Bussien kunto

Jeps, ja mikä nyt sitten on tänä päivänä "järkyttävää" ja mikä ei. KUB-Scalan flekti pitää kyllä pyöriessään huomiota herättävän kovaa ääntä, sama oli esimerkiksi aikanaan HELB:n -02 -mallisissa Volvo 8500 CNG:issä.

Samoin myös vanhoissa Ivecoissa sekä B12BLE-Volvoissa.
 
Olin äsken 59 -linjan bussissa 681 eli Solaris Urbino 15 LE. Ilmastointi huusi niin, ettei normaali puhetta olisi kuullut.
 
HelB 739:stä sen verran, se meteli taitaa tulla taka-akselista. Eli moottori ei liity tällä kertaaa siihen meteliin.


Eli joka tapauksessa olivat väärässä kun väittivät kivenkovaan että olisin luullut sitä jäähdytintä äänen aiheuttajaksi..
Ootko varma ettei se ollut jäähdyttimen puhallin joka huusi? se on ihan normaali ominaisuus KUB-Scaloissa hellepäivinä (ja myös samanikäisissä Scania Omnilinkeissä).
Kuten aiemmin sanottua,se on normaalia että KUB-scaloissa ilmasto huutaa täysillä.Jos ei ollut kyseinen ääni mitä sanoin normaaliksi niin kuvaile vähän tarkemmin millainen ääni on kyseessä.
On sitä monet Nobinan ja Trandevin (edeltäjät) Scalat tullut nähtyä joten oli joka tapauksessa selvää että ei ollut tuo perus ääni.. :D
 
Helb 1833:ssa kuivunutta verta takaosassa lattialla ja takapenkin selkänojassa. Muutenkin likainen ko. auton takaosa. Penkeillä ties mitä kuivuneita lammikoita..
 
Ti 31.5.

Nf 964 / 311A

Tässä jousituksesta kuului ajossa kaameaa ääntä, paikallaan ollessa kompressori puhisi kuin viimeistä päivää. Ja mittaristossa paloi keltainen ilmeisesti alustaan liittyvä varoitusvalo. Myöskään kuljettajassa ei kehumista. Oli hieman töykeä ja ajoi pysäkin ohi vaikka pysäkillä olija yritti pysäyttää bussin hyvissä ajoin.
 
Torstai 2.6

NF 1155/200 linjakilvessä lukee 200 Elielinaukio vaikka kyseinen bussi on ajamassa Espoon keskuksen suuntaan.
 
Helb 1528 / 617

Ilmastointi toimii esimerkillisesti ja bussissa on optimaalinen lämpötila. Auto on myös sisältä varsin asiallisessa kunnossa. Takana kun istuu, ei voi olla huomaamatta, että Omnien sisäosat vaikuttavat olevan jokseenkin laadukkaamin tehdyt kuin Subien. Esimerkkinä takaoven ”konehuoneen” päätypala, joka ei Subeissa puolestaan näytä istuva/sopivan ollenkaan paikallensa.
 
Helb 1528 / 617

Ilmastointi toimii esimerkillisesti ja bussissa on optimaalinen lämpötila. Auto on myös sisältä varsin asiallisessa kunnossa. Takana kun istuu, ei voi olla huomaamatta, että Omnien sisäosat vaikuttavat olevan jokseenkin laadukkaamin tehdyt kuin Subien. Esimerkkinä takaoven ”konehuoneen” päätypala, joka ei Subeissa puolestaan näytä istuva/sopivan ollenkaan paikallensa.

Jatkoa ylläolevaan:

Helb 1913 / 615

Ilmastointi puhisee ainakin äänen perusteella ihan huolella, mutta auto on kuin pätsi…
 
Ainakin BYD #1221 eilen linjalla 24 oli kuin sauna, eikä auttanut tuulilasikuorma Hietaniemen rannalle.
Stop äänikin oli kamalin mitä tiedän niinkuin joku totesikin täällä.

Itse matkustin juuri PL 156:lla eikä ole mitään huonoa sanottavaa ilmastoinnista (vai olisikohan niissä itse asiassa ilmalämpöpumppu). Selvästi viileämpi kuin Nobinan 18-VDL:t, 19-Scaniat tai HelBin ikivanhat Volvot. Tietysti jos akku riittää paukkupakkasella liikkumiseen, miksei se riittäisi kesällä liikkumisen lisäksi viilentämään sisätilaa.
 
Itse matkustin juuri PL 156:lla eikä ole mitään huonoa sanottavaa ilmastoinnista (vai olisikohan niissä itse asiassa ilmalämpöpumppu). Selvästi viileämpi kuin Nobinan 18-VDL:t, 19-Scaniat tai HelBin ikivanhat Volvot. Tietysti jos akku riittää paukkupakkasella liikkumiseen, miksei se riittäisi kesällä liikkumisen lisäksi viilentämään sisätilaa.

Eilen oli 161:llä hieman "kosteat" tunnelmat, kun n. 50 matkustajaa kyydissä 788K:lla, ~ 25 niistä vieläpä koko matka Rautatientorilta perille asti. Ilmastoinnilla ei teho ilmeisesti ihan riittänyt kun ulkolämpötila näytti 32 astetta ja lähes täysi bussi. Lämpötila kyllä pysyi laitteiden mukaan 21-25 asteessa, mutta "kosteaa" oli. Silti parempi kuin ulkona. Kuljettajalle puhaltaa mukavan viileetä koko ajan :tongue:

Kokonaisuudessaan näissä 146-168 Yutongeissa on kyllä loistavasti toimiva viilennys!
 
Takaisin
Ylös