Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ihme porukkaa kun on änkeämässä joka paikkaan. Jokerilinja taitaa olla elävä esimerkki "joukkoliikenne-evoluutiosta" ja kuinka tärkeä toimiva poikittainen runkolinja on. Kuinkahan jatkossa käy? Raide-Jokeriko...Jokerilla on uutisten mukaan liikaa matkustajia.
Jokerilla on uutisten mukaan liikaa matkustajia
Pahimpia ruuhkia purkamaan ehdottaisin että muutamille vuoroille lähdettäisiin parin-kolmen bussin letkoissa. Elikkä yhdessä vuorossa kulkisi kolme bussia. Tuolloin autot voisivat tasaisemmin napsia matkustajia kyytiin. Kun toinen bussi pysähtyy pysäkille, toinen ajaa ohi, ja ottaa seuraavalta pysäkiltä sitten.
Jokerilla on uutisten mukaan liikaa matkustajia.
Mutta näinhän se on käytännössä nykyäänkin; käy vaan katsomassa. Nivelbusseja vaan kehiin ensihätään, ei Jokeri-reitin varrella ole mitään esiteitä siihen (vrt. Kampin terminaali, johon ei nivelellä saa ajaa). Pitemmänpäälle ainoa oikea ratkaisu on Jokeri-linjan muutaminen täysin omaa väyläänsä käyttäväksi raideliikenteeksi (vrt. Tvärbana) alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.Pahimpia ruuhkia purkamaan ehdottaisin että muutamille vuoroille lähdettäisiin parin-kolmen bussin letkoissa.
Kyllä asia näin on. Ja lisämatkustajat jätetään saavuttamatta. Matkustajiahan ei todellisuudessa ole liikaa, vaan ruuhka-aikana enemmän kuin nykyisin (busseilla) pystytään järjestämään tarjontaa.Jos ei viiden minuutin vuoroväli teli- tai nivelbussilla toimi, on aika toteuttaa raitiotie. Jos asialla viivytellään, menetetään osa saavutetuista matkustajista.
Automäärän tuplaamista, ja "haitarien" laittamista telien sekaan, mikään ei käytännössä sitä estä. Se olisi ratkaisu "ensihätään", mutta pidemmällä aika välillä raide-jokeri olisi mielestäni kannattavempi. Voisin kuvitella, että jokerijunana voisi toimia nykyisen matalalattiaraitiovaunun tyylinen ratkaisu. Nopeutta vain pitäisi olla enemmän. Raidejokerista pitäisi saada paperit ja kuvat valmiiksi mahdollisimman pian, ja koko systeemi toimia viimeistään jossain vuoden 2011 paikkeilla. Jokerin matkustajamäärät eivät ainakaan putoa, joten asialle on saatava tulta persauksien alle..Tarkoitatko automäärän tuplaamista vai vuorovälin harventamista?
Lisäksi voitaisiin pohtia jonkin nyt Munkkiniemeen tai Munkkivuoreen päättyvän poikittaislinjan (52, 52A, 52V, 57, 539) jatkamista Kuusisaaren kautta Otaniemeen ja Tapiolaan.