Pari itseäni iäkkäämpi Tamperelaisherra on yhtä mieltä, että Tampereella oli vain yksi erityisluvalla jollain ruotsalaislisenssillä tehty matkustajaperävaunu 40 - 50 -luvun vaihten tienoilla. Oli maalattuna sekä Takl:n ja Paunun kuosiin, mutta kumpikaan ei ottanut tätä kokeilun jälkeen käyttöön. Tuohon aikaan oli liikaa ongelmia varsinkin talvikelillä. Sen ajan bussien moottorit oli liian heikkotehoisia veturitöihin, samoin veturin renkaat lipsuivat lumessa ja perävaunun lämmityskin oli vaikeaa järjestää.
Mutta nykyisellään tällaisella perävaunulla pystytään lähes tuplaamaan kapasiteetti ja hiljaisempaan aikaan jättää perävaunun tauolle.
Onhan Sveitsissä ja Saksassakin talviolosuhteita ja kummasti tuntuvat pärjäävän tällaisten kanssa. Samoin kumpikin maa on tunnettu taloudellisesta osaamisestaan.
Kun lasketaan kylmästi kustannukset, eikä tunteellisesti romantisoida kiskoliikennettä, niin 550:lle voisi tällaiset junat olla ihan käyttökelpoinen ratkaisu.