polttomoottoreista opitaan tekemään tehokkaammalla hyötysuhteella toimivia ja puhtaammin käyviä.
Reilun kymmenen vuoden kuluttua polttomoottorien mäntämekanismi vaihtuu turbiiniksi, generaattori sijoitetaan samalle akselille turbiinin kanssa ja paketista saadaan erittäin kompakti ja kevyt. Erilaiset nestemäiset ja kaasumaiset polttoaineet palavat puhtaasti ja moottori käy aina toimiessaan optimitehollaan.
Toisella vuosikymmenellä alkavat myös puhtaat sähköautot yleistyä (luksusautot ovat tulleet jo edellisellä vuosikymmenellä markkinoille), mutta hitaasti.
Kolmannella vuosikymmenellä varustetaan päätiet (ns. länsimaissa) jonkinlaisella sähkökiskolla tai langalla, josta autojen automaattiset virroittimet ottavat virtaa ajoon ja akkuihin. Voi olla, että tässä vaiheessa autot kulkevat jo ilman kuljettajaa. Tietotekniikassa on tuossa vaiheessa otettu vakavasti ohjelmistojen luotettava toiminta eikä tekniikan testausta kuluttajien parissa enää harrasteta, vaan tekniikan toimintaan luotetaan. Tämän ansiosta autot voivat ajaa vaikkapa 200 km/t lähes toisissaan kiinni. Joukkoliikenteen osuus kääntyy laskuun ja se samoin kuin puhdas auton omistamiseen perustuva henkilöautoliikenne korvautuvat pitkälti automaattitaksijärjestelmällä - joskus 2050-luvulla.
Palatakseni vielä nykyhetkeen, en usko autoteollisuuden tarkoituksella estävän sähköautojen kehitystä. Suurten määrien massatuotantoautojen tehdashinta on vain tällä hetkellä tavattoman alhainen (muutaman euron per kg), joten jo yksin nykyaikainen kohtuullisen ajomatkan mahdollistava akkupaketti nostaa auton hintaa kauppaan ehtiessään sellaiseksi, ettei sitä saada merkittäviä määriä kaupaksi. Jostain syystä massatuotantoauton suunnittelu on lähes uskomattoman kallista. Käytännössä massatuotantosähköauton runko pitäisi suunnitella uusiksi ja ottaa mieluusti käyttöön kevyemmät materiaalit. Tokkopa nämä kuitenkaan suunnittelun hintaa nostavat oleellisesti, mutta jos suunnittelukustannukset ovat miljardiluokkaa, niin melkoisen määrän autoja saa myydä ennen kuin firma pääsee voitolle. Riski mallin floppaamiseen on suuri ja nykyisessä kilpailutilanteessa tämä voisi merkitä yritykselle konkurssia.