- Liittynyt
- 10 Marraskuu 2007
- Viestit
- 746
Niin, Helsingissä ei kai ole tuohon yksiselitteistä vastausta. Vai onko? Miten teitä HKL:ssä ohjeistetaan? Meillä tietysti moni asia on kovin erilainen kuin muualla maailmassa.
Mitään yksiselitteistä ohjeistusta ei taida olla. Ainakaan en ole sellaista kuullut tai lukenut.
Esimerkiksi Amsterdamissa tähän on yksiselitteinen vastaus. Siellä ko. toiminta ei ole huonoa palvelua. Siellä ajatellaan niin, että vaunussa on kyydissä sata ihmistä, jotka ovat asiakkaina jo maksaneet matkansa ja tahtovat perille ripeästi. Se yksi, joka ei ole tullut pysäkille ajoissa, ei ole arvokkaampi kuin nuo sata vaunussa jo olevaa matkustajaa eikä sen yhden vuoksi odotuteta niitä sataa. Niinpä vaunut pysähtyvät pysäkeillä kerran eivätkä jää odottelemaan juoksijoita tai uutta valokiertoa viime hetken matkustajien vuoksi. Näin ohjeistetaan kuljettajat ja rahastajat, ja se ohjeistus on tiukka.
Näin taitaa olla myös Tallinnassa.
Helsingissä kuitenkin ainakin osa matkustajista tuntuu olevan sitä mieltä että pitää odottaa kaikki juoksijat ja kävelijät yms. Sen verran usein vaunun sisäpuolella painetaan nappeja jotta nämä pääsisivät kyytiin. Ehkä Helsingissä mielletään raitiotie lähinnä kävelyn korvaajana joten tuo nopeus ei ole niin tärkeää.