Bussien kunto

Taitaa olla samaa jota ainakin monissa KAH:n 22-nivelissä ja tuoreemman pään 8900LE:issä esiintyy myöskin vähän ympäriinsä - juurikin esimerkiksi ilmastointikanavien ympärillä.
Johtuen siitä että suodattimia ei putsata/vaihdeta niin usein kuin huolto-ohjelmaan kuuluisi vaan tyylin kerran vuodessa jos silloinkaan. Sisäilman laatua ei mitata joten huonosta sisäilmasta ei aiheudu liikennöitsijälle rahallisia seurauksia. Siksi suodattimien vaihdot ei pajoa kiinnosta. Noitakin kun ruettaisiin HSL:n toimesta systemaattisesti valvomaan ja silminnähden umpipaskaisista suodattimista tulisi sanktiota niin äkkiä siellä olisi kaikissa busseissa puhtaat filtterit.
 
Viimeksi muokattu:
Johtuen siitä että suodattimia ei putsata/vaihdeta niin usein kuin huolto-ohjelmaan kuuluisi vaan tyylin kerran vuodessa jos silloinkaan. Sisäilman laatua ei mitata joten huonosta sisäilmasta ei aiheudu liikennöitsijälle rahallisia seurauksia. Siksi suodattimien vaihdot ei pajoa kiinnosta. Noitakin kun ruettaisiin HSL:n toimesta systemaattisesti valvomaan ja silminnähden umpipaskaisista suodattimista tulisi sanktiota niin äkkiä siellä olisi kaikissa busseissa puhtaat filtterit.
Täytyy kyllä lisätä, että riippuu autosta hyvin paljon. Scaaloissa ei puske kuin konehuoneest mustaa, VDL:ssä en ole mustaa pahemmin havainnut ollenkaan, Omneissa ja suburbaneissa ei juuri ollenkaan. Vanhemman sarjan volvoissa sitä on vähän ja uudemmissa volvoissa ei juurikaan. Paljon sitä taas esiintyy ivecoissa, yutongeissa sekä joissakin bydeissä. Kyllä varmasti ilmastointikanavien tiivistyslaadulla jotain osaa tässäkin.
 
Täytyy kyllä lisätä, että riippuu autosta hyvin paljon. Scaaloissa ei puske kuin konehuoneest mustaa, VDL:ssä en ole mustaa pahemmin havainnut ollenkaan, Omneissa ja suburbaneissa ei juuri ollenkaan. Vanhemman sarjan volvoissa sitä on vähän ja uudemmissa volvoissa ei juurikaan. Paljon sitä taas esiintyy ivecoissa, yutongeissa sekä joissakin bydeissä. Kyllä varmasti ilmastointikanavien tiivistyslaadulla jotain osaa tässäkin.
Sen syvällisemmin noiden tekniikkaa tai suunnittelua tuntematta sanoisin, että enemmän noiden puhalluskanavien muodolla ja koolla on merkitystä siinä, miten paljon sitä puskee pihalle. Nuo Norpan laittamassa kuvassa näkyvät Yutongin puhalluskanavat ovat juuri sellaisia joista sitä tuntuu helpoiten tulevan juurikin noiden kokonaispinta-alaltaan isohkojen kokonaisuuksien takia joita vielä varsin tiheään autossa on. Vastaavan tyylisesti muotoiltuja on ainakin nivel-Bydeissä joissa kanavareikäkokonaisuudet ovat aikalailla yhtä tiheästi kuin Yutongeissa, sekä sähkö-Volvoissa, joissa reiät eivät ihan yhtä tiheästi ole, mutta kyllä etenkin nivelissä sieltä tuntuu puskevan ihan kiitettävästi tuota pölyä.

Noissa muissa mainitsemissasi ei vastaavantyylisiä alas suunnattuja kanavia taida olla, joten todennäköisesti melkoisia pölykasoja löytyy niissä paneelien takaa. Ivecossa taitaa olla enemmän kiinni siitä halvimmasta mahdollisesta rakennusmateriaalista, josta näkyy kaikki mahdollinen smägä ja naarmut - vähän samoin kuin ensimmäisissä Yutongeissa kuljettajan kopin ovesta.
 
Täytyy kyllä lisätä, että riippuu autosta hyvin paljon. Scaaloissa ei puske kuin konehuoneest mustaa, VDL:ssä en ole mustaa pahemmin havainnut ollenkaan, Omneissa ja suburbaneissa ei juuri ollenkaan. Vanhemman sarjan volvoissa sitä on vähän ja uudemmissa volvoissa ei juurikaan. Paljon sitä taas esiintyy ivecoissa, yutongeissa sekä joissakin bydeissä. Kyllä varmasti ilmastointikanavien tiivistyslaadulla jotain osaa tässäkin.
Katsopa joskus tarkemmin niin huomaat että ne suodattimet on paksun mustan pölyn peitossa ja näyttävät siltä kuin niitä ei olisi ikinä vaihdettu ihan merkistä riippumatta.
 
Hieman harmitti nähdä KAH 2540 vasen takakulma jo nyt kolhittuna, puuttui ihan kelpo kokoinen pala katetta. Mitä nuo nyt on pari-kolme kuukautta ollut ajossa?
 
Hieman harmitti nähdä KAH 2540 vasen takakulma jo nyt kolhittuna, puuttui ihan kelpo kokoinen pala katetta. Mitä nuo nyt on pari-kolme kuukautta ollut ajossa?
Itiksessä tuntuu moni kuljettaja firmasta riippumatta ajelevan kuin maailmanvaltiaat. En ihmettelisi, vaikka siellä joku perään tuupannut.
 
Itiksessä tuntuu moni kuljettaja firmasta riippumatta ajelevan kuin maailmanvaltiaat. En ihmettelisi, vaikka siellä joku perään tuupannut.
Saattaahan se olla, mutta näytti omaan silmään enemmän siltä, että peränylityksellä on heilautettu johonkin. Oli siis ihan siitä alakulmasta jäänyt johonkin pala katetta.
 
Itiksessä tuntuu moni kuljettaja firmasta riippumatta ajelevan kuin maailmanvaltiaat. En ihmettelisi, vaikka siellä joku perään tuupannut.
Kuljettajat kolhii autot firmasta riippumatta. Kun tarkemmin katsoo niin Nobinan, Koiviston auton, Onnibussin tai vaikka Ventoniemen auto. Ei tartte hirveen vanha auto olla et siinä joku kolhu jossain kohtaa autoa on. Sinänsä ihan ymmärrettävää etenkin tiluriautoissa kun autoja ajetaan paikkoihin jonne Linja-autolla ei tavallisesti ajeta. Vahinkoja sattuu ei se niinkään auton ikää katso. Ainut ongelma siinä on se että niitä kolhuja vaan ilmestyy. Kukaan ei näitä kolhuja aja tai ollut osallisena. Käydään vaan katsomassa millaiset jäljet on tullut ja toivotaan ettei kukaan huomaa.
 
Takaisin
Ylös