Bussien kunto

Ylipäänsä kun ovet aukeaa n. 1-2min välein puoleksi minuutiksi niin koko ilmastointi on ihan yhtä tyhjän kanssa

Tuota käytetään täällä Tampereella (teko)syynä, "suurten ovien toistuvan availun" vuoksi busseissa on kuuma, sanoo Nysse. Kummasti vaan esim. Suburbaneissa tai uusissa Volvo 8900:issa ovien availu ei haittaa yhtään, vaan sisällä on kuin jääkaapissa vaikka ulkona olisi yli 30. Taitaa vaan olla, että jos bussissa on oikeasti toimiva kunnon ilmastointi niin ovien avaamisella ei ole juuri mitään merkitystä. Sitten jos bussissa on alkujaankin ollut vain yksinkertaisesti huono ilmastointi (jossa parhaimmillaankin pikku rei'istä puhaltaa jotain 25-asteista ilmaa), niin voidaan tekosyynä sanoa matkustajille, että kuumuus johtuu ovien availusta.
 
Alkaa kyllä tulla korvista ulos tämä eri kanavissa tapahtuva selittely aiheesta. Linja-autossa saunominen nykykalustolla tapahtuu kyllä pääsääntöisesti ihan puhtaasti laitteiston huoltamattomuuden vuoksi.

Tilausajopuolella on vanhempiakin autoja, kuin pääseudulla paikkurissa ja silti lähes aina tilausajossa on viileää kalustoa tarjolla - asiakas vaatii sitä. Pääkaupunkien paikkureissa laitteiden kuntoa ei aktiivisesti valvo kukaan. Jokainen voi miettiä, että jos kylmäkoneen korjaaminen maksaa vaikkapa n. 1000€/auto ja niitä järjestelmiä olisi korjattavana 100kpl niin haluaako liikennöitsijä panostaa?

Termostaateilla tai ovien availulla ei paljon selitellä kun tosiasiallisena motiivina on raha.
 
Scalat mitä Paunu tilasi 2003-2006 välillä sai halutessaan jääkaapeiksi joten kyllä se ilmastointi toimii paikallisliikenteessäkin. Ihan siitä kiinni miten ne laitteet säädetään ja kuinka viileäksi auto halutaan sisältä. Mutta tottahan se on että noi laitteet on kalliita ylläpitää niin liikennöitsijä varmaan miettii kaksi kertaa kannattaako niiden huoltaminen ja korjaaminen jos tilaajakin kuittaa rikki olevat ilmastoinnit jollain aamuisin säädettävillä termostaateilla.
 
Manuaalisella ja automaattisella ilmastoinnilla on roima ero et kuinka viileäksi kulkineen saa ja suurin osa taitaa hankkia kalustonsa automaattisella (huonommalla) ilmastoinnilla mitä ei voi säätää juurikaan
 
Alkaa kyllä tulla korvista ulos tämä eri kanavissa tapahtuva selittely aiheesta. Linja-autossa saunominen nykykalustolla tapahtuu kyllä pääsääntöisesti ihan puhtaasti laitteiston huoltamattomuuden vuoksi.

Tilausajopuolella on vanhempiakin autoja, kuin pääseudulla paikkurissa ja silti lähes aina tilausajossa on viileää kalustoa tarjolla - asiakas vaatii sitä. Pääkaupunkien paikkureissa laitteiden kuntoa ei aktiivisesti valvo kukaan. Jokainen voi miettiä, että jos kylmäkoneen korjaaminen maksaa vaikkapa n. 1000€/auto ja niitä järjestelmiä olisi korjattavana 100kpl niin haluaako liikennöitsijä panostaa?

Termostaateilla tai ovien availulla ei paljon selitellä kun tosiasiallisena motiivina on raha.

Niinpä. Pitäisi olla järjestelmä, jossa lipputulojen kasvaessa liikennöitsijä saa pitää osan lipputuloista ja vastaavasti niiden vähetessä liikennöitsijän korvaus laskee. Jos maksetaan vain siitä, että auto kulkee tiettyyn aikaan, siinä on tietty määrä penkkejä, se on tietyltä vuodelta ja siinä on tietty päästötaso, saadaan nämä kriteerit täyttävä auto, jossa muut speksit voi olla mitä vaan, esimerkiksi lämpötila mikä tahansa.
 
Tuota käytetään täällä Tampereella (teko)syynä, "suurten ovien toistuvan availun" vuoksi busseissa on kuuma, sanoo Nysse. Kummasti vaan esim. Suburbaneissa tai uusissa Volvo 8900:issa ovien availu ei haittaa yhtään, vaan sisällä on kuin jääkaapissa vaikka ulkona olisi yli 30. Taitaa vaan olla, että jos bussissa on oikeasti toimiva kunnon ilmastointi niin ovien avaamisella ei ole juuri mitään merkitystä. Sitten jos bussissa on alkujaankin ollut vain yksinkertaisesti huono ilmastointi (jossa parhaimmillaankin pikku rei'istä puhaltaa jotain 25-asteista ilmaa), niin voidaan tekosyynä sanoa matkustajille, että kuumuus johtuu ovien availusta.
Tiesitkö että tuollainen vahva ilmastointi syö polttoainetta ja kuluttaa hirveästi energiaa? Kyllä kuljettajanakin jaksan 5 tuntia istua autossa jossa ei toimi ilmastointi niin jaksat sinäkin puoli tuntia istua matkustamon puolella
 
Kyllä kuljettajanakin jaksan 5 tuntia istua autossa jossa ei toimi ilmastointi niin jaksat sinäkin puoli tuntia istua matkustamon puolella

No eihän ilmastointia tarvitse sitten ollenkaan. Eikä kyllä lämmitystäkään, ulkoahan sitä on bussiin tultu, jos ei vaatteet riitä niin se on oma vika. Ja miksi olla bussia ollenkaan, kyllä terveen aikuisen nyt pitäisi jaksaa vähän kävelläkkin.
 
Tiesitkö että tuollainen vahva ilmastointi syö polttoainetta ja kuluttaa hirveästi energiaa? Kyllä kuljettajanakin jaksan 5 tuntia istua autossa jossa ei toimi ilmastointi niin jaksat sinäkin puoli tuntia istua matkustamon puolella
Aika kakkamaista tehdä jopa 5,5h putkeen työtä hytissä, kun puhallin puhkuu jäähdyttämättä vain lämmintä ilmaa. Siinä voisi toki osallistua märkä työpaita -kilpailuun. Mä kyllä arvostan toimivaa ilmastointia, mikä ei ole itsestäänselvyys edes 2000-luvun autoissa (jo ennestään tunnetuista syistä).
 
Tiesitkö että tuollainen vahva ilmastointi syö polttoainetta ja kuluttaa hirveästi energiaa? Kyllä kuljettajanakin jaksan 5 tuntia istua autossa jossa ei toimi ilmastointi niin jaksat sinäkin puoli tuntia istua matkustamon puolella

Tiesin ja jaksan toki. Mutta eihän tässä nyt ollut kyse siitä mitä kukakin jaksaa, vaan siitä että se ovien availu -syy on vain tekosyy.

Matkustin yksi päivä uudessa autossa, jossa ilmastointi puhalsi kuumaa (eli tässä tapauksessa oli rikki). Joku matkustaja kävi kuljettajalta kysymässä kuumuudesta, ja kuski vastasi että ei pysty auto viilenemään, kun ovia koko ajan avataan. En tiedä, onko kuljettajaa käsketty sanomaan noin, vai uskooko hän siihen oikeasti, mutta pari päivää aiemmin sama auto oli kuitenkin ollut aivan viileä.
 
Tiesin ja jaksan toki. Mutta eihän tässä nyt ollut kyse siitä mitä kukakin jaksaa, vaan siitä että se ovien availu -syy on vain tekosyy.

Matkustin yksi päivä uudessa autossa, jossa ilmastointi puhalsi kuumaa (eli tässä tapauksessa oli rikki). Joku matkustaja kävi kuljettajalta kysymässä kuumuudesta, ja kuski vastasi että ei pysty auto viilenemään, kun ovia koko ajan avataan. En tiedä, onko kuljettajaa käsketty sanomaan noin, vai uskooko hän siihen oikeasti, mutta pari päivää aiemmin sama auto oli kuitenkin ollut aivan viileä.

Roskapuhettahan tuo on. On se kumma, että meillä sitten ilmenee näitä täysin viileitä busseja, joissa niissäkin ovia auotaan jatkuvasti.
 
Tällä foorumilla liikennöitsijät sekä kuljettajat ovat ainainen riesa ja aina väärässä. Matkustaja on aina se kovin asiantuntija

Roskapuhettahan tuo on. On se kumma, että meillä sitten ilmenee näitä täysin viileitä busseja, joissa niissäkin ovia auotaan jatkuvasti.
Tuoko on sitten energiatehokasta?
 
Roskapuhettahan tuo on. On se kumma, että meillä sitten ilmenee näitä täysin viileitä busseja, joissa niissäkin ovia auotaan jatkuvasti.

Kertoohan se jo järkikin, että tuo "ovien availun takia ilmastointi ei toimi" on scheißepuhetta. Miksi kaupunkibusseihin edes asennettaisiin ilmastointilaitteita, jos ovien avaaminen sammuttaisi ne?
 
Kertoohan se jo järkikin, että tuo "ovien availun takia ilmastointi ei toimi" on scheißepuhetta. Miksi kaupunkibusseihin edes asennettaisiin ilmastointilaitteita, jos ovien avaaminen sammuttaisi ne?

En muista bussimallia, ja onko niin enää nykyisin, mutta kyllä niitä sellaisiakin ilmastointeja on ollut, että puhallus loppuu kun ovet avataan. Sitten ovet laitetaan kiinni, ja puhallus alkaa heti uudestaan taas sammuakseen, kun ovet seuraavan kerran avataan.

Jokainen joka on esimerkiksi sammutellut ja käynnistellyt ilmalämpöpumppua tai muuta viilennintä varmaan huomaa, että viileän tulo alkaa viiveellä ja sen tähden onkin järjetöntä, että viilennys koko ajan katkeaa ennen kuin pääsee edes alkamaan. Toki pidemmillä pysäkkiväleillä pitäisi toimia paremmin.
 
En muista bussimallia, ja onko niin enää nykyisin, mutta kyllä niitä sellaisiakin ilmastointeja on ollut, että puhallus loppuu kun ovet avataan. Sitten ovet laitetaan kiinni, ja puhallus alkaa heti uudestaan taas sammuakseen, kun ovet seuraavan kerran avataan.

Jokainen joka on esimerkiksi sammutellut ja käynnistellyt ilmalämpöpumppua tai muuta viilennintä varmaan huomaa, että viileän tulo alkaa viiveellä ja sen tähden onkin järjetöntä, että viilennys koko ajan katkeaa ennen kuin pääsee edes alkamaan. Toki pidemmillä pysäkkiväleillä pitäisi toimia paremmin.

Ainakin Volvo 8700:ssa toimi niin päin että puhallus sammui kokonaan kun ovet laittoi kiinni ja alkoi hetken kuluttua uudelleen. Scaloissa taas puhkui koko ajan.

Siinäpä oikeastaan ovatkin ilmastoidut bussit, joilla olen ehtinyt aikanaan ajaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 01:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:25 ----------

Tällä foorumilla liikennöitsijät sekä kuljettajat ovat ainainen riesa ja aina väärässä. Matkustaja on aina se kovin asiantuntija


Tuoko on sitten energiatehokasta?

Minä olen itse asiassa myös kuljettanut sellaisia busseja, joissa oli ilmastointi ja joiden ovet avasin pysäkillä, jotta matkustajat pääsevät sisään ja ulos. Ja sitten suljin ne ovet. Ja nämä bussit olivat kukin viileitä aina siihen saakka, kunnes ilmastoinnit alkoivat vikaantua ja niitä ei vikalappujen täyttämisestä huolimatta huollettu.

"Tuoko on sitten energiatehokasta"? No miksi niitä ilmastointeja sitten asennetaan busseihin? :D
 
Takaisin
Ylös