vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,175
No niin.
Jokeria on nyt sitten ajettu muutama arkipäivä ja yksi pyhäpäiväkin. Miltäs tuntuu hyvät matkustajat, alan harrastajat ja joukkoliikennealan ammattilaiset?
Itse voisin todeta, etta kalusto eli nuo Jokeribussit ovat kyllä kuljettajan kannalta mita parhainta modernia bussitekniikkaa. Toimivat, ainakin toistaiseksi, hienosti ja ovat upeita ajaa. Ohjaamossa on kaikki niin kuin pitääkin ja esim. ovien käyttely ja niiauskin on helppoa ja vaivatonta. Tuuletusjärjestelmä tuntuu tehokkaalta. HELMI-jarjestelmä toimii vähitellen asennusten ja päivitysten edetessä. Esimerkiksi tänään olivat liikennevaloetuudet toiminnassa Helsingin puolella (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta), Espoon osuudella tuo HELMI puuttuu vielä tyystin.
Siinä kehuja.
Sitten kritiikkiäkin.
Minusta tuntuu yhä enemman siltä, etta tuo Jokeri olisi pitänyt alusta alkaen toteuttaa raideliikenteenä. Tämä nykyinen YTV:n "superbussi", joka jotenkin yrittää simuloida tai olla raideliikenteen kaltainen, eräänlainen YTV-alueen BRT-rata (Bus Rapid Transit), ei onnistu siinä kovinkaan hyvin. Se on nyt kuitenkin vain bussilinja, jolla tosin on tiettyjä etuuksia (mm. valoetuuksia ja joitain täysin omia kulkuväyliä), mutta liian paljon se kuitenkin joutuu nöyrtymään tavallisten liikennevirtojen armoilla. Niinpä Jokeribussit mm. ketjuuntuvat hyvin helposti 5 minuutin ja joskus jopa 10 minuutinkin vuorovälillä. Espoossa on monia risteyksiä, joissa näin tänään pari kolmekin Jokeribussia jonottamassa autojen ja muiden bussien seassa. Sekö on "pikabussi"?
Nyt tietysti Jokeri on bussilinjana vuosia, koska sen kilpailutettu liikenne alkoi juuri Concodian Bus Finlandin voimin. Toivoa vaan sopii, että raide-Jokeria ryhdyttäisiin vakavasti toteuttamaan ja että mahdollinen Jokeri II olisi suoraan vaikkapa Tukholman Tvarbanan kaltainen nopea pikaraitiotie tai muu vastaava.
Jokeria on nyt sitten ajettu muutama arkipäivä ja yksi pyhäpäiväkin. Miltäs tuntuu hyvät matkustajat, alan harrastajat ja joukkoliikennealan ammattilaiset?
Itse voisin todeta, etta kalusto eli nuo Jokeribussit ovat kyllä kuljettajan kannalta mita parhainta modernia bussitekniikkaa. Toimivat, ainakin toistaiseksi, hienosti ja ovat upeita ajaa. Ohjaamossa on kaikki niin kuin pitääkin ja esim. ovien käyttely ja niiauskin on helppoa ja vaivatonta. Tuuletusjärjestelmä tuntuu tehokkaalta. HELMI-jarjestelmä toimii vähitellen asennusten ja päivitysten edetessä. Esimerkiksi tänään olivat liikennevaloetuudet toiminnassa Helsingin puolella (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta), Espoon osuudella tuo HELMI puuttuu vielä tyystin.
Siinä kehuja.
Sitten kritiikkiäkin.
Minusta tuntuu yhä enemman siltä, etta tuo Jokeri olisi pitänyt alusta alkaen toteuttaa raideliikenteenä. Tämä nykyinen YTV:n "superbussi", joka jotenkin yrittää simuloida tai olla raideliikenteen kaltainen, eräänlainen YTV-alueen BRT-rata (Bus Rapid Transit), ei onnistu siinä kovinkaan hyvin. Se on nyt kuitenkin vain bussilinja, jolla tosin on tiettyjä etuuksia (mm. valoetuuksia ja joitain täysin omia kulkuväyliä), mutta liian paljon se kuitenkin joutuu nöyrtymään tavallisten liikennevirtojen armoilla. Niinpä Jokeribussit mm. ketjuuntuvat hyvin helposti 5 minuutin ja joskus jopa 10 minuutinkin vuorovälillä. Espoossa on monia risteyksiä, joissa näin tänään pari kolmekin Jokeribussia jonottamassa autojen ja muiden bussien seassa. Sekö on "pikabussi"?
Nyt tietysti Jokeri on bussilinjana vuosia, koska sen kilpailutettu liikenne alkoi juuri Concodian Bus Finlandin voimin. Toivoa vaan sopii, että raide-Jokeria ryhdyttäisiin vakavasti toteuttamaan ja että mahdollinen Jokeri II olisi suoraan vaikkapa Tukholman Tvarbanan kaltainen nopea pikaraitiotie tai muu vastaava.
Viimeksi muokannut moderaattori: