Bussi-Jokeri

Jaa niin että kaikissa olisi mittarissa tasaisesti saman verran ja ne tulisivat romutusikään samalla hetkellä? Ja korvausinvestointi olisi iso kertapotti?

Tarkemmin asiaa ja ympäristöä tuntematta veikkaisin että kyseessä on tulevan kassavirran optimointi. Ei tule isoa korvaushankintaa, mahdollisesti pahimmillaan juuri sopivan aikaa ennen sopimuskauden loppua. Sopimuksen loppuessa käsissä olisi runsaasti saman verran ajettua kalustoa. Yhtäkkiä ajatellen voisi olla kivampi olla pieni määrä huippukuntoista kalustoa ja loput puhdasta romua. Silloin ei ole käyttänyt liikaa rahaa turhiin kaluston korvausinvestointeihin, ja mitä on hankkinut on säilyttänyt mahdollisimman paljon arvostaan.

No, tämä nyt on arvailua. Mutta tällainen tulee mieleen.

Voisiko kyseessä olla se että kahdeksan autoa jää pois sopimuksesta elokuussa 2020. Loput 28 autoa tulevat säilymään linjalla todennäköisesti kesään 2028 saakka. Voisiko olla niin että nuo kahdeksan ajetaan loppuun kesään 2020 mennessä jolloin niistä voidaan luopua ja loppja säästetään jotta kestävät tuonne 15 vuoden ikään saakka? Vanhoilla autoilla ei uusissa sopimuksissa ole pärjätty, joten nuo voi olla järkevääkin poistaa seitsemän vuotta vanhoina.
 
Monet voittoa tekevät bussifirmat HSL-alueella tasaavat autosarjojen kilometrejä niin, että saman sarjan busseihin kertyy kilometrejä suunnilleen samaa tahtia. Tämän perusteella HelB ei näytä tekevän niin ja samalla yhtiön talousvaikeuksista on uutisoitu vuosia eikä niille näy loppua. Tämä tasaaminen ei varmaan yksinään ole syynä yrityksen tulokseen, mutta varmaan yksi niistä pienistä puroista, jotka siihen vaikuttavat.
Pitipä tuo Helbin haukkuminen keksiä tähänkin väliin keinolla millä hyvänsä. Edellä juuri maininta Nobina 910:stä jossa lähes 50tkm, tuskin on kaikissa saman ikäisissä sielläkään moisia kilometrejä... ps. Ensi vuoden tulos on arvioitu +merkkiseksi eilisen tiedotustilaisuuden perusteella..
 
Voisiko kyseessä olla se että kahdeksan autoa jää pois sopimuksesta elokuussa 2020.

Mikä idea tässä on? Tuo kuulostaa siltä, että HSL olisi jo nyt päättänyt, että viiden vuoden kuluttua linjalla tarvitaan nykyistä vähemmän kalustoa. Ei oikein kuulosta loogiselta. Vai onko toisin päin – sopimus edellyttää, että 2020 hankitaan uusia autoja ja siksi poistetaan vanhoja?
 
Mikä idea tässä on? Tuo kuulostaa siltä, että HSL olisi jo nyt päättänyt, että viiden vuoden kuluttua linjalla tarvitaan nykyistä vähemmän kalustoa. Ei oikein kuulosta loogiselta. Vai onko toisin päin – sopimus edellyttää, että 2020 hankitaan uusia autoja ja siksi poistetaan vanhoja?

Linjalle 550 tulee kahdeksan uutta autoa v. 2020.
 
Norrtäljentiellä ja Maaherrantiellä ja Viilarintiellä 550:n pysäkit saaneet oranssin otsanauhan, siistin näköinen toteutus. On vain niillä pysäkeillä missä ei muita linjoja mene :lol:
 
Norrtäljentiellä ja Maaherrantiellä ja Viilarintiellä 550:n pysäkit saaneet oranssin otsanauhan, siistin näköinen toteutus. On vain niillä pysäkeillä missä ei muita linjoja mene :lol:

Myös Takkatien pysäkki itään päin on saanut samanlaisen raiden - siinähän pysähtyy muitakin linjoja.
 
Oranssit ostsalaudat suunniteltiin alunperin juuri 560:n pysäkkejä varten ja niiden piti olla asennettuna jo elokuussa, mutta hallinnollisten kiemuroiden vuoksi töihin päästiin vasta nyt.
 
Takaisin
Ylös