Bussi-Jokeri

Väittäisin kyllä, että HelBin aikana Jokerilla tullaan näkemään jos jonkin sorttista ruoskaa. Nythän noita uusia Scaloja ei ole pahemmin testattu. Enkä myöskään ihmettelisi jos ainakin viikonloppusin näitä jokeriautoja näkyisi siellä sun täällä. Ja väitätkö tosiaan, että HelB tuliteriä Scaloja seisottaisi? Eiköhän niistäkin kaikki irti oteta ja ovat 7 vuoden päästä vähintään samassa kunnossa kun Namibian Volvot.. Sitä paitsi, nythän ne jokerivolvot alkaa vasta volvoja olemaan kun muutama miljoona on mittarissa, pikkusen kaipaa vaan pientä pintaremonttia..

Tai sitten lastaamalla se täyteen tiiliskiviä ja siirtelemällä niitä edes takas siellä peräpään terraariossa. Mutta käytännön testaus olisi ollut paikallaan. Ei se muuta olisi vaatinut kuin bussi täyteen vaikka kadulta haalituilla ihmisillä ja sillä ympäri ruskeasuon varikkoa. Se että, miksi eivät seisottaisi niitä on siinä, kun HelBin linjoilla näkee muutenkin jos jonkinlaista romua. Sitten kun nämä romut leviävät (esimerkkinä surullisen kuuluisat lentokenttämannit) niin helppohan siitä on ottaa tuliterää Scalaa linjalle :D Se että jos otetaan muutama tonni pois liikennöintikorvauksista tuskin tuota taloa kaataa..

Tämä kiinnostaa minuakin. Mitäs sitä testaamaan, kun 7 vuotta sitten ensimmäiset samanlaiset KUB-kyttyrät rymisteli Helsinkiin ja siitä lähtien on tiedetty, että se liikkuu eteen ja taakse, päästelee välillä kunnon savupilviä ja matkustajat saavat keskisillan takapuolelle ahtautua kun sillit purkkiin ;)

Se on jotain harhaista utopiaa, että Jokerilla ei jatkossa nähtäisi muita kuin oransseja busseja. Neljä varabussia 33:lle on aika vähän. Vaihtoehto tietenkin maalata pari Ikarusta oranssiksi ja laittaa varan varoiksi ;)

Toki tietyllä hetkellä jonkun HelB:n ajojärjestelijän mahdollinen 'tietämättömyys' tai 'osaamattomuus' voi johtaa siihen, että oranssi runkolinjabussi eksyykin aivan väärälle linjalle.

Pessimisti ei pety ;)
Joillain on odotukset vähän turhan korkealla liikennöitsijävaihdoksen osalta. Linjalla on kuitenkin "isoja" muutoksia, avorahastus ja liikenteenohjaus jotka ovat kaikille ihan uusi asia. Kaiken ei voi olettaa sujuvan kuin rasvattu heti alusta

Olettaisin, että 4 vara-autoa jaetaan varikoiden kesken niin, että molemmilla on kaksi. Silloin ei tarvitse enää olla kuin vaikka kaksi kolarikorjauksessa ja yhden muuten vaan pajalla, niin ollaan valinnan edessä jätetäänkö ajamatta vai laitetaanko Ikarus ajamaan yksi sivu ;)
Nobinallakin useimmiten on näkynyt muu, kuin jokeribussi korvaamassa lisänumeroa, joka on laitettu korvaamaan varsinaista jokeria. Nyt kesä on poikkeuksellista aikaa kun jokerit roikkuvat maalaamolla, elokuussa niillä ei muuten saisi ajaa mitään..
Pakko oli taas lukea ketjua läpi, nyt sentään kohta vuosi ajettu ja tänään tuli firmalta kiitos runkolinjan kuljettajille asiakastyytyväisyys tutkimuksen tulosten pohjalta... mielestäni näistä edellä mainituista ei hirveän moni ole toteutunut... eikä tässä ollut vielä nuo kaikki löytämäni haukkumiset...
 
Jep, täytyy sanoa että HelB on hoitanut liikennöinnin esimerkillisesti. Liikennöitsijänvaihdos oli sujuva - jopa Helmi-laitteet olivat käytössä alusta alkaen (tämähän tosin on HSL:n vastuulla). Omaan silmään ei ainakaan ole sattunut yhtään muuta kuin runkolinjaväritteistä bussia eikä runkolinjaväritteisiä autoja ole näkynyt muilla linjoilla. Aikataulut (tai vuoroväli) on mututuntumalta pysynyt melko hyvänä. Autot ovat edelleen erittäin hyvässä kunnossa, tosin niin on moni muukin auto vuoden jälkeen. Lisäksi Scala on minusta sopinut yllättävänkin hyvin 550:lle. Alkuun mietitytti LE-tyyppisen auton sopivuus avorahastukseen, mutta tämä pelko on osoittautunut turhaksi. Etu- ja keskiovesta sisäänmeno on nopeuttanut lastausta, takaovi tuskin merkittävästi muuttaisi tilannetta.
 
Etu- ja keskiovesta sisäänmeno on nopeuttanut lastausta, takaovi tuskin merkittävästi muuttaisi tilannetta.

Itse luulen, että mikäli takaovesta sallittaisiin sisäännousu, se hyvin todennäköisesti muuttaisi tilannetta huonompaan suuntaan, kun ahtaasta ja moniportaisesta ovesta kuljettaisiin sekä ulos että sisään. Niin kauan, kun 550:llä (tai muilla avorahastuslinjoilla) käytetään LE-tyyppisiä busseja, on nykyinen käytäntö hyvä.
 
Noniin, reilu puolitoista vuotta, ja 2 talvea linjaa Helbillä takana, muutamassa Varhan varikon autossa 200tkm täynnä :cool: Ja autot kuin uusia? Onko näkynyt muita autoja 550:llä? :tongue:
 
Noniin, reilu puolitoista vuotta, ja 2 talvea linjaa Helbillä takana, muutamassa Varhan varikon autossa 200tkm täynnä :cool: Ja autot kuin uusia? Onko näkynyt muita autoja 550:llä? :tongue:

Ja viime yönä ajoin juuri 70tkm ajetulla Scalalla :D se tosiaan on pistänyt mietityttämään mikä logiikka siinä on, että osalla autoista ajettu se yli 200tkm ja osalla vasta tullut/tulossa 70tkm. Eikö näitä voisi hiukan tehokkaammin kierrättää? Ja ei siellä taida olla muita kuin tuo kyseinen #1402 poikennut. Tosin löytyy multa kapulasta kuva kun oli kerran töissä tylsää niin piti #47 kilvittää 550 :p
 
Ja viime yönä ajoin juuri 70tkm ajetulla Scalalla :D se tosiaan on pistänyt mietityttämään mikä logiikka siinä on, että osalla autoista ajettu se yli 200tkm ja osalla vasta tullut/tulossa 70tkm. Eikö näitä voisi hiukan tehokkaammin kierrättää?

Jaa niin että kaikissa olisi mittarissa tasaisesti saman verran ja ne tulisivat romutusikään samalla hetkellä? Ja korvausinvestointi olisi iso kertapotti?

Tarkemmin asiaa ja ympäristöä tuntematta veikkaisin että kyseessä on tulevan kassavirran optimointi. Ei tule isoa korvaushankintaa, mahdollisesti pahimmillaan juuri sopivan aikaa ennen sopimuskauden loppua. Sopimuksen loppuessa käsissä olisi runsaasti saman verran ajettua kalustoa. Yhtäkkiä ajatellen voisi olla kivampi olla pieni määrä huippukuntoista kalustoa ja loput puhdasta romua. Silloin ei ole käyttänyt liikaa rahaa turhiin kaluston korvausinvestointeihin, ja mitä on hankkinut on säilyttänyt mahdollisimman paljon arvostaan.

No, tämä nyt on arvailua. Mutta tällainen tulee mieleen.
 
Jaa niin että kaikissa olisi mittarissa tasaisesti saman verran ja ne tulisivat romutusikään samalla hetkellä?

Monet voittoa tekevät bussifirmat HSL-alueella tasaavat autosarjojen kilometrejä niin, että saman sarjan busseihin kertyy kilometrejä suunnilleen samaa tahtia. Tämän perusteella HelB ei näytä tekevän niin ja samalla yhtiön talousvaikeuksista on uutisoitu vuosia eikä niille näy loppua. Tämä tasaaminen ei varmaan yksinään ole syynä yrityksen tulokseen, mutta varmaan yksi niistä pienistä puroista, jotka siihen vaikuttavat.
 
Monet voittoa tekevät bussifirmat HSL-alueella tasaavat autosarjojen kilometrejä niin, että saman sarjan busseihin kertyy kilometrejä suunnilleen samaa tahtia. Tämän perusteella HelB ei näytä tekevän niin ja samalla yhtiön talousvaikeuksista on uutisoitu vuosia eikä niille näy loppua. Tämä tasaaminen ei varmaan yksinään ole syynä yrityksen tulokseen, mutta varmaan yksi niistä pienistä puroista, jotka siihen vaikuttavat.

Mutta, toisaalta, monet voittoa tekevät bussifirmat ajavat kolhituilla ja likaisilla autoilla, ja korjaavat autoja VAIN kun on pakko - ei kai me sitä haluta (esimerkkinä nyt NF 445). HelB on hoitanut runkolinjan omien kokemukseni pohjalta todella hyvin. Autot todella siistit, myös muilla linjoilla. Huonoja muistoja Nobinan jokeri-Volvoista - kylmiä, likaisia ja kolhittuja ulkopinnoiltaan.
 
Takaisin
Ylös