Bussi-Jokeri

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,102
No niin.
Jokeria on nyt sitten ajettu muutama arkipäivä ja yksi pyhäpäiväkin. Miltäs tuntuu hyvät matkustajat, alan harrastajat ja joukkoliikennealan ammattilaiset?

Itse voisin todeta, etta kalusto eli nuo Jokeribussit ovat kyllä kuljettajan kannalta mita parhainta modernia bussitekniikkaa. Toimivat, ainakin toistaiseksi, hienosti ja ovat upeita ajaa. Ohjaamossa on kaikki niin kuin pitääkin ja esim. ovien käyttely ja niiauskin on helppoa ja vaivatonta. Tuuletusjärjestelmä tuntuu tehokkaalta. HELMI-jarjestelmä toimii vähitellen asennusten ja päivitysten edetessä. Esimerkiksi tänään olivat liikennevaloetuudet toiminnassa Helsingin puolella (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta), Espoon osuudella tuo HELMI puuttuu vielä tyystin.
Siinä kehuja.

Sitten kritiikkiäkin.
Minusta tuntuu yhä enemman siltä, etta tuo Jokeri olisi pitänyt alusta alkaen toteuttaa raideliikenteenä. Tämä nykyinen YTV:n "superbussi", joka jotenkin yrittää simuloida tai olla raideliikenteen kaltainen, eräänlainen YTV-alueen BRT-rata (Bus Rapid Transit), ei onnistu siinä kovinkaan hyvin. Se on nyt kuitenkin vain bussilinja, jolla tosin on tiettyjä etuuksia (mm. valoetuuksia ja joitain täysin omia kulkuväyliä), mutta liian paljon se kuitenkin joutuu nöyrtymään tavallisten liikennevirtojen armoilla. Niinpä Jokeribussit mm. ketjuuntuvat hyvin helposti 5 minuutin ja joskus jopa 10 minuutinkin vuorovälillä. Espoossa on monia risteyksiä, joissa näin tänään pari kolmekin Jokeribussia jonottamassa autojen ja muiden bussien seassa. Sekö on "pikabussi"?

Nyt tietysti Jokeri on bussilinjana vuosia, koska sen kilpailutettu liikenne alkoi juuri Concodian Bus Finlandin voimin. Toivoa vaan sopii, että raide-Jokeria ryhdyttäisiin vakavasti toteuttamaan ja että mahdollinen Jokeri II olisi suoraan vaikkapa Tukholman Tvarbanan kaltainen nopea pikaraitiotie tai muu vastaava.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Omien kokemusteni perusteella Jokeri-liikenne on sujunut hyvin ja kalustokin on toiminut. Ainakin ruuhkahuippujen ulkopuolella bussit ovat kulkeneet täsmällisesti ja välipisteajatkin ovat tuntuneet varsin onnistuneilta. Vaikka vristo haukkui, että Jokeri juuttuu muun liikenteen sekaan, etenee se mielestäni kuitenkin pääsääntöisesti varsin joutuisasti eikä reitillä ainakaan Helsingin puolella tuntuisi olevan pahoja ruuhkapaikkoja.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Ensiksi täytyy tunnustaa olevani epäkelpo joukkoliikenneharrastaja, kun en ole vielä edes koeajanut "uutta Jokeria". Sen sijaan katukuvassa nähtynä uudet bussit näyttävät erittäin piristäviltä ja nyt onkin helpompi markkinoida Jokeri-linjaa, kun kalustokin erottuu (edukseen) muusta paikallisbussikalustosta: Volvo B12BLE teliversiona on sen verran majesteetillinen ilmestys.:D En tiedä, onko Jokerimme esikuvana ollut Kööpenhaminan S-bussilinjasto, joka on eräänlainen poikittaisbussilinjasto. Köpiksessähän oli ainakin vielä muutama vuosi sitten S-bussilinjojen kalusto maalattu/teipattu hieman eri tavalla kuin muu bussikalusto.

Mutta niin kuin vristo kirjoitti, odottelen itsekin sitä päivää, kun seutulinja 550 onkin muuttunut pikaratikkalinjaksi. Sen verran hyviä kokemuksia minulla on Tukholman Tvärbananista.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Tänään aamulla jo kusi. Vartin sai odottaa ja sitten tuli kolmen narrilinjabussin karavaani...
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Camo Lissabone sanoi:
Tänään aamulla jo kusi. Vartin sai odottaa ja sitten tuli kolmen narrilinjabussin karavaani...
En yhtään ihmettele. Kun tuo Tapiolasta Otaniemen suuntaan reitti on hieman tukkoinen ainakin aamuisin. Itse matkustin 510:llä Otaniemeen ja se oli siellä ainakin 5 minuuttia ennen Jokeria vaikka lähti minuutin myöhemmin.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Camo Lissabone sanoi:
Tänään aamulla jo kusi. Vartin sai odottaa ja sitten tuli kolmen narrilinjabussin karavaani...
Eilen aamulla oli kuorma-auto hyytynyt Kehä I:selle, keskikaistalle, hieman Leppävaarasta Otaniemeen päin. Lisäksi Turun moottoritien liittymä aihettaa joka aamu tukkoisuutta tuolla paikalla. Nämä kaikki yhdessä aiheuttivat valtavat ruuhkat juuri pahimpaan tungosaikaan; Jokeribussit eivät päässeet yhtään sen vähemmällä, kuten ei esimerkiksi linja 512/A:kaan, jonka vuorot olivat pahasti myöhässä.

Jokeri oikeaksi raideliikenteeksi! Bussijokeri on liian paljon normaalin liikenteen armoilla. Lisäksi Espoossa ei ole tietoakaan esimerkiksi Helmi-järjestelmästä; Jokeribussit seisovat aivan turhaan muutamissa kriittisissä risteyksissä ja liikennevaloissa. Tämä toisaalta kuvastanee suhtautumista joukkoliikenteeseen ja sen asian tilaa Espoossa. Helsingin rajan jälkeen Helmi-järjestelmään kuuluvat liikennevalot ja muut systeemit toimivat ihan toisella tasolla (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

vristo sanoi:
Nämä kaikki yhdessä aiheuttivat valtavat ruuhkat juuri pahimpaan tungosaikaan.

Eiköhän se ole tarkkaan harkittu juttu, että Jokeri-bussi on laitettu Kehä I:n ruuhkaisimmalle osuudelle Leppävaarassa sen sijaan, että se kulkisi rinnakkaisia pienempiä teitä, tai lähtisi vasta Leppävaarasta. Suunniteltiinhan bussilinjaa 10 vuotta ja koeajettiin pari vuotta, siinä ajassa on varmasti tullut huomattua eri tieosuuksien ruuhkaisuudet. Jos ei, niin kenkää suunnittelijoille.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Onkohan missään olemassa laskelmaa tai edes arviota Jokerin vaikutuksesta liikennöintikustannuksiin kokonaisuutena?

Jokeri on varmasti hyvin kallis linja, mutta sen myötä muuta linjastoa on muutettu ja niin on saatu säästöä. Lopputuloksena luulisin, että poikittaisliikenteen liikennöintikustannukset ovat suuremmat kuin ennen Jokeria, mutta kuinka paljon?
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Ainoot asiat mitkä Jokerissa voi tökkiä, on Tapiolan sumppuaamuruuhka (johtuuko Länsi-Väylän remontista?) ja Kehä 1:sen iltapäiväruuhka. Muuten menee hyvin. Ei ongelmia.
Bussien ketjuuntuminen on enemmän ja vähemmän tuuri peliä, edellä oleva kerää kaikki isot asiakasryhmät niin takana tuleva saa melkeen itestään sen jo kiinni. Mutta siihenkin on sitten keinot, jos näin käy.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Jokeri on varmasti hyvin kallis linja, mutta sen myötä muuta linjastoa on muutettu ja niin on saatu säästöä.

Itseasiassa Jokerista näyttää tulleen halvin seutulinja matkustajaa kohden laskettuna, tiukkana kakkosena ovat linjat 102 ja 103.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Onko Jokerille lisätty ruuhkaan noiden 26:n telibussin lisäksi kaksi 2-akselista??Kuukankon Paikallisliikennesivujen automäärälistan mukaan linjan 550 autotilanne näyttää tältä: 13 kokopäiväteliä, 13 ruuhkateliä ja 2 ruuhka-ajan 2-akselista bussia. Tarkoittaako tuo kahden ruuhka-auton lisäys sitä, että sivu/kierrosaikaa on kasvatettu vai ajetaanko joitain vuoroja tuplalähtöinä.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Aamulla puoli kahdeksan jälkeen lähtee kaksi tupla-autoa Viikistä länteen auttamaan täytenä kulkevia normaalivuoroja.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Itseasiassa Jokerista näyttää tulleen halvin seutulinja matkustajaa kohden laskettuna, tiukkana kakkosena ovat linjat 102 ja 103.

Ja 102:n ja 103:n halpuus selittyy tietysti sillä, että näiden käyttäjinä on paljon Otaniemen opiskelijoita, joista suuri osa käyttää joukkoliikennettä rahapulansa takia. Helppo saada autot täyteen.
 
Takaisin
Ylös